در ادامه گزارش دیروز جام‌جم، این بار بعضی برخورد های دوگانه با اتفاقات تلخ جهان را بررسی کردیم

شمع هایی که برای غزه روشن نشد

دیروز در همین صفحه از هنرمندانی نوشتیم که به کشتار فلسطینیان در غزه واکنش نشان دادند؛ عدد این هنرمندان از طیف‌های گوناگون فکری آنقدر بود که بنویسیم کشتار غزه توانسته همه هنرمندان را بر سر یک موضع و داخل یک صف بنشاند.
کد خبر: ۱۱۴۲۱۸۶

امروز اما می‌خواهیم از برخی بنویسیم که خواسته یا ناخواسته در این صف واحد قرار نمی‌گیرند. حالا یاد روزهایی می‌افتیم که در فضای مجازی فقط باید عکس‌های پاریس و ایفل عزادار را لایک می‌کردیم. همه اینها را به یاد دارند. بعضی از اینها هم خیلی زود نسبت به حوادث تروریستی پاریس واکنش نشان دادند و از کنار اتفاقات تلخی که افتاده بود، بی‌تفاوت نگذشتند. حالا اما دوباره، البته دوباره هم نه باید گفت چند صد باره... نیروهای غاصب اسرائیل موجب شهادت نیروهای غیر نظامی در نوار غزه شده‌اند و بسیاری از هنرمندان و چهره‌های مطرح جهانی نسبت به این واقعه واکنش نشان داده‌اند، هر چند در ایران هم هنرمندان و چهره‌های سیاسی از طیف‌های مختلف از کنار این اتفاق تلخ نگذشته و واکنش‌هایی را نشان داده‌اند، اما چهره‌هایی که برای پاریس سوگواری می‌کردند، حالا سکوت کرده‌اند و خبری از آنها نیست. حرف بر سر این نیست که چرا برای یک اتفاق تلخ در پاریس تا این حد سوگواری کرده‌ایم، بلکه بر سر این است که حالا در برابر این اتفاق تلخ‌تر برخی عزیزان کجا هستند و چرا سکوت کرده‌اند.

اندر تفاوت های پاریس و غزه

رضا صادقی، خواننده موسیقی پاپ که اتفاقا همین چند روز پیش درباره واکنشی که نسبت به یک فیلم سینمایی نشان داده بود، مطلبی منتشر کرده و از اظهار نظر خوبش نوشتیم، زمانی که وقایع تلخ پاریس رخ داده بود، نوشت: «شهر عشاق و خون و قتل.. خدا به مردم پاریس آرامش بده» اما حالا در برابر اتفاقات تلخ و تاثیرگذار قدس، سکوت کرده است.

بهرام رادان هم برای پاریس غمگین بود و نوشت: #PrayForParis (برای پاریس دعا کنید) اما حالا برای بیش از 60 کشته و 3000 زخمی قدس هیچ ندارد که بگوید. مهناز افشار هم آن زمان نوشته بود که «برای انسانیت دعا کنیم» اما با گذشت چند روز هنوز واکنشی نسبت به این اتفاق نداشته است. تهمینه میلانی، کارگردان سینما هم به حادثه تروریستی پاریس واکنش نشان داده بود. او نوشته بود: «حمله تروریستی به پاریس را محکوم و با مردم این شهر اعلام همبستگی میکنیم»، اما حالا او هم سکوت کرده است.

این سکوت البته نه تنها در میان هنرمندانی که از آنها نامی به میان آمد، بلکه از سوی بعضی دیگر هم مشاهده میشود. افرادی که هر چند مطمئن هستیم مانند همه ما از اتفاقات پیش آمده و عکسهای منتشر شده، ناراحت هستند و تحت تاثیر قرار گرفتهاند، اما حالا به هر دلیلی سکوت کردهاند.

از تحقیر ترامپ تا اعتراض در جشنواره کن

در دیگر نقاط جهان برخی هنرمندان شناخته شده نسبت به اتفاقات اخیر نوار غزه واکنش نشان دادهاند. راجر واترز نوازنده، خواننده و آهنگساز انگلیسی نوشته است: «نمیتوانم احساسم را بدرستی در این روز نکبت ابراز کنم. غم عمیقم برای آنان که 70 سال پیش زیر تهدید مرگ مجبور به ترک خانههایشان شدند.»

واترز البته پیش از این هم در سال ۲۰۰۶ میلادی، به درخواست فلسطینیها، کنسرتش را از شهر تلآویو در اسرائیل به دهکده عربنشین نوه شالوم منتقل کرده بود و هر چند بهعنوان هنرمند سرگرم فعالیتهای خودش است، اما در سیاست هم تعریف مشخصی دارد و طبق تعاریفش پیش میرود.

مانال عیسی یک سلبریتی حق طلب لبنانی که امسال در جشنواره کن حضور دارد، با دست گرفتن نوشتهای به اتفاقات اخیر غزه واکنش نشان داد. این اقدام او در جشنواره کن که طی سالهای اخیر بهعنوان یک جشنواره سیاسی شناخته شده، اتفاق مهمی است. او مقابل دوربینها ایستاد وکاغذی را بالا گرفت که رویش نوشته بود: «حمله به غزه را متوقف کنید.»

باز هم تاکید میکنیم به هیچ وجه به ماجراهایی که در این گزارش روایت کردیم، نگاه سیاسی نداریم و هدفمان این است که نشان بدهیم واکنشها نسبت به برخی اتفاقات منطقی نیست. به یک اتفاق از همان جنس بشدت واکنش نشان داده میشود و اتفاق بعدی که حتی ابعاد بسیار بزرگتری هم دارد، نادیده گرفته میشود. هر چند پاریس به دلایل مختلف از جمله تبلیغات مناسبی که طی دهههای گذشته در عرصه گردشگری داشته، مورد توجه بسیاری قرار دارد و هر اتفاق تلخی هم که برایش رخ دهد، با واکنشهای بیشتری روبهرو میشود، اما نکته این است که آیا بروز یک اتفاق غیر انسانی در پاریس رخ دهد ناراحتکننده است و در غزه، نه؟!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها