فتح خرمشهر نوروز جنگ بود، این رویداد مرحله به مرحله اتفاق افتاد. روزهای پایانی آن به‌دلیل زمان طولانی عملیات، بچه‌ها دچار آشفتگی شده بودند و نمی‌دانستند که در چه شرایطی قرار دارند، چرا که این عملیات بیشتر از یک ماه طول کشیده بود و با این که ما در چند کیلومتری خرمشهر بودیم، نمی‌دانستیم که چطور باید وارد شهر شویم تا این که دیدیم گروه گروه نیروها در حال ورود هستند و بعد از گمرک در سوم خرداد، کل شهر آزاد شد.
کد خبر: ۱۱۴۳۸۰۳

زمانی که ما وارد شهر شدیم، رادیو عراق همچنان داشت اعلام میکرد خرمشهر هنوز دست عراق است و رجزخوانیهایش را ادامه میداد، اما به محض آن که عکسهای آزادی خرمشهر منتشر شد، دیگر حرفی برای گفتن باقی نگذاشت.

در بین قابها و عکسهای موجود، گمرک خرمشهر نماد مشخصی بود که از آن عکسهای ماندگاری ثبت شد، یا در خود شهر، مسجد جامع محلی بود که گنبد آن ریخته و دیوارهایش پر از جای گلوله بودند، فضایی که در آن روز نشان میداد همه در خرمشهر حضور دارند و سوژه نابی برای عکاسی محسوب میشد.

علاوه بر اینها جا دارد بگویم من با کاظم اخوان که به توصیه شهید چمران عکاس شده بود، همراه بودم، او از جمله نیروهای شجاع و هنرمندی بود که من امیدوار هستم روزی برگردد. او صداهای میدان جنگ، سلاحها و مواردی از این دست که مدام در عملیاتها با آن روبه رو بودیم را خیلی خوب میشناخت و این شناخت باعث میشد تا به ما کمک کند که برای عکاسی در بین شلوغیها چه باید کنیم و کجا برویم. اخوان اطلاعاتی را به ما میداد که کمک بسیاری برای عکاسی هرچه بهتر در آن فضا بودند.

امروز با گذشت سالها از جنگ خیلی از این آثار که بخشی از تاریخ مردم و کشورمان است، توسط انجمنی به نام عکاسان انقلاب و دفاع مقدس جمع آوری و ترمیم شدهاند. مرور و انعکاس این عکسها باعث میشود ما بیش از پیش به از خودگذشتگیها و ایثارهایی که اتفاق افتاده پی ببریم. با عث خرسندی است این آثار که بیشتر از یک میلیون فریم هستند این روزها جمع آوری و ساماندهی شدهاند و گروههای مختلفی از آنها استفاده میکنند.

امیرعلی جوادیان – عکاس دفاع مقدس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها