در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

سازمانی که اسراف می‌کند، شعار صرفه‌جویی ندهد

رئیس رسانه ملی در نشست هم‌اندیشی حمایت از کالای ایرانی:

ملّتی که دارای توانمندی‌های فوق‌العاده است تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد

رئیس رسانه ملی در نشست هم‌اندیشی حمایت از کالای ایرانی با بیان اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی باید راهبرد توسعه صادرات با تکیه بر توان داخلی رقم بخورد گفت: امروز باید راهبرد کشور به جایگزینی صادرات به جای واردات بی‌رویه تبدیل شود تا بتوانیم با حمایت از کالای ایرانی و رشد آن، افزایش سهم بازار داخلی از کالاهای ملی و توسعه اشتغال‌زایی را رقم بزنیم.
کد خبر: ۱۱۴۳۲۸۴
ملّتی که دارای توانمندی‌های فوق‌العاده است تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دکتر عسکری در این نشست که با حضور برخی از وزرای اقتصادی دولت، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس، رؤسای اتحایه‌های تولید کالا و تولید‌کنندگان کالاهای ایرانی و معاونان و مدیران ارشد صداوسیما برگزار شد، به بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی به کشور و جایگزینی آن با واردات کالاهای سرمایه‌ای برای خلق ثروت اشاره کرد و افزود: ایران کشور نفت‌خیزی است و درآمدهای حاصل از فروش نفت، ارز فراوانی عاید کشور کرد که اکثراً به صورت کالای مصرفی وارد شد و این موضوع آسیب جدی به صنایع داخلی کشور زد.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه امروزه در پارادوکس نفت، اشتغال و تولید ملی قرار داریم، تصریح کرد: بهتر است درآمدهای ارزی در قالب دانش و خطوط تولید جهانی و به‌روز وارد کشور شود تا بر همین اساس شاهد خلق ثروت در کشور باشیم.

دکتر عسکری با اشاره به حمایت از صنعت گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت در کشور خاطرنشان کرد: گردشگری ارزآور به رشد ملّی و اشتغال‌زایی در کشور کمک شایانی می‌کند.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه با تکیه بر توان هسته‌ای، نانو تکنولوژی و صنایع پیشرفته در کشور می‌توانیم قدرتمندانه از کالای ایرانی و اقتصاد داخلی حمایت کنیم، تأکید کرد: تحریم‌های آمریکا بی‌اثر است و بر اراده ملت ایران تأثیری نخواهند گذاشت و ملّتی که دارای استعدادها و توانمندی‌های فوق‌العاده است تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه قرار نمی‌گیرد.

دکتر عسکری در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه با راهبرد حمایت از کالای ایرانی تحریم‌ها به فرصت تبدیل خواهند شد، تصریح کرد: راهبرد حمایت از کالای ایرانی در افزایش تولید کالا و خدمات ایرانی مؤثر است و گام مهمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه صداوسیما، رسانه‌ای توسعه‌محور است گفت: سازمان صداوسیما در مسیر حمایت از کالای ایرانی، در خدمت دولت، مجلس، قوه قضائیه و تولیدکنندگان داخلی خواهد بود و به همه نهادها کمک می‌کنیم تا در مسیر حمایت از کالای ایرانی به موفقیت برسند.

دکتر عسکری خاطرنشان کرد: باید حمایت از کالای ایرانی را موضوعی راهبردی و با اهمیت تلقی کنیم چراکه تولیدات هر کشور ثمره و حاصل زحمات و تلاش‌های علمی، فنی، زیبایی‌شناختی و مهارت‌های یک ملت است و باید ملت ایران با تکیه بر انسان‌های دانشمند و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند کالای خود را در تراز جهانی تولید کنند.

در ادامه پس از صحبت‌های رییس سازمان صداوسیما، مدیران خرد و کلان شرکت‌های خصوصی و دولتی و رؤسای اتحایه‌های تولید کالا و تولید‌کنندگان کالاهای ایرانی از تولیدات و فعالیت‌های خود گزارشی را ارائه دادند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در سخنانی در این هم اندیشی گفت: ذائقه و نگاه ملی را باید از طریق رسانه ها در جامعه تغییر دهیم.

علی ربیعی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی گفت: 40 نفر از کارآفرینان را مصاحبه کیفی کردیم و فعالیت آنها را دسته بندی کردیم و فضای بهبود کسب و کار را به صورت رسته ای دنبال می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما ممنوع الخروجی بابت بدهی به تامین اجتماعی نداریم گفت: قاچاق زیاد داریم اما اگر در مواردی چون پوشاک حرکت جهادی کنیم اشتغالزایی مناسبی صورت می گیرد با این حال بررسی ها نشان می دهد که ایرانیها عمدتا از کالای ایرانی استفاده می کنند.

ربیعی امنیت سرمایه گذاری، تثبیت بازار و ممانعت از قاچاق را از جمله برنامه های دولت برشمرد و گفت: باید در زمینه تولید هم نگاه تجاری تغییر کند، تولیدکنندگان درازمدت به فعالیتشان نگاه کنند و تغییرات فناوری ما باید زود به زود انجام شود و قیمت تمام شده را کاهش دهیم.

وی با اشاره به مشکل دار بودن شرکتهای صادراتی گفت: بازار آسیای میانه را به همین دلیل از دست دادیم که نیاز داریم صنوف اتحادیه ها و زنجیره های قویتر صادراتی تشکیل دهند.

وزیر کار از کار مشترک با وزیر صنعت برای بالابردن قدرت خرید کالای ایرانی خبر داد و گفت: حمایت از کالای ایرانی موضوعی ملی و اعتقادی است اما تصمیمات سختی هم دارد که باید اتخاذ و عمل کنیم.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور هم در این همایش با اشاره به این که عدد قابل توجهی از استارتاپهای در حال توسعه را سرمایه های فکری خارج کشور تشکیل می دهند گفت:‌ در حال حاضر بزرگترین پلتفرمی که برای جذب سرمایه های فکری خارج کشور داریم دانشگاهها نیستند، بلکه استارتاپها هستند.

سورنا ستاری با اشاره به نسل جدیدی از کارآفرینان که در قالب استارتاپها با سنین زیر 30 سال در جامعه فعالیت می کنند گفت: این جوانان دارای شرکتهای هستند که ابعاد فروش آنها چند هزار میلیاردی است.

وی این نسل جدید را سرمایه و حاصل کار 3-4 سال گذشته تیم کاری اش عنوان کرد و گفت: در این مدت سعی کردم این سیستم را به گونه ای هدایت کنم که با تفکر دولتی فاصله داشته باشد و تا حدودی هم موفق بوده ایم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: ما به ایده هایی درباره چگونگی تبدیل دانش به اقتصاد یا مرتبط کردن پژوهش به اقتصاد رسیدیم که البته در جاهایی شکست خوردیم و در نقاطی هم پیروز شدیم و به مدلهای خوبی برای معرفی شتاب دهنده های کسب و کار و پارکهای فناوری دست یافتیم.

وی خاطرنشان کرد: این محیط های کسب و کار را بخش خصوصی شکل داد و پایه آن هم کسب و کارهایی است که زمین و ملک و املاک و سوله در آن تاثیرگذار نیست، بلکه فعالان این عرصه در اتاق هایی چند متری چند میلیارد تومان فروش دارند و این متفاوت از سیستم های گذشته کسب و کار است.

ستاری با اعلام آمادگی در به اشتراک گذاردن این گونه مدلها برای سرمایه گذاری کارآفرینهای بزرگ کشور بر روی فرزندان این مرز و بوم ابراز امیدواری کرد که این محیط های کسب و کار جدید به نوعی توسعه یابند که شرکتهای بزرگ برای سرمایه گذاری در حوزه دانش ترغیب شوند و بتوانند قابلیت رقابت پذیریشان را به محیط جهانی توسعه دهند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هم در این هم اندیشی با اشاره به حمایت این سازمان از کارآفرینان و کارفرمایان برای کاهش هزینه های مالی آنها گفت: طبق مصوبه پیشنهادی تا 10 تیر کارفرمایان خوش حساب و دارای کارگاههای فعال از 100 درصد بخشودگی جرائم بهره مند می شوند.

سید تقی نوربخش از اقدامات سازمان تامین اجتماعی در دو طرف عرضه و تقاضا در سال حمایت از کالای ایرانی خبر داد و گفت: تقسیط اصل بدهی کارفرمایان ،همینطور بازرسی از دفاتر قانونی طبق مواد قانون تامین اجتماعی فارغ از قیود زمان مجدد بخشنامه شد طبق سال 96 در سال 97 تا برای یکسال انجام شود ضمن آن که خرید و فروش حق بیمه از ماخذ حق بیمه نیز کسر شده است.

وی با بیان اینکه برای کمک به کارآفرینان طرح اشتغال فراگیر در حال اجرا است گفت: طبق این طرح کارگران بیمه اولی که در سایت سازمان فنی حرفه ای ثبت نام کنند به مدت یکسال از پرداخت حق بیمه معاف خواهند شد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر این که سازمان مطبوعش مصمم است امسال ماهانه یک بخشنامه جدید در چارچوب تسهیل فضای کسب و کار و کاهش هزینه های مالی کارفرمایان صادرکند، به تشریح اقدامات این سازمان در طرف تقاضا پرداخت.

وی در این باره گفت: سازمان اقدامات موثری در زمینه فرهنگسازی خرید کالای ایرانی انجام داده و علاوه بر این 600 میلیارد تومان تسهیلات برای مستمری بگیران در نظر گرفته است که تا پرداخت صرفا کارمزد برای خرید کالای ایرانی در طرح هایی که آینده اعلام خواهد شد از این تسهیلات استفاده کنند.

نوربخش از تخصیص شماره 1420 در CRM سازمان برای حل مشکلات کارگاههای تولیدی و برای حل مشکلات پرداخت حق بیمه گفت و در عین حال تاکید کرد: مالیات حقوق دولت و حق بیمه حقوق کارگر است و باید در نظر بگیریم که تقویت پوشش ریسکهای کارگران و نیروهای مولد که در جهان هم با ابداع کارفرمایان ایجاد شده، خواهد توانست به آرامش فضای کسب و کار و دل آرامی نیروی کسب و کار کمک کند که آن می تواند به تولید کشور کمک کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در نشست هم اندیشی حمایت از کالای ایرانی گفت: ما تولیدکنندگان خوبی داریم ولی چه کمکی به انها کرده ایم؟ آیا وام ، امکانات و فناوری هم به تولیدکننده داده ایم ؟

عزیز اکبریان افزود: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای تولید چه ثمراتی داشته است .

اکبریان افزود: امروز بزرگترین مشکل تولید در دولت، مجلس و قوه قضاییه است. چون حرمت تولیدکننده را نگه نمیداریم .

وی گفت تولیدکننده یا باید در ادارات دولتی پاسخگو باشد و یادر قوه قضاییه ، آیا با این وضعیت میتوانند در دنیا رقابت کنند ما باید از خودمان شروع کنیم .

وی تاکید کرد: دولت اول باید بدهی خود را پرداخت کند. همه از قاچاق سخن میگویند اما هیچ تصمیمی اتخاذ نمیشود . در مناطق آزاد آیا به قانون عمل میشود ویا این مناطق محلی شده برای واردات .

اکبریان گفت: ما باید در صادرات از تجربیات خارجیها استفاده کنیم همانطور که در فوتبال مربی خارجی داریم در این بخش هم باید از تجربیات استفاده کنیم .

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این هم اندیشی گفت: با اجرایی شدن قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخش عمده ای از مشکلات مربوط به قاچاق برطرف خواهد شد.

محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به بررسی لایحه جدید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یک سال و نیم گذشته در کمیسیون اقتصادی افزود: پیش بینی می شود قانون جدید تابستان امسال اجرایی شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که قانون مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان ایجاد کرده بود گفت: اصلاح این قانون نیز تا دو هفته آینده به اتمام خواهد رسید و پیش بینی می شود در نیمه امسال این قانون عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: قانون مالیات بر عملکرد نیز از نیمه دوم امسال از 25 درصد به 20 درصد کاهش خواهد یافت تا در مجموع مصرف کننده مالیات بیشتری پرداخت کند و مالیات تولیدکننده کمتر شود.

پورابراهیمی گفت: اصلاح قانون بانکداری نیز در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

وی درباره چالش ارزی اخیر نیز افزود: باید در کنار تصمیم دولت برای ثبات نرخ ارز بازار متشکلی نیز ایجاد شود.

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی هم در نشست هم اندیشی حمایت از کالای ایرانی با تشکر از رسانه ملی برای میدان داری در حمایت از کالای ایرانی گفت :اصل بر این است که در کشور تولیدکنندگان توانمندی وجود دارند که تولید با کیفیت دارند و هرگاه شرایط مهیا بود تولید کیفی و قابل رقابت داشتند .

حاجی بابایی تاکید کرد آنچه باید در سال 1397 به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی مد نظر باشد ریل گذاری است که تولید کننده را به مقصد برساند مشکل در ریل گذاری است نه در توان تولید کننده .

وی گفت: باید به زیر ساختها توجه شود آیا با وضعیت متزلزل ارز و ساختار کنونی بانکها میتوان کالای رقابتی تولید کرد .

وی تصریح کرد در برنامه ششم این موارد دیده شده است . وضعیت مالیات و مالیات بر ارزش افزوده ، قاچاق ، واردات و صادرات باید مورد توجه باشد. وی گفت بر روی مسائل فرهنگی هم باید کار شود اینکه کالای خارجی حتما کیفیت بالایی دارد، باید فرهنگسازی شود.

وی در پایان گفت ما باید قوانینی وضع کنیم که تولید را سهل کند و دولت هم این قوانین را اجرا کند .

همچنین رییس شورا و مرکز ملی رقابت در این همایش گفت: حمایت از تولید ملی نیازمند برنامه و اقداماتی هوشمندانه است تا منجر به افزایش کیفیت بهره وری شود.

رضا شیوا در هم اندیشی حمایت از کالای ایرانی گفت: در سالیان گذشته از تولیدکنندگان به میران کافی حمایت نشده و بسترهای لازم فراهم نکردیم که امروز انتظار وجود تولیداتی رقابتی داشته باشیم.

وی افزود: حمایت از تولید ملی با حمایت از تولیدکنندیان میسر می شود تا با افزایش تولیدکنندگان بتوانیم سطح کیفیت و بهره وری را ارتقا دهیم و تولید کالایی در شان ملت ایران و با قیمت مناسب را شاهد باشیم.

شیوا ادامه داد: اگر حمایت از تولید ملی با برنامه و هوشمندانه نباشد نتیجه ای جز هدر رفتن منابع دولت ندارد.

رییس مرکز رقابت تصریح کرد: تولیدکنندکان داخلی هم باید از ظرفیت و فرصت بخوبی استفاده کنند راکه اگر وضع کیفیت کالای ایرانی مطلوب نباشد و حداقل های استاندارد را نداشته باشد مورد اقبال مردم قرار نمی گیرد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف هم در هم اندیشی حمایت از کالای ایرانی گفت: تعیین قیمت ارز کلیدی ترین متغیر در حمایت از کالای ایرانی است و تا زمانی که این متغیر اصلاح نشود نمی توان انتظار داشت تولید کالای ایرانی توسعه یابد.

علی نقی با بیان اینکه وقتی قیمت ارز بصورت دستوری پایین نگه داشته می شود تولید مقرون به صرفه نخواهد بود و در مقابل واردات سودآور خواهد شد گفت: امروز به اسم حفظ ارزش پول ملی تلاش می شود تا قیمت ارز بصورت تصنعی پایین نگه داشته شود و این یکی از مهم ترین عواملی است که به تولید کالای ایرانی فشار وارد می کند.

این استاد دانشگاه افزود: تا زمانی که برخورد مناسبی با نرخ ارز انجام نگیرد و نرخ ارز براساس تورم داخلی و بین المللی افزایش نیابد تولید مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی اضافه کرد: اگر این عامل اصلاح شود باعث خواهد شد تا تولید سودآور شود و وقتی تولید سودآور شد، سرمایه گذاران تشویق خواهند شد تا در تولید سرمایه گذاری کنند و سرمایه گذاری بیشتر یعنی افزایش کیفیت و پایین آمدن قیمت تمام شده.

این اقتصاد دان با بیان اینکه تعیین صحیح نرخ ارز می تواند بازار صادراتی کالاهای ایرانی را نیز توسعه دهد گفت: حضور تولید کنندگان ایرانی در صحنه های بین المللی لاجرم باعث افزایش کیفیت می شود و افزایش کیفیت یعنی ترغیب مردم به استفاده از این کالاها.

علی نقی در پایان سخنانش افزود: تا زمانی که متغیر تعیین نرخ ارز اصلاح نشود هر اقدام دیگری در حمایت از کالای ایرانی آب در هاون کوبیدن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این همایش با اشاره به این که در کالاهای ایرانی نمونه های موفقی وجود دارد مانند مازی نور، بوتان و محصولات شکولاتی تاکید کرد: باید صداوسیما اساس تبلیغاتش را تغییر دهد.

علی آقامحمدی که در نشست هم اندیشی حمایت از کالای ایرانی سخن می گفت تصریح کرد: رسانه ملی باید برای کالای شناسنامه دار را که میزان تولیدش معین است و بازار دارد باید تخفیف بدهد تا تولیدکنندگان و فروشندگان مزه تبلیغ را بچشند.

این عضو مجمع تشخیص مصلت نظام با تاکید بر این که نباید صرفا به پاساژها بسنده کنیم که تنها 10 درصد فرایند توزیع را برعهده دارند گفت: نباید 2 تا 3 میلیون خرده فروش را نادیده بگیریم و باید زنجیره ای بین آنها ایجاد کنیم تا با قیمت مناسب عرضه کنند و البته آنلاین و شبانه روزی محصولات را به مشتریان برسانند.

وی در عین حال گفت: تولیدکنندگان نیز باید به تولید بلند مدت فکر کنند و بدانند هر روز نمی توانند قیمتهایشان را جابه جا کنند و در این باره شرکایشان یعنی سازمان های تامین اجتماعی و امور مالیاتی هم باید نوعی تفاهم و تعامل ایجاد کنند که اگر در دوره رکودی قرار می گیرند به آنها فرصت معقولی بدهند تا بازار تولید فارغ از مشکل به کارش ادامه دهد.

نماینده انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل و منبت استان همدان نیز با اشاره به کوچک و ضعیف بودن تولیدکنندگان ایرانی گفت: برای عرضه محصول با کیفیت ایرانی به بازارهای جهانی از تجارب کشورهایی چون هند و ترکیه استفاده کنیم.

بیژن شهباز خانی از راه اندازی شهرک تولید مبل در تویسرکان خبر داد و گفت: به عینه دیدیم که با کار علمی و کارشناسی توانستیم به موفقیتهای چشمگیری دست یابیم.

وی با بیان این که مبل تولیدی ایران با همه محصولات خارجی قابل رقابت است گفت: این صنعت اگرچه جزو صنایع متوسط است اما ارزش تولید آن بیش از صنایعی چون خودروسازی است و یک دست مبل منبت در حال حاضر بیش از 100 میلیون تومان صادر می شود.

وی با تاکید بر این که می توانیم در عرصه های بین المللی قویتر از صنایع سنگین فعالیت و ارز آوری کنیم گفت: منبت ما از ایتالیا برتر است اما باید به دانشگاه متصل شویم و تولیدکننده ها از مجموعه ای از مشوقها بهره مند شوند.

مدیرعامل شرکت زرماکارون نیز در نشست هم اندیشی حمایت از کالای ایرانی در سازمان صدا و سیما گفت: سازمان صدا و سیما باید فرصتی را به صورت برابر در اختیار همه تولیدکنندگان قرار دهد تا کالای خود را تبلیغ کنند.

رضا مالمیر با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی شامل سه بخش است افزود: یک بخش با تولید کننده است که باید کالایی با کیفیت و قیمتی رقابتی عرضه کند یک بخش هم به مسئولین و دولت باز می گردد تا با ارائه تسهیلات برای تامین مواد اولیه مناسب، به کاری گیری نیروی متبحر و استفاده از ماشین آلات پیشرفته را میسر کند و بخش دیگر نیز به مردم بستگی دارد تا با خرید کالای ایرانی از تولیدات ملی حمایت کنند.

وی با اشاره به برنامه حمایتی سازمان صدا و سیما از تولید کنندگان ملی گفت: سال گذشته رسانه ملی دستاورد خوبی در حمایت از کالای ایرانی داشت و فرصتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار داد تا دستاوردهای خودشان را از طریق رسانه ملی عرضه کنند.

مدیرعامل زرماکارون افزود: انتظار داشتیم این طرح امسال با قوت بیشتری پیگیری می شد اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و این فرصت به صورت برابر در اختیار همه نیست تا کالاهای خود را عرضه کنند.

مالمیر پیشنهاد کرد: رسانه ملی با تولید برنامه های حمایتی به تولیدکنندگان فرصتی بدهد تا دستاوردهای خود را عرضه کنند.

معاون پارک فناوری دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: ما باید دانش را در کسب و کار های ایرانی وارد کنیم.

خانم مهرنوش با بیان اینکه ما به مدل های نوین کسب و کار نیاز داریم افزود: این مدل های جدید باید برای تولیدکنندگان سنتی نیز استفاده شود.

وی گفت: در حوزه بازاریابی و فروش نیز به مدل های نوین نیاز داریم و در حوزه عرضه و فرهنگ سازی باید حمایت از کالای ایرانی در اولویت قرار گیرد.

وی گفت: ما استارتاپی را عملیاتی کرده ایم که در هر محله شهروندان در خصوص کالاهای ایرانی که در آن منطقه تولید می شود و درباره مزیت های آن اطلاع رسانی می کنند که این موضوع باعث استفاده بیشتر از کالاهای ایرانی می شود که نیاز دارد حمایت و اطلاع رسانی شود.

سلیمانی مدیر عامل شرکت کاله نیز در این هم اندیشی با اشاره به مشکلاتی که در دریافت مالیات در کشور وجود دارد گفت: دولت باید ثروتمند باشد و با دریافت صحیح مالیات از عملکرد همه افراد با بخش خصوصی در واقع شریک باشد.

وی افزود: 70 درصد مشکلات کشور مربوط به دولت و 30 درصد مربوط به بخش خصوصی است.

سلیمانی گفت: ما با وعده ارزی 24 درصد و سود 5 درصد چگونه می توانیم صادرات داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت کاله با بیان اینکه این شرکت سال ها به کشورهای مختلف صادرات داشته است افزود: ما نیازمند وزارتخانه ای برای سرمایه گذاری، صادرات و ارز آوری هستیم.

مسعود سزاوار مدیر عامل شرکت مهد سرمایه گذاری خاورمیانه نیز در این هم اندیشی به ضرورت برند سازی برای کالاهای ایرانی تاکید کرد و گفت: ما برای توسعه کارآفرینی نیاز به توسعه صادرات داریم که می تواند به ارز آوری بیشتر کمک کند.

وی همچنین به لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید کرد.

استاد مدیریت مالی دانشگاه تهران نیز در این هم اندیشی گفت: دستگاه های اجرایی باید راهکارهای مشخصی برای بهبود فضای کسب و کار ارائه کنند.

طهماسب مظاهری برای حمایت از کالای ایرانی پیشنهادهایی را نیز ارائه کرد: از جمله اینکه هر کدام از دستگاه های اجرایی هر هفته اقداماتی را برای اصلاحات فضای کسب و کار انجام دهند و آن را اطلاع رسانی کنند.

وی پیشنهاد کرد: رئیس جمهور نیز شبیه این جلسه را برای جمع بندی اقدامات لازم در خصوص حمایت از کالای ایرانی برگزار کند.

وی با بیان اینکه بدهی های دولت به ارقامی رسیده است که از سود کسب و کارها قابل پرداخت نیست گفت: برای حل موضوع بحران بدهی ها شامل بدهی دولت و بقیه نهادها باید طرح بازپرداخت بدهی ملی را اجرا کنیم که طرحی عملی و قابل ارائه است.

وی اصلاح نظام بانکی و تعیین نرخ سود بانکی متناسب را ضروری دانست و گفت: اجرای سیاست سرکوب نرخ ارز به معنی هدر دادن منابع ارزی است و باید اصلاح شود.

این استاد دانشگاه همچنین تاکید کرد: باید در قانون مناطق آزاد با دیدگاه حمایت از کالای ایرانی تجدید نظر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها