جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی می‌کند

سریال طنز در رمضان باشد یا نباشد؟

هر سال با فرا رسیدن ماه بهار قرآن مجموعه‌های تلویزیونی روانه آنتن می‌شوند که سازندگان هر یک از آنها با دستمایه قرار دادن موضوعات متفاوت و در گونه‌های مختلف تلاش دارند مخاطبان تلویزیون را با یکی از مباحث این ماه بیشتر آشنا کنند.
کد خبر: ۱۱۴۱۹۸۷
سریال طنز در رمضان باشد یا نباشد؟

همچنین اقبال مخاطبان از مجموعه‌های شیرین و با تم دینی در این ایام، نشان داده آنها علاقه‌مند هستند چنین آثاری را دنبال کنند. به همین دلیل کارگردانان شاخص تلویزیون هم سراغ چنین مضامینی رفته و توانستند نظر مخاطبان را جلب کنند. البته در میان این مضامین گاهی هم مجموعه‌های طنز در ایام ماه رمضان تولید و پخش شده که این آثار هم با استقبال مردم رو به رو شد و نظرسنجی‌ها هم نشان داد مردم در جشن ماه رمضان به غیر از شب‌های قدر دوست دارند با تماشای مجموعه‌های طنز، اوقاتی را کنار خانواده بخندند.

بنابراین هر سال معاونت سیما براساس روزهای ولادت و شهادت در این ایام و شبهای قدر برنامهریزی منسجمی برای پخش سریالها انجام میدهد تا بتواند به بهترین شکل پاسخگوی نیازها و سلایق مردم باشد. در سالهای قبل مینی سریالهایی برای شبهای قدر تدارک دیده میشد و با قطع مجموعه طنز این آثار را پخش میکرد، اما امسال این معاونت تصمیم جدیدی گرفته و با توجه به اینکه ایام ارتحال امامخمینی(ره) و 15 خرداد همزمان با ماه رمضان شده، تدارک سه مجموعه تلویزیونی را دیده که هر یک از آنها علاوه بر پرداختن به مضامین اخلاقی، شیرین هم هستند. ضمن اینکه مفاهیم این مجموعه در روزهای ارتحال و شهادت هم با این ایام همخوانی دارد. به همین بهانه ما سراغ هنرمندان رفتیم و نظر آنها را درباره قرار نگرفتن مجموعههای طنز در جدول پخش مجموعههای رمضانی امسال جویا شدیم. همچنین با دکتر مرتضی میرباقری، معاون سیما درباره این تصمیم صحبت کردیم.

با پخش طنز در ماه رمضان مخالفم

محسن علی اکبری تهیه کنندهای است که مجموعه «نردبام آسمان» را برای رمضان سال 88 شبکه یک تهیه کرده و تولید سریالهای تلویزیونی با مضامین دینی همچون ایوب پیامبر، فرستاده، مریم مقدس، اصحاب کهف و... را در کسوت تهیهکنندگی در کارنامه دارد. وی درباره بودن یا نبودن مجموعههای طنز در جدول پخش مجموعههای ماه رمضان به جامجم گفت: من شخصا با پخش مجموعههای طنز در ماه رمضان مشکل دارم. این مشکلم هم به سالیان قبل و از زمانی که این تصمیم گرفته شده، برمیگردد. همان زمان مخالفت کردم و تا به امروز هم ادامه دارد. یکی از فواید روزهداری این است که کمتر گناه کرده و سختی را تحمل کنیم. یعنی جسم را آماده کنیم برای پرورش روح. بنابراین رسانه ملی وظیفه مهمی بر دوش دارد و باید مجموعههایی برای ماه رمضان تولید کند که به داشتههای دینی و باورهایمان بیفزاید. به همین دلیل با پخش مجموعههای طنز در این ایام مخالف هستم.

وی ادامه داد: گاهی مجموعههای طنز به سمت لودگی پیش میرود و همین باعث میشود شاید روزهای که گرفته ایم، مورد قبول حق تعالی قرار نگیرد و ما از فضای معنوی فاصله بگیریم و به اشتباه بیفتیم. با توجه به اینکه چند سال اخیر هم ماه رمضان به هوای گرم و روزهای طولانی برخورد کرده، بنابراین رسانه ملی باید تلاش کند خوراک فرهنگی صحیح و همراه با نگاه معنوی و دینی تهیه کند. رسالت ما هنرمندان هم باید به این سمت باشد تا اینکه به سوی تولید مجموعههای طنز حرکت کنیم. این تهیهکننده با اشاره به اینکه در ماه رمضان باید سعی شود جامعه به سمت دین و موارد ارزشی سوق داده شود، گفت: پیشنهاد من این است که به این سمت حرکت کنیم. این آرزوی بزرگی هم نیست، زیرا هنرمندان ما ثابت کردهاند توانایی تولید مجموعههای دینی و ارزشی را دارند. میتوان موضوعات روز جامعه را با نگاه دینی دستمایه ساخت مجموعههای رمضانی قرار داد. همچنین موضوعات قرآنی اعم از گذشت و... برای تولید چنین آثاری کم نیستند. امیدوارم امسال سال خوبی باشد و اتفاقی نیکو در روند برنامهسازی ماه رمضان و محرم بیفتد و شاهد مجموعههای تلویزیونی با محتوای مباحث قرآنی باشیم.

سبد فرهنگی متنوع برای ماه رمضان

جواد افشار مجموعههای برادر، مادرانه، سیامین روز و روز رفتن را برای ماه رمضان سالهای قبل کارگردانی کرده که هریک از این آثار به مضامین اخلاقی، معارفی و متناسب با این ایام پرداختهاند. او در این باره معتقد است: به نظرم نباید در هیچ زمینهای تک بعدی فکر کنیم و بر آن اساس برنامهریزی کنیم. معتقدم در ایام ماه رمضان باید یک سبد فرهنگی متنوع برای مردم تدارک دیده شود. یعنی مجموعههای تلویزیونی در گونههای مختلف تولید شود. وی ادامه داد: در ماه رمضان سالهای گذشته در کنار مجموعههایی با محوریت آموزههای اخلاقی و اجتماعی، سریالهای طنز هم تولید و پخش میشد و مردم سرگرم میشدند. معتقدم مجموعههای طنز هم باید حرفی برای گفتن داشته باشند نه اینکه بی محتوا باشد و صرفا مردم را بخنداند. این کارگردان عنوان کرد: هر سال معاونت سیما برای ایام رحلت و شبهای قدر هم آثاری تهیه کرده و وقفهای در پخش مجموعههای طنز انداخته و آنها را پخش کرده است. ضمن اینکه بهتر است تم مجموعههای رمضانی غمگین نبوده، بلکه شیرین باشد، زیرا ماه رمضان جشن بندگی است و باید با کارهای شیرین میزبان این ماه پربرکت باشیم تا آثار برای مخاطبان قابل قبول و جذاب باشد. در مجموع با تنوع در گونه و موضوع سریالهای رمضانی موافقم. فکر میکنم مردم هم علاقهمند هستند مضامین اخلاقی را در قالب داستانهای جذاب شاهد باشند تا به دلشان بنشیند. امیدوارم مجموعههایی که برای رمضان امسال تدارک دیده شده این ویژگیها را داشته باشد.

مجموعههای طنز باید بموقع پخش شود

عبدالرضا اکبری، بازیگر که مجموعه عروج به کارگردانی سیروس مقدم را در ماه رمضان سالهای قبل روی آنتن داشته، درباره بودن یا نبودن مجموعههای طنز در ماه رمضان گفت: هر سال مجموعههای طنز پخش میشد، اما امسال ایام ارتحال و 15 خرداد همزمان با ماه رمضان شده، بنابراین باید سریالهایی پخش شود که با این ایام تناسب داشته باشد. وی افزود: من مخالفتی با مجموعههای طنز ندارم، اما معتقدم باید بموقع پخش شود و سر جایش باشد. ما در ایام نوروز امسال شاهد مجموعههای متنوع طنز بودیم. بنابراین دیگر ضرورتی ندارد در ماه رمضان هم مجموعهها طنز باشد. چون به اندازه ضرورت در نوروز پخش شد. این بازیگر با اشاره به سریال عروج گفت: به یاد دارم سریال عروج به کارگردانی سیروس مقدم که خودم هم در آن بازی داشتم در شبهای قدر روی آنتن رفت که با اقبال مردم هم روبهرو شد. به نظرم باید در شبهای قدر مجموعههای رمضان کاملا با آن شبها تطابق داشته باشد. البته میتواند موضوع اجتماعی بوده، اما بر گرفته از آموزههای اخلاقی و دینی باشد. با این حال ما بازیگر هستیم و دخالتی در تصمیمگیری نداریم، اما پیشنهادم این است که محتوای سریالها کاملا با ایام مطابقت داشته باشد.

پخش سریالهای شیرین خانوادگی

مرتضی میرباقری، معاون سیما درباره نبود سریال طنز در جدول پخش مجموعههای ماه رمضان به جامجم گفت: ما هر سال سعی میکنیم مجموعههایی در ژانرهای مختلف برای ماه رمضان تدارک ببینیم. با توجه به اینکه ماه رمضان با ایام ارتحال و قیام خونین 15 خرداد تلاقی پیدا کرده، به همین دلیل امسال و سال آینده مجموعه طنز صرف پخش نمیکنیم. اما امسال در ایام نوروز این مساله را جبران کردیم و مجموعههای طنز پر مخاطب روانه آنتن شد و نظرسنجیها نشان دهنده اقبال مخاطبان بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حضرت امام(ره) همیشه 15 خرداد را عزای عمومی اعلام کردند و ماه رمضان با این ایام تلاقی کرده، بنابراین باید سریالها را کوتاه میکردیم و همین باعث بینظمی و عدم یکپارچگی میشد. به همین دلیل تصمیم گرفته شد سریال طنز صرف نداشته باشیم، بلکه مجموعههایی برای پخش در نظر گرفته شد که خانوادگی، اجتماعی و شیرین باشد و لابهلای آن آموزههای اخلاقی هم انتقال داده شود.

میرباقری با اشاره به مجموعه «سر دلبران» که در این ایام از شبکه یک پخش میشود، گفت: اتفاقا شخصیت محوری این سریال یک روحانی مردمی است که برزو ارجمند هم نقشش را خیلی خوب و شیرین بازی کرده و اتفاقاتی که در این سریال میافتد حتما برای بینندگان لطیف و شیرین خواهد بود. سریال بچه مهندس هم این ویژگی را دارد و محوریت آنها بچهها هستند که مضمون این سریال هم شیرین است و قصه آن به دل مینشیند. سریال رهایم نکن با این ویژگی روانه آنتن میشود و حتما با اقبال مخاطبان رو به رو خواهد شد.

معاون سیما درباره کارگردانی مجموعههای امسال ماه رمضان عنوان کرد: امسال کار را به کارگردانان کاربلد همچون آقای لطیفی و آقای عسگرپور سپرده ایم که در یکی دو دهه اخیر سریالهای خوش ساختی برای تلویزیون ساختهاند. همچنین موضوع سریال بچه مهندس به گونهای است که با سوم خرداد و دفاع مقدس مرتبط است. بنابراین قصه مجموعههای رمضان کاملا مطابق با این ایام است.

دکتر مرتضی میرباقری، معاون سیما در پایان تصریح کرد: در ایام محرم، فجر، نوروز، رمضان و... مجموعههای مناسب تولید و پخش میشود و با شاکله این ایام مطابقت دارد و تلاش میکنیم به بهترین شکل نیازها و سلایق مخاطبان را پاسخگو باشیم.

سریالهایی با طعم شیرین در هنگام افطار

پروانه معصومی که بازی در مجموعههای رمضانی همچون مثل هیچکس، ملکوت و راز پنهان را در کارنامه دارد، با اشاره به اینکه تعداد مخاطبان مجموعههای رمضانی خیلی زیاد است، توضیح داد: مردم در رمضان بیشتر از ماههای دیگر بیننده سریالها هستند و با علاقه پای تلویزیون مینشینند، بنابراین باید مدیران و سازندگان آثار نمایشی با دقت موضوعات را انتخاب کرده و سریال بسازند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه سریالها در این ایام بیشتر دیده میشوند، زیر ذرهبین هم قرار دارند؛ به همین دلیل باید با تمرکز بیشتری ساخته شوند. وقتی با دقت و حساسیت ساخته شوند، مسلما مردم هم سرگرم میشوند و هم نکات آموزنده را دریافت میکنند. من هم اگر سر کار نباشم بیننده سریالهای ماه رمضان هستم.

این بازیگر اشاره کرد: بنابراین معتقدم باید سبد تلویزیون در ایام ماه رمضان متنوع و جای هر سریال محفوظ باشد. شخصا علاقهمندم سر سفره افطار سریالهایی با طعم شیرین ببینم که لبخندی هم به لبم بیاید. بیشتر مردم هم اینطور هستند، دوست دارند طعم سریالها هنگام افطار شیرین باشد.

فاطمه عودباشی

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها