جام جم آنلاین گزارش میدهد
دوبله طفلی بود که خود، خود را تربیت کرده و به آب و گل رسانده و در دنیای سینما یلی شده است. دوبله نیمی از فیلم فارسی بود؛ فیلمهایی که صامت ساخته میشدند و این زنان و مردان دوبلور بودند که شهرت فیلم و آرتیستهایش به مدد صدای آنان بود. اما آنگاه که بازیگران سینما، هم سیما داشتند هم صدا، هم اکران فیلمهای خارجی تعطیل شده بود، دوبله تعطیل نشد و مردان و زنان دوبله برای عرضاندام اینک به کارتونهای کم تحرک ژاپنی روی آورده و آنچنان جانی به این فیلمهای بیجان دادهاند که برای نسل امروز و کودک دیروز خاطرهای ساختهاند ماندگار ، آن هم برای کودکانی که زیر موشکباران و در انتظار پدران به جنگ رفته، چشم به این تصاویر میدوختند، اما دل به صداها میدادند . دوبله بعد انقلاب، بزرگانی با خود داشت که دیگر هم ورزیده بودند و باتجربه که اینک تربیت مردان و زنان جوان از اهم کارهایشان بود تا معرکه خالی نماند. این هنر هنوز هم کار وسازش، استاد و شاگردی است. مدرسه آنچنانی ندارد و از مرشد به مرید است که به ارث میرسد. ازدیاد شبکههای تلویزیونی و شبکههای خانگی و فراوانی فیلم و انیمیشن که بعد از انقلاب رونق گرفت، باز نیز آقا و خانم دوبله را سخت به تکاپو انداخت. همچنان که آب و زمین فراوان باشد، باغ و باغبانی فراوان میشود و این طور است که فراوانی کار، فراوانی هنرنمایی دوبله است؛ چرا که اینجا آنقدر استاد هست که از لغزش کیفیت نترسد. همان طور که شکوفایی سینمای وطنی و فیلمهای وارداتی زمانی به دست یلی به اسم دوبله بود... دوبله نیز فرزند سینماست. اگر سینما زنده باشد، دوبله نیز زنده است. دوبله فرزند ناخلفی نبود، دیده نمیشد، ولی همیشه دیده میشد! اکنون دوبله پیر و مرشد، خاطره، گذشته و هویت دارد.
میرطاهر مظلومی/ هنرمند
میرطاهر مظلومی/ هنرمند
جام جم آنلاین گزارش میدهد
جام جم آنلاین گزارش میدهد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک فعال سیاسی:
یک نماینده مجلس:
در گفتوگوی «جامجم» با استاد حوزه و مبلغ بینالملل بررسی شد
گفتوگو با موسی اکبری،درخصوص تشکیل کمپین«سرزمین من»وساخت و مرمت۵۰خانه در منطقه زنده جان