گفت و گوی جام جم آنلاین با رئیس انجمن سردرد ایران؛

روزه دارانی که دچار سردرد می‌شوند، بخوانند/ هشدار به زنان میگرنی

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: یک توصیه بسیار مهم این است که خانم های مبتلا به میگرن به هیچ وجه نباید از قرص جلوگیری از بارداری جهت ایجاد فرصت برای گرفتن روزه در تمام ماه استفاده کنند چون احتمال ایجاد لخته در عروق مغز و سکته مغزی را به شدت بالا می برد.
کد خبر: ۱۱۴۴۲۲۹
روزه دارانی که دچار سردرد می‌شوند، بخوانند/ هشدار به زنان میگرنی

دکتر منصوره تقاء رئیس انجمن سردرد ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد:یکی از دلایل شایع سردرد در روزه داری عادت به مصرف چای و یا قهوه و نسکافه است. بهترین کار این است که قبل از ماه مبارک رمضان بتدریج میزان مصرف آنها کاهش یابد و اگر این کار انجام نشده است در افطار و سحر به میزان کمتر و رقیقتر استفاده شود. علت دیگر سردرد کاهش آب بدن است که برای جلوگیری از آن مصرف میزان کافی مایعات و میوه و سبزیجات توصیه می شود. در وعده سحر حتما از سبزی، کاهو و یا خیار و یا سایر میوه ها استفاده شود.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان استفاده از تخم شربتی در آب و مصرف لیمو ترش برای رفع سردرد پیشنهاد می شود. دلیل دیگر سردرد ممکن است بدلیل گرسنگی باشد که جهت جلوگیری از آن مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت، تخم مرغ پخته و یا حبوبات در وعده سحر توصیه می شود. همچنین تغییر زمان غذا خوردن در روزهای اول ماه مبارک رمضان ممکن است محرک سردرد در افراد مستعد به سردرد شود که در روزهای بعد بدن معمولا عادت می کند.

به گفته این متخصص، تا حد امکان از خستگی در روز و در معرض آفتاب بودن پرهیز شود.

رئیس انجمن سردرد ایران متذکر شد: افراد میگرنی و همچنین مبتلایان به سایر سردردها لازم است بیشتر از سایرین رعایت پرهیز از محرک های سردرد را کرده و موارد ذکر شده فوق را با جدیت بیشتری دنبال کنند. مصرف حجم زیاد غذا، غذاهای چرب و نفاخ در وعده های افطار و سحری می تواند باعث سنگینی معده و انبساط روده و اختلال هضم غذا و محرک ایجاد سردرد شود.

تقاء خاطرنشان کرد: همچنین نامنظمی خواب و کمبود خواب و نامنظمی خواب محرک باعث ایجاد سردرد در افراد میگرنی می شود که در چند روز اول ماه مبارک رمضان ممکن است موجب سردرد در این افراد شود که با نظم جدید خواب در روزهای بعد معمولا بدن عادت می کند و مشکل حل می شود.

وی در پایان اظهار داشت: یک توصیه بسیار مهم این است که خانم های مبتلا به میگرن به هیچ وجه نباید از قرص جلوگیری از بارداری جهت ایجاد فرصت برای گرفتن روزه در تمام ماه استفاده کنند چون احتمال ایجاد لخته در عروق مغز و سکته مغزی را به شدت بالا می برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها