تلویزیون، به‌دلیل گستردگی مخاطبان خود، موثرترین رسانه حال حاضر است و انتقال پیام در این مدیوم تاثیرگذاری و قدرت انتقال بالایی دارد به همین دلیل برنامه‌سازان تلاش می‌کنند تا برنامه‌ها علاوه بر این‌که اوقاتی از مخاطبان را پر می‌کنند، بُعد اطلاع‌رسانی هم برای بیننده داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۴۵۳۵۸

یکی از این برنامهها که با شروع ماه رمضان روانه آنتن شده، ماه عسل است. هر چند برخی معتقدند این برنامه دیگر مثل سالهای قبل رونق ندارد و بیشتر اشک مردم را در میآورد اما این را نمیتوان نادیده انگاشت که گاهی اوقات با مهمانانش به قول معروف میترکاند! احسان علیخانی در چند برنامه مهمانانی دعوت کرده که برای مخاطب نهتنها شگفتانگیز بوده، بلکه حضور آنان نقش اطلاعرسانی داشته است.

در برنامه روز سهشنبه، نهم خرداد خانمی مهمان ماه عسل بود که با حضور خود در مورد وقوع یک سونامی در کشور هشدار داد؛ سونامی ویروس HPV! گرچه گاهی انتقادهایی به اجرا یا نوع سوالات احسان علیخانی وارد است و گاهی طراحی سوالات او باعث میشود که مبحث به حاشیه رانده شود اما این مجری با آگاهی کامل جلوی مهمان برنامه سهشنبه شب خود یعنی خانم اشکی نشست و با او درباره موضوعات چالش برانگیز صحبت کرد. مهمان شب دوازدهم ماه عسل دختر جوانی به نام یاسی اشکی بود که از هفده سالگی مبتلا به بیماری ناشناختهای میشود که بسیاری گمان میکنند ایدز است و سرانجام با تشخیص صحیح یک پزشک متوجه شد که دارای یک بیماری خاص است.

فقط او در میان 145نفر از آنهایی که شرایط جسمی مشابه خودش داشتند زنده ماند تا براساس نذرش برای آگاهی دادن به هموطنان تلاش کند. او که حالا دور از خانواده ساکن آمریکایش در ایران مانده تا به سایر خانوادهها آگاهی بخشی کند در برنامه ماه عسل حاضر شد تا با هموطنانش صحبت کند. علیخانی در این برنامه از مهمانش سوالاتی پرسید که شاید برای برخی تابو حساب شود. او پرسید آیا صحت دارد که در آمریکا از هر دو نفر یکی از آنها مبتلا به ویروس ایدز است؟ یا اینکه چند نفر مبتلا به ویروس HPV هستند؟

همچنین آمار درباره تجاوزهایی که در سنین کودکی میشود و... پرسید و مهمان برنامه هم آمار صحیح از بیماران مبتلا به چنین بیماریهایی درآمریکا و اروپا خبر داد و این هشدار را داد که اگر ما در ایران واکسن HPV را نهادینه نکنیم، حتماً ایران هم تا 15 سال دیگر درگیر این سونامی میشود. همچنین اشکی این هشدار را داد که اگر مراقب عفونتهای روابط جنسی نشویم، مردم درگیر سرطانهای وخیم دهانه رحم، زبان، دهان و... میشوندکه به نازایی و مرگ ختم میشود.

ازدواج و امید

حضور مهمانانی در برنامه ماه عسل که سالها درگیر اعتیاد بودند و حالا بعد از گذشت این همه سال نادم و پشیمان به سمت خانواده میروند و یا اینکه توجهی به خانواده نداشتند و این واژه برایشان مفهوم نداشته، دیگر جزو سوژههای نخ نمای تلویزیونی است، زیرا مردم به اندازه کافی در طول روز مشکل دارند و دیگر دوست ندارند با تماشای یک سوژه نخنما شده اشکشان در بیاید.

ضمن اینکه مقام معظم رهبری همیشه بر امید و امیدآفرینی تاکید دارند و بارها در دیدار با مدیران و برنامه سازان بر این مساله تاکید کردهاند.

بنابراین ماه عسل باید به سمت چنین سوژههایی حرکت کند و امید را در دل مردم زنده کند. یکی از قسمتهای خوب برنامه امسال ماه عسل دعوت از آقایی بود که چهره نامتعارف داشت، اما با توکل و ایمان به خدا به دختر زیبایی که هم دانشکدهای اش بود، پیشنهاد ازدواج داد و توانست با اعتماد به نفس خواستگاری کند.

گرچه در ابتدا دختر جا میخورد، اما این جوان به هیچوجه ناامید نشد، تلاش کرد و در نهایت موفق شد. گرچه مسیر سخت و دشواری را انتخاب کرده بود، اما با ایمان و توکل به خدا توانست دختر و خانوادهاش را راضی به این وصلت کند.

فاطمه عودباشی

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها