بی‌.بی.سی پرونده‌های جنجال‌برانگیز کم نداشته که در ادامه به چند مورد بسیار محدود و مهم اشاره می‌شود
کد خبر: ۱۱۴۲۳۹۳
9 حاشیه جنجالی B.B.C

نمایش ساختگی استعفای رهبر حزب کارگر

بیبیسی ادعا میکرد که رهبر حزب کارگر به طور غیرمنتظره در برنامه زنده در سال 2016 استعفا داده است، اما بعدتر یکی از مسئولان بیبیسی افشا کرد که برای استعفای وی در برنامه زنده با او هماهنگ شده بود و تظاهر شد که این اتفاق غیرمنتظره بوده.

تبعیض دستمزدها

بیبیسی ادعا میکرد که تبعیض سازمانیافتهای در خصوص دستمزدها علیه زنان وجود ندارد اما استعفای سردبیر امور چین در سال 2017 در اعتراض به تبعیض در میزان دستمزد مردان و زنان موجب شد که کارکنان این سازمان از شکاف گسترده میان دستمزد زنان و مردان پرده بردارند.

جنسیتگرایی

در سال 2009، ویکتوریا وود، یکی از کمدینها و بازیگران بریتانیایی از بیبیسی به خاطر غلبه جمع مردانه گله کرد. در بسیاری از پنلهای خبری و گفتوگوها، مجریان مردهستند و میهمانان نیز.

همهپرسی اسکاتلند

دکتر جان رابرتسون، استاد دانشگاه اسکاتلند با بررسی پوشش بیبیسی از کمپینهای همهپرسی به این نتیجه رسید که این شبکه در جهت مخالفت با همهپرسی فعالیت میکرده است. مجریان این شبکه به صراحت در برنامههای سال 2014 علیه استقلال اسکاتلند سخن گفتند و ایمیلهای افشاشده توسط رسانهها سرانجام نشان داد که مدیران این مجموعه دستور داده بودند که از کمپین مخالفت با استقلال حمایت شود.

خبرهای دروغین

در سال 2011، بالاخره بعد از سه سال بیبیسی اعتراف کرد که گزارش خبری درباره کودکان کار هندی از سوی شرکتهای اصلی هند که برنده جایزه هم شد دروغ بوده است و سپس عذرخواهی کرد، این اتفاق بار دیگر در 2012 تکرار شد، وب سایت بیبیسی از عکسی که در سال 2003 از عراق تهیه شده بود استفاده کرد تا کشتار سوریها را در آن سال نشان دهد.

توهین به سایر ملیتها

در سال 2011ف بیبیسی برنامهای پخش کرد وطی آن از مکزیکیها به عنوان افراد تنبل و غیرمتعهد یاد کرد و غذای مکزیکی را نیز تهوع آور نامید. مکزیکیها به این توهین واکنش نشان دادند و حتی نمایندگان پارلمان انگلیس هم این اظهارات را جاهلانه و نژادپرستانه خواندند. بیبیسی سرانجام پس از موجی از اعتراضات و تاکید سفیر مکزیک برای عذرخواهی رسمی، به خاطر این موضوع عذرخواهی کرد.

جوانپرستی

موضوع «جوان پرستی» در شبکه سلطنتی بریتانیا زمانی بال و پر گرفت که یکی از مجریان زن سیاه پوست با دو دهه سابقه در آوریل 2007 اخراج شد. در سال 2008، چهار مجری 40 و 50 ساله بیبیسی اخراج شدند. شماری از مجریان اخراج شده بعدها افشا کردند که مدیران این غول رسانهای درباره «چروکهای صورتشان» به آنها هشدار داده بودند.

تعدد خبرنگاران برای قبضه اخبار

مجلس عوام انگلیس در سال 2010 نسبت به تعداد زیاد خبرنگاران بیبیسی در برنامهها انتقاد کرد و گفت اعزام تیمهای چندین نفره بیبیسی سلطه رسانهای شبکه را بالاتر میبرد. برای مثال این شبکه فقط 263 نفر از نیروهای خود را برای پوشش جشنواره هنرهای اجرایی معاصر گلاستونبری اعزام کرده بود.

پروندههای تجاوز جنسی

در 2012 و بالا گرفتن ماجرای تجاوزهای گسترده جیمی سویل، مجری بیبیسی، این شبکه به خاطر عدم اقدام درخصوص تجاوزهای جنسی در میان کارکنان خود زیر سوال رفت. شواهد حاکی از آن است که بسیاری از مدیران بیبیسی در خصوص اقدامات شنیع سویل آگاه بودهاند و در این زمینه کاری نکردهاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها