معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

شروط امام حسن برای صلح بسیار دقیق بود

حجت الاسلام والمسلمین حسن پویا گفت: ائمه اطهار علیه السلام هر کدام در زمان خود به تناسب زمان و مکان ،رفتار و کردارخود را با شرایط روزگار لحاظ می کردند.
کد خبر: ۱۱۴۳۷۵۷
شروط امام حسن برای صلح بسیار دقیق بود

به گزارش جام جم آنلاین معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نمایندگی دفتر قم، با اشاره به سیره سیاسی امام حسن مجتبی در حکومت داری افزود:امام حسن (ع) در زمان ویژه ای بعد از رحلت پیامبر اسلام و تنهایی و خانه نشینی امیرالمومنین قرار داشتند و بنا بر شرایط روزگار تصمیمات خود را اتخاذ کردند.

وی گفت:اگر به تاریخ نگاه کنیم می بینیم امام مجتبی(ع) ، از یک طرف با دسیسه های معاویه و از طرف دیگر با بی وفایی و بی توجهی یاران خود مواجه شد که این امر حضرت را درتنگناهای سختی قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن پویا با بیان اینکه درچنین شرایطی امام حسن (ع) تنها 6 ماه خلافت کرد گفت: اطرافیان معاویه جوی را ایجاد کردند که افراد زیادی به حضرت توهین و اهانت کنند، اما سیره امام معصوم علیه السلام حلم ، بردباری ، رفتار کریمانه و مطابق کرامت انسانی بود وبارها نقل شده که حضرت افرادی را که به ایشان توهین می کردند اکرام کرده و اگر تقاضا و مشکلی هم داشتند آنرا حل می کردند که این رفتار باعث می شد آنها با پشیمانی بسیار مواجه شوند.

وی تاکید کرد:حضرت در تلاش بودند تا در حکومت داری روش پیامبر و امیرالمومنین را ادامه دهند اما چون معاویه بی وفا بود ایشان نتوانستند راه را ادامه داده و درنتیجه تن به صلح دادند اما صلحی که در آن شرط های بسیاری دقیقی نهفته بود اما متاسفانه طرف مقابل به آن پایبند نشد و به آن عمل نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن پویا در مورد استفاده از سیره امام حسن (ع) در شرایط فعلی گفت:در رفتار حاکمان و کسانی که مسئولیت های بزرگ را بر عهده دارند وجود سختی های بسیار زیاد، طبیعی است و از آنجاییکه که جمهوری اسلامی ایران حکومتی است که در مقابل نابسامانی ها، ستمگری ها و ظلم ها ظالمان ایستاده هم اکنون در شرایطی قرار دارد که باید بتواند منافع کشور و مسلمانان را تامین کند.

وی تاکید کرد:امام حسن(ع) در زندگی خود در کنار جنبش ظلم ستیزانه ،‌از مواضع خود کوتاه نیامدند وصلح خود را تحت شرایطی قبول فرمودند، لذا باید بدانیم تمام آنچیزی که انبیاء و ائمه اطهار( ع) در رفتار خود داشتند در طول تاریخ بشریت ممکن است مجددا برای حاکمان فعلی نیز تکرار شود .

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نمایندگی دفتر قم گفت:در دوران دفاع مقدس سیره امام حسین (ع) بهترین شیوه برای کشور و حاکمان بود ، اما حالا که جنگ تمام شده ، زمانی است که باید با تدبیر ها ،عاقلانه ، فهیمانه وبا حفظ کرامت انسانی ، منافع کشور را پیش ببریم و اینطور نیست که دائما بخواهیم اسلحه بدست بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها