در پی شهادت61 فلسطینی و مجروح شدن بیش از 3000نفر در سرزمین‌های فلسطین رخ داد

خشم جهان علیه جنایت صهیونیست‌ها

سازمان ملل، عفو بین‌الملل، کشورهای مختلف جهان و گروه‌های مردمی از یهودیان آمریکا گرفته تا مسلمانان لبنان همه وهمه جنایت هولناک صهیونیست‌ها و کشتار فلسطینیان بی‌سلاح را در روز نکبت محکوم کرده و از شورای امنیت خواستند هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی کند . روز دوشنبه همزمان با افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس که برخلاف تمام قوانین و کنوانسیون‌های حقوقی بود، رژیم جنایتکار اسرائیل با قتل عام فلسطینانی که نسبت به این اقدام اعتراض داشتند دست کم 61 نفر را شهید و بیش از 3000 نفر را مجروح کرد.
کد خبر: ۱۱۴۱۸۵۳

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی نسبت به کشتار فلسطینیان در غزه گفت: من از گزارشها درباره غزه، نگران هستم. رعدالحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز با «شوکآور» خواندن کشتار تعداد زیادی از فلسطینیان عنوان کرد مسئولان نقض حقوقبشر باید پاسخگو باشند. سازمان عفو بینالملل نیز گفت این وضعیت وحشتناک باید فورا پایان یابد. بسیاری بر اثر اصابت گلوله جنگی به ناحیه سر و سینه زخمی شدند.

آمریکا حامی صهیونیستها

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل تصمیم داشت این جنایت را محکوم و بیانیهای دراین باره صادر کند اما به دلیل مخالفت آمریکا از این کار باز ماند. با وجود این کویت به نمایندگی از فلسطین دیروز بار دیگر خواهان تشکیل نشست فوق العاده شورای امنیت در این باره شد. همزمان اتحادیه اروپا ضمن ابراز گلایه از برخورداری اسرائیل گفت: اسرائیل باید به حق تظاهرات مسالمتآمیز احترام بگذارد. وزارت خارجه آلمان در بیانیهای تاکید کرد از گزارشها درباره کشتارها در غزه بشدت «شوکه و نگران» شده است. سخنگوی ترزا می، نخستوزیر انگلیس نیز گفت: انگلیس به طور قاطع به راهحل دو کشوری و تقسیم قدس به عنوان پایتخت دو کشور، پایبند میماند. ما خواستار آرامش و خویشتنداری برای جلوگیری از اقدامات مخرب صلح هستیم. امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه در گفتوگوی تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از همبستگی این کشور با مردم فلسطین خبر داد و بر اهمیت مسالمتآمیز بودن تظاهرات تأکید کرد.رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه تصریح کرد: ترکیه بشدت به این اقدام پاسخ خواهد داد.

مسکو هم تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را درخصوص انتقال سفارت این کشور به قدس محکوم کرد.وزارت خارجه سوریه ضمن محکوم کردن تجاوزات روز دوشنبه نیروهای اسرائیلی علیه غیرنظامیان فلسطینی، تأکید کرد: قتل عمدی فلسطینیها دلیل دیگری بر وحشیگری مقامات اسرائیلی و نقض قوانین بینالمللی و قوانین حقوق بشر از سوی آنهاست. قطر بشدت کشتار وحشیانه فلسطینیها به دست نیروهای اسرائیلی را محکوم کرد و از تمامی گروههای منطقهای و بینالمللی خواست برای توقف کشتار فلسطینیها توسط اسرائیل اقدامی صورت دهند. اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیهای به مناسبت هفتادمین سالروز فاجعه اشغال فلسطین اعلام کرد که قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین است و این واقعیت را هیچ تصمیم ظالمانهای نمیتواند تغییر دهد. بسیاری از کشورهای جهان از جمله آفریقای جنوبی، موریتانی، اردن و الجزایر نیز این کشتار را محکوم کردند.

لبخند واشنگتن به کودککشی اسرائیل

رسانههای روسیه با بازتاب حوادث خونین در فلسطین اشغالی نوشتند، اقدام دونالد ترامپ در انتقال سفارت کشورش در رژیم صهیونیستی به قدس جنایتی هولناک را علیه فلسطینیان در پی داشت. کانال 2 تلویزیون دولتی روسیه در گزارشهای خود از حوادث خونین فلسطین اشغالی در روز نکبت نوشت که مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس به کشتار فلسطینیان و زد و خوردهای خونین نظامیان اسرائیلی با معترضان فلسطینی منجر شد. در همین رابطه شبکه سی.ان.ان
عربی در گزارشی نوشت: آنها که دیروز (دوشنبه) اخبار رسانههای جهان درباره فلسطین را دنبال کردهاند، دو تصویر متضاد را مشاهده کردند، یکی دختر رئیسجمهور آمریکا که لبخندزنان مراسم افتتاح سفارت کشورش در قدس را دنبال میکرد و دیگری در غزه که جهان بر مرگ انسانیت و به خاک و خون کشیده شدن فلسطینیها، میگریست. طنز تلخ ماجرا در این میان، قرار دادن این دو تصویر در کنار یکدیگر است. به نوشته سی.ان.ان، از اظهارات مقامات آمریکایی در مراسم بازگشایی سفارتشان در قدس، میشد فهمید انتقال سفارت به این شهر نه به روند صلح ربطی داشت و نه حتی به «اسرائیل»، بلکه اجرای صرف وعدههایی بود که «دونالد ترامپ» در تبلیغات انتخاباتی خود داده بود.

روزنامه «رای الیوم» با انتقاد تند از سکوت سران عرب و جامعه بینالمللی نوشت: دیگر نمیتوان از قوانین بینالمللی سخن گفت، وقتی عدهای سرگرم جشنهای افتتاح سفارت آمریکا در قدس هستند، در حالی که صدها جوان فلسطینی در نوار غزه تحت محاصره با سینههای عریان، اما مملو از ایمان به سمت گلولههای نظامیان صهیونیست میشتابند.

تظاهرات و اعتراض

در ترکیه تظاهرکنندگان با شعار «قدس برای مسلمانان است» همه اشکال خشونت رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه ملت فلسطین را محکوم کردند. در ایتالیا هم هزاران نفر با بالا بردن پرچمهای فلسطین در خیابانهای رم، انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم کرده و خواهان آزادی فلسطینیان شدند. همچنین صدها نفر در مکزیک علیه استفاده رژیم صهیونیستی از گلوله جنگی علیه تظاهرکنندگان صلح آمیز در روز راهپیمایی بازگشت تظاهرات کردند. معترضان یهودی در آمریکا نیز با برگزاری تظاهرات در واشنگتن، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و کشتار فلسطینیها به دست ارتش صهیونیستی را محکوم کردند. آنان همچنین سفارت آمریکا در بیت المقدس را «سفارت اشغال» نامیدند. مردم لبنان، اردن، اندونزی و برخی دیگر از کشورهای مسلمان نیز با برگزاری تظاهرات جنایت صهیونیستها را در روز نکبت دوم محکوم کردند.

شهادت نوزاد 8 ماهه فلسطینی

وزارت بهداشت فلسطین از شهادت یک نوزاد هشت ماهه فلسطینی خبر داد و گفت لیلی انور الغندور، نوزاد دختربچه فلسطینی بر اثر استنشاق گاز اشکآور طی درگیریها در نوار غزه جان خود را از دست داد. لیلی الغندور نوزاد هشت ماههای بود که در درگیری خشونتبار در شرق نوار غزه در معرض گاز اشکآور قرار گرفت و دچار حالت خفگی شد. تعداد شهدای فلسطینی در روز دوشنبه از تعداد شهدای جنگ غزه در سال 2014 میلادی فراتر رفته است. مسئولان فلسطینی اعلام کردند 61 نفر از جمله هفت کودک شهید و بیش از 3000 نفر دیگر بر اثر استفاده نیروهای اشغالگر از مهمات، گاز اشکآور و تجهیزات نظامی دیگر زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها