اعتراضات دیروز مردم فلسطین به انتقال سفارت آمریکا، صدها شهید و مجروح برجا گذاشت

نکــبت در نکــبت

اقشار مختلف مردم فلسطین روز گذشته همزمان با مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی با برگزاری راهپیمایی در مناطق مرزی نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی به حرکت درآمدند تا بر حق مشروع خود مبنی بر بازگشت به سرزمینی آبا و اجدادی شان تاکید کنند. از چند روز پیش گروه‌های مختلف فلسطینی از جمله جنبش حماس و جهاد اسلامی، مردم را به حضور گسترده و پرشور در راهپیمایی میلیونی دیروز دعوت کرده بودند. روز گذشته به تعبیر مردم فلسطین همچون بمبی در حال انفجار بودند و شادکامی صهیونیست‌ها را به کامشان تلخ کردند. همزمان با قیام و اعتراض مردم فلسطین در بسیاری از کشورهای جهان نیز مسلمانان به همین مناسبت دست به برگزاری تظاهرات زده و به تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس اعتراض کردند. با وجودی که کشورهای زیادی به مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس دعوت شده بودند اما نیمی از آنها از حضور دراین مراسم امتناع کرده و دولت انگلستان هم بصراحت اعلام کرد قصد انتقال سفارت خود را از تل‌آویو به بیت المقدس ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۱۶۰۸

روز نکبت

دیروز مصادف با 14 می، سالروز فاجعه تشکیل رژیم منحوس صهیونیستی بود که بین اعراب به روز نکبت معروف شده است. دونالد ترامپ پس از تصمیم خود مبنی بر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفته بود به مناسبت هفتادمین روز تاسیس اسرائیل (روز نکبت) سفارت آمریکا را از تلآویو به بیتالمقدس انتقال خواهد داد. مراسم انتقال سفارتخانه آمریکا در فلسطین اشغالی از تلآویو به قدس روز گذشته برگزار شد.

در این مراسم یک هیأت از مقامات آمریکا شامل نمایندگان مجلس، دیپلماتها و مهندسان در کنار جارد کوشنر و ایوانکا ترامپ، داماد و دختر رئیسجمهور آمریکا حضور داشتند. دیوید فریدمن،سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی طی سخنانی گفت انتقال سفارتخانه بدون شجاعت ترامپ امکانپذیر نبود. ابتدای این مراسم سرهنگ نفتالی بنت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی با تشکر از رئیسجمهور آمریکا برای انتقال سفارتخانه، در تهدیدی غیر مسقیم علیه ایران، حزبا... و محور مقاومت گفت دشمنانی که بخواهند موجودیت این رژیم را به خطر بیندازند، با پاسخ آهنین مواجه خواهند شد.

آمادهباش اسرائیل

روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با فلسطینیها به حالت آمادهباش کامل در آمده بود.

مرزهای غزه روز گذشته شاهد تظاهرات میلیونی مردم بود. درهمین حال بولدوزرهای ارتش رژیم صهیونیستی وارد شرق رفح شده و خاکریزهای اطراف اردوگاه العوده را از بین بردند. نظامیان این رژیم در این عملیات به شهروندان فلسطینی تیراندازی کردند. همچنین رژیم صهیونیستی با استفاده از پهپاد، اقدام به پرتاب آتش روی اردوگاه العوده در خزاعه در شرق خان یونس کرد. منابع فلسطینی اعلام کردند درمجموع 30فلسطینی بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی اسرائیل به شهادت رسیده و صدها نفر نیز زخمی شدهاند. همچنین خبر رسید در راستای برگزاری تظاهرات میلیونی بازگشت، اعتصاب تجاری سراسری غزه را فرا گرفت و تمام مغازهها و فروشگاهها تعطیل شد. تظاهرکنندگان فلسطینی مانند هفتههای گذشته لاستیک خودروها را آتش زدند.

سفیر فلسطین در مصر روز گذشته اعلام کرد از اتحادیه عرب خواسته است به مناسبت انتقال سفارت آمریکا به قدس یک نشست اضطراری برگزار کند. پیشتر کشورهای روسیه، آلمان، اتریش، هلند، ایرلند، مکزیک، پرتغال و سوئد اعلام کرده بودند در مراسم جشنی که آمریکا برگزار میکند، شرکت نخواهند کرد.

تحلیل و نظر

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزبا... لبنان تصمیم آمریکا را برای انتقال سفارتش به قدس بیارزش دانست و گفت: کشورهای عربی که اقدام به عادیسازی روابط با اسرائیل کردهاند، همواره باری بر مسأله فلسطین بودهاند.

محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن خواستار تظاهرات در سراسر کشورهای اسلامی برای نجات قدس شد. معاون دبیرکل جهاد اسلامی فسلطین نیز تأکید کرد، مبارزه ملت فلسطین تا بالا بردن پرچم پیروزی ادامه پیدا خواهد کرد. حنان عشروای، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) روز گشایش سفارت آمریکا را در قدس، روز نکبت (اشغالگری) جدیدی برای فلسطینیان دانست که در سایه سکوت بینالمللی درحال رخ دادن است.

حسام زملط، سفیر فلسطین در آمریکا نیز گفت، انتقال سفارت آمریکا به قدس نشانه پایان دوره حمایت واشنگتن از راه حل تشکیل دو کشور و دامن زدن به درگیریهای مذهبی است.

محمود الزهار عضو ارشد حماس، عطاءا... حنا رئیس ارتدوکسهای بیتالمقدس وکاید الغول، عضو دفتر سیاسی جبهه مردمی آزادیبخش نیز در واکنش به انتقال سفارت آمریکا به قدس این اقدام را ناشی از خیانت کشورهای عرب به آرمان فلسطین خوانده و خواستار تقویت روابط این کشورها با ایران به عنوان یاور فلسطین شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها