ابوطالب مظفری اوقات فراغتش را چگونه پر می‌کند؟

علایق خاص آقای شـاعر

سیدابوطالب مظفری، یکی از شاعران معروف افغانستانی است که در سال 1344 در قریه چار باغ ولایت ارزگان که از محروم‌ترین ولایات‌ افغانستان است، به دنیا آمد.
کد خبر: ۱۱۴۳۵۰۹

خانواده او با شروع سرکوب حکومت استبدادی کمونیستهای افغانستانی - که در نتیجه کودتای خونین علیه حکومت داوودخان بر سر کار آمده بودند - ابتدا به پاکستان مهاجرت کردند و مدتی در کویته پاکستان حضور داشتند، اما با توجه به این که پدر او تحت تاثیر حضرت امام خمینی(ره) بود تصمیم گرفتند به ایران مهاجرت کنند و در شهر مشهد ساکن شوند. در آن زمان ابوطالب پانزده ساله بود.

او با حضور در ایران به تحصیلات حوزوی روی آورد و همزمان شروع به سرودن شعر کرد. نتیجه این کوششها، انتشار دو کتاب «عقابها چگونه میمیرند» و «سوگنامه بلخ» توسط مظفری بوده است. مظفری در گپ وگفت با چمدان میگوید اهل مسافرتهای طولانی نیست، اما مسافرتهای کوتاه را کم و بیش در برنامه زندگی خود قرار داده است. او میگوید «محبوب‌‌ترین تفریح من کوهنوردی است و رابطه حسی خوبی با کوه برقرار میکنم، شاید این امر بخاطر دوران کودکی من باشد که در منطقه کوهستانی سپری شد و کوه برایم حسی نوستالژیک دارد.»

ابوطالب مظفری هماکنون درگیر سرپرستی گروه تدوین دانشنامه قوم هزاره افغانستان است؛ قوم شیعهای که مظفری اعتقاد دارد در افغانستان در طول تاریخ تحت فشار و ظلم بودهاند.

کتاب

کتاب پنج اقلیم حضور اثر دکتر داریوش شایگان را توصیه میکنم. شایگان فیلسوف نامدار ایرانی که با مکاتب دنیای جدید آشنایی داشت
از این زاویه به آثار پنج شاعر بزرگ زبان فارسی پرداخته است.

توضیح تکمیلی

کتاب پنج اقلیم حضور توسط نشر فرهنگ معاصر منتشر شده و نویسنده تلاش کرده است رابطه ایرانیان با پنج شاعر بزرگ یعنی فردوسی، مولوی، خیام، حافظ و سعدی را نشان دهد. شایگان در این کتاب نشان داده که عنصر شاعرانگی مختص فرهنگ ایرانی است و در جوامع دیگر کمتر بدیل دارد.

موسیقی

در موسیقی پاپ فرد مورد نظرم قطعا کسی جز محسن چاوشی نیست. محسن چاوشی با اشعاری که تازگی میخواند، بخصوص اشعار مولانا که من عاشق این اشعار هستم، توانسته است عنصر هنر و این اشعارناب و بینظیر را بخوبی در هم بیامیزد و اثر خوبی به مخاطب ارائه دهد.

توضیح تکمیلی

محسن چاوشی، خواننده پاپ ایرانی که تک آهنگهایش در سریال شهرزاد او را مشهورتر و شناخته شدهتر از گذشته کرد، آلبومهایی چون نفرین، یه شاخه نیلوفر، امیر بیگزند، پاروی بیقایق و... را منتشر کرده است.

فیلم

فیلمهای زیادی دیدم و بخصوص فیلمهای ابراهیم حاتمیکیا را دنبال میکنم، اما اگر بخواهم از کارنامه ابراهیم حاتمیکیا یک فیلم را به شما بگویم فیلم «چ» به نظر من عالی بود، ببینید.
معمولا در فیلمهای مبتنی بر یک شخصیت تاریخی اشکالات و انحرافات بزرگی به وجود میآید. در حالی که در این فیلم کارگردان توانسته است از این اشکالات فرار ­­­­­و از طرف دیگر عناصر هنری را هم حفظ کند.

توضیح تکمیلی

فیم «چ» داستان حضور دو روزه دکتر چمران در پاوه است. بعد از انقلاب برخی گروههای جدایی طلب به دنبال جدایی مناطق کردنشین از کشورمان بودند که پاوه یکی از محلهای اصلی درگیری به شمار میرفت. این فیلم سال 1392 و با بازیگرانی چون مریلا زارعی، بابک حمیدیان و سعید راد بر پرده نقرهای سینما به نمایش درآمد.

سریال

کم و بیش اگر وقت کنم سریال میبینم، سریالی که تازگیها میبینم و برایم جذاب است سریال چینی «افسانه سه برادر» است. به فضاها و فرهنگ شرق و بخصوص چین علاقه خاصی دارم و از طرف دیگر در این سریال علاوه بر عنصر جنگ و مبارزه که به نوبه خود جذاب است عامل جنگ با مسائل فلسفی و شاعرانه پیوند زده شده که برای من جذاب است، چرا که جنگ را در کنار اندیشه مطرح کرده است.

توضیح تکمیلی

افسانه سه برادر سریال تلویزیونی چینی براساس وقایع اواخر سلسله هان شرقی است که
سال 2010 و به کارگردانی گائو شیشی تولید شده است و شبکه تماشا آن را پخش میکند. داستان افسانه سه برادر را لو گوان ژونگ نوشته و یکی از مشهورترین دستنوشتههای کهن تاریخ چین به شمار میرود. این سریال روایت سرگذشت سه برادر در عرصه سیاست آن روز چین است.

سفر

در مورد سفر در این فصل از هر کسی بپرسید قطعا به شما شیراز را پیشنهاد میدهد، اما من نیشابور را پیشنهاد میدهم چرا که برای من نیشابور قابل مقایسه با شهرهای دیگر نیست و تاریخ و فرهنگ کهن این شهر مرا شیفته خودش کرده است.

توضیح تکمیلی

نیشابور دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی در دامنههای بلندیهای بینالود در شمال شرق ایران واقع شده است و از مهم‌‌ترین مراکز تاریخی، گردشگری و صنعتی ایران به شمار میرود. نیشابور نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران است. هنرهای سفالیگری، قالیبافی و فیروزهتراشی در این شهر هنوز از سالهای دور به یادگار مانده است. آنچه از نیشابور کهن باقی مانده منطقهای است به نام کهندژ در جنوب شهر نیشابور کنونی که نخستین پژوهشهای باستانشناسی در آن از سال 1935 توسط موزه مترو پولیتن نیویورک آغاز شد که احتمال میدهند قدمت منطقه به هزاره سوم پیش از میلاد برگردد.

جعفر برزگر - خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها