انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس با 61 شهید و بیش از 2700 زخمی عملیاتی شد؛ دولت‌های عربی عموما سکوت کردند و سکوتشان هدیه دولتمردان سازشکار برای نتانیاهو به مناسبت انتقال سفارت بود. در تظاهرات روز دوشنبه ده‌ها فلسطینی ذبح شدند. اما آیا این پایان کار مساله فلسطین است؟ آیا دولت ترامپ با این هدیه استثنایی خود قادر خواهد بود حیات رژیم منحوس صهیونیستی را برای آینده تضمین کند؟ دراین باره باید به چند نکته توجه داشت؛
کد خبر: ۱۱۴۱۸۵۹

اول اینکه انتقال سفارت درحالی که مورد پذیرش اکثریت قریب به اتفاق دولتهای جهان نبود از همان ابتدا ثابت کرد نه تنها با اصول مبانی حقوق بینالملل و قراردادها و کنوانسیونهای بینالمللی که حتی با نظر بسیاری از دولتهای دوست و همراه آمریکا نیز همخوانی ندارد. البته برای ترامپی که در عمل نشان داده به هیچ قراردادی در سطح جهانی پایبند نیست تاکید بر این عهدشکنی نمیتواند سودی داشته باشد. او پیشتر نیز با عهدنامه پاریس در خصوص مساله آب و هوا و اخیرا با توافق هستهای با ایران نقض عهد کرده بود. حضور نیافتن سفرای کشورهای مختلف و متعدد در مراسم انتقال سفارت موید این اتفاق نظر جهانی است.

نکته دوم، توجه به رویدادهایی است که از ناحیه دولتهای عربی صورت گرفت؛ همان دولتهایی که دیروز در شمار مدافعان حقوق فلسطینیان بودند و امروز در نزدیکی با اسرائیل از یکدیگر گوی سبقت را میربایند. مصر با برگزاری جشنهای اسرائیلی به مناسبت روز نکبت و انتقال سفارت آمریکا به قدس در مجلل ترین هتلهایش موافقت میکند، سفرای بحرین و امارات به افتخار نتانیاهو و همسرش در آمریکا ضیافت برگزار میکنند و بن سلمان از سویی زندگی اسرائیلیها در سرزمینهای اشغالی را حق مسلم آنان معرفی میکند و از دیگر سو به آنچه اسرائیل طی ماههای اخیر در سرزمینهای اشغالی انجام داد و خشونت بارترین صحنههایش را روز دوشنبه دیدیم، کوچکترین واکنشی نشان نداد. بیجهت نیست فلسطینیها اخیرا در اعتراضات خود علیه عربستان و شخص بن سلمان نیز شعار میدهند.

سومین نکته اینکه امروز در حالی مساله فلسطین دوباره در صدر افکارعمومی جهان قرار گرفت که همین چند روز پیش جبهه سومی از داخل سوریه علیه صهیونیستها گشوده شد و امنیت پوشالی اسرائیل را در سایه گنبد آهنین با تردیدهایی جدی مواجه کرد. این درحالی است که از یک ماه پیش نیز فلسطینیان به صورت روزمره و هفتگی با برگزاری تظاهرات و نثار جان خود نشان دادهاند تنها چیزی که از دید آنان قابل معامله نیست تمامیت ارضی کشورشان و موجودیتی به نام فلسطین است.

چهارم آن که حضور جوانانی که حداقل شش نسل با روز نکبت و تاسیس اسرائیل فاصله دارند در راهپیماییهای اخیر بازگشت و جانفشانی آنان در راه آرمان فلسطین نشان داد آرمان فلسطین شعلههایش نه تنها خاموش نمیشود بلکه روزبهروز مشتعلتر میشود. پنجمین و آخرین نکته این که به نظر میرسد تنها راه حل فلسطین، مبارزه است و تقاضاهایی و التماسهایی از جنس آنچه محمود عباس سالها از جامعه جهانی و البته اسرائیل انجام داد و میدهد و توافقاتی که خوشبینانه با آنان بست، دردی از فلسطینیان دوا نمیکند و در همین خصوص اعلام عزای عمومی و همدلی با قربانیان فاقد هرگونه اثری در حل مساله فلسطین است. روز دوشنبه 61 فلسطینی به مناسبت افتتاح سفارت آمریکا قربانی شدند، امروز و فرداهای پیش رو چه تعداد فلسطینی به قربانگاه خواهند رفت؟ آقای عباس، بن سلمان، بن زاید و سایر حکمرانان عرب پاسخ دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها