رییس دایره پژوهش و آموزش سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بمناسبت روز آزادسازی خرمشهر به شرح فعالیت های این مرکز در حوزه گردآوری آثار و مستندات دفاع مقدس پرداخت و از توجه ویژه مقام معظم رهبری به جمع آوری و انتقال اسناد تاریخی اسرای جنگی و دفاع مقدس به آیندگان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۳۸۰۰
آماری از آزادگان ایران و اسرای عراقی در طول جنگ/روایتی از تاکیدات رهبری در خصوص اسناد و مدارک دفاع مقدس

سرهنگ حسین فروتن نژاد در گفت وگو با جام جام آنلاین با بیان اینکه تلاش داریم آنچه در اذهان رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس ثبت و ضبط شده بصورت مستند در اختیار نسل آینده قرار دهیم به بیانات رهبری انقلاب در این خصوص اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در این باره تاکید دارند،« یک دوره ای یک کشوری به ما حمله کرد عده ای ایثارگر رفتند و وظیفه خود را نسبت به حراست از کشورمان انجام دادند، شهدا کار خودشان را تمام کردند، الان نوبت ماست باید اسناد و آثار دوران دفاع مقدس را نشر دهیم تا خاطرات و واقعیات آن دوره به نسل های بعدی منتقل شود».

پیرو فرمایشات رهبری مبنی بر ضرورت حفظ آثار جنگ تحمیلی و نشر آن برای آیندگان، این مسئول نظامی خاطر نشان کرد: بنده از سال 79 تا 92 در کمیسیون اسرا و مفقودین بعنوان مسئول میز عراق در مذاکرات با دولت عراق و کمیته صلیب سرخ شرکت داشتم و در سال 82 که آخرین گروه اسرای عراقی متشکل از 59 نفر بود را بعد از فروپاشی رژیم بعث عراق تحویل صلیب سرخ دادیم. در این رابطه طبق دستور مقام معظم رهبری دو روز قبل حمله آمریکا به عراق، کمیسیون اسرا لب مرز خسروی کلیه اتباع ایرانی اعم از اسرا- زندانیان خود را از دولت عراق تحویل گرفت.

وی در همین خصوص گفت: آمار آزادگان سرافراز به تعداد۳۹۱۴۰ نفر بوده که در ۶۵ مرحله وارد کشور شدند و اسرای عراقی آزادشده ۵۸۳۳۲ نفر می باشد که در۱۱۸ مرحله تحویل مقامات عراقی وقت شدند. لازم به ذکر است، اولین تبادل گروه اسرا در ۶۰/۳/۲۶ به تعداد ۲۵ نفر بوده و همانطور که اشاره شد آخرین تبادل۱۳۸۲/۲/۱۵ به تعداد ۵۹ نفر انجام پذیرفت.

فروتن نژاد در ادامه بیان داشت: بعد از پایان مبادله اسرای ایرانی و عراقی امیر سرتیپ سید حسام هاشمی رئیس دفتر وقت حفاظت اطلاعات آجا طی نامه ای به دفتر مقام معظم رهبری کسب تکلیف کردند که حالا که کار تبادل اسرا اتمام یافته ما چه کار کنیم؟ فرماندهی معظم کل قوا با تاکید بر ضرورت جمع آوری اسناد و مدارک اسرای ایرانی و عراقی فرمودند:« شما می توانید با عراق وارد مذاکره شوید،الحمدالله هم آدمش را داریم هم پولش را هم فرصتش را ».

وی تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری کل اسناد مربوط به جنگ و اسرا از کمیته صلیب سرخ- ژنو- عراق و دیگر کشورهای مرتبط با جنگ ایران و عراق را تا سال 92 در طرحی بنام امام سجاد گرد آوری کردیم. لذا تمام تاریخ شفاهی نگهداری اسرای عراقی و ایرانی با هدف تبدیل این تاریخ به فیلم و عکس به سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس منتقل شد تا بتوانیم به نسل های بعد منتقل کنیم.

فروتن نژاد گفت: پروژه جمع آوری اسناد و مدارک جنگ هشت ساله همچنان ادامه دارد و هرگز نمی توان کار گرد آوری آثار دفاع مقدس پایان می یابد.

در بخش دیگری از گفت‌وگو رییس دایره پژوهش و آموزش سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس به معرفی این دایره پرداخت و افزود: بواسطه اهمیت حفظ و حراست از اسناد و مدارک به جای مانده از دوران دفاع مقدس، شامل نامه های مکتوب- اسناد صوتی و تصویری- فیلم و عکس و... که در واقع اسناد جنگ تحمیلی را بصورت مستند تشکیل می دهد، این مرکز را بر آن داشته تا از سال 92 که از زیر مجموعه پژوهشگاه معارف دفاع مقدس خارج شده به رسالت خود در جهت حفظ آثار و تاریخ شفاهی موجود دوران مقدی اهتمام ورزد.

وی پیگیری بسط و توسعه تاریخ شفاهی دفاع مقدس در میان آحاد مردم را از اولیت های سازمان متبوع خود بشمار آورد و گفت: این دایره در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با برگزاری کارگاه های آموزشی اسنادی همچون فهرست نویسی، پیش آرشیو، مدیریت بحران در آرشیوها و سند شناسی، ضمن ارتقاء سطح توانمندی کارشناسان در این زمینه بسترهای لازمه را برای محققین و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس فراهم می آورد.

فروتن نژاد خاطر نشان کرد: این مرکز با برگزاری کارگاه های تاریخ شفاهی دفاع مقدس به صورت حضوری و مجازی شرایط جمع آوری اطلاعات شخصی افراد که مکمل اسناد کتبی هستند را برای کارکنان و کارشناسان اسنادی فراهم می نماید. از طرفی تلاش داریم با برپایی نمایشگاه اسناد و تصاویر و همچنین همایش در اماکن مختلف در راستای مناسبت های تقویمی با رویکردهای مختلف از دفاع مقدس در زنده نگاه داشتن حماسه و رشادتهای رزمندگان اسلام گام های عینی تری برداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها