حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی در نشست خبری با حضور مدیران شبکه‌های رادیویی و اصحاب رسانه از تدارک بیش از 3 هزار برنامه رادیویی برای ماه ‌مبارک رمضان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۱۵۹۴
تدارک بیش از 3 هزار برنامه رادیویی برای ماه مبارک‌ رمضان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، معاون صدا با بیان اینکه شبکه‌های سراسری رادیو در روزهای ماه ‌ رمضان با تولید و پخش 154 هزار دقیقه برنامه به استقبال ماه میهمانی خدا خواهند رفت، گفت: تبیین و تشریح آثار و برکات روزه‌داری بر فرد و جامعه، تشریح لحظات و زمان‌های خاص روزه‌داری و آداب صحیح روزه‌داری، اساس فعالیت‌های رسانه‌ای رادیو در ماه مبارک رمضان خواهد بود.

شاه‌آبادی با بیان اینکه معاونت صدا با ویژه‌برنامه‌های سحر، افطار، عید سعید فطر، روز جهانی قدس، شب‌های قدر، ایام شهادت امیرالمؤمنین علی(ع) و نیز در سایر مناسبت‌های این ایام، پیوند و ارتباط خود را با مردم، لحظه‌به‌لحظه حفظ و تداوم خواهد بخشید، خاطرنشان کرد: معاونت صدا به ایجاد رابطه‌ای پایدار با مخاطبان خود از طریق تولید برنامه‌های جذاب و مورد نیاز این ایام خواهد پرداخت و در این زمینه برنامه‌هایی متنوع، آرامش‌بخش و آگاهی‌دهنده، هم‌راستا با مأموریت شبکه‌های عمومی، اختصاصی و تخصصی خود به همراه پخش مستمر ترتیل جزءهای قرآن کریم در دستور کار شبکه‌های رادیویی قرار گرفته است.

معاون صدا سپس به ارائه گزارش عملکرد شبکه‌های رادیویی در ماه ‌ رمضان پرداخت و گفت: رادیو ایران درمجموع در ماه ‌ رمضان 413 برنامه را در قالب 14 هزار و 770 دقیقه ارائه خواهد کرد و در کنار آن، پویش‌های مردمی «من خادم مسجدم» و «آزادی زندانیان غیر عمد» با هدف ترویج فرهنگ خادمی در مساجد و آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اجرا خواهد شد.

او افزود: برقراری پیوند اجتماعی با قرآن، اصل ساده زیستی، نیکوکاری و ترویج آن در ماه رمضان، تبیین اخلاق روزه‌داری، تفکر پیرامون آیات الهی، همسایه داری، رعایت حقوق دیگران، انعکاس راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس و حال و هوای مردم در احیای شب‌های قدر، حضور پررنگ مردم در مساجد و انعکاس متمرکز آن در برنامه به افق آفتاب، بیان فضایل روزه‌داری در ماه رمضان به همراه پخش ادعیه رمضانی از جمله اولویت‌های محتوایی شبکه رادیویی ایران خواهد بود.

شاه‌آبادی با بیان اینکه رادیو ایران با ویژه‌برنامه سحر با نام «قرار بی‌قراران» و ویژه‌برنامه افطار با عنوان «قرار آسمانی» به طرح مباحث پیوند اجتماعی با قرآن، اصل ساده زیستی خواهد پرداخت، تصریح کرد: همچنین توجه به آثار هنری شکل گرفته در خصوص مبانی مفهومی ماه ‌ رمضان و معرفی بخشی از این آثار، از جمله ویژه برنامه‎های این شبکه رادیویی است.

معاون صدا با اشاره به اینکه شنوندگان رادیو ایران در برنامه «قدر قرآن» می‌توانند به جزء خوانی قرآن در طول ماه ‌ رمضان بپردازند، گفت: «راه شب» از جمله برنامه‌های شاخص رادیو ایران است که متناسب با حال و هوای ماه رمضان، ذائقه مخاطبان خود را همچنان شیرین خواهد کرد.

او افزود: رأس ساعت 21:30 برنامه‌ای با عنوان «فرهنگ مردم» به بیان آداب، رسوم و آیین‌های روزه‌داری در اقصی نقاط کشور خواهد پرداخت.

به گفته شاه‌آبادی، در ایام ماه ‌ رمضان، کودکان نیز می‌توانند با برنامه «شب‌به‌خیر کوچولو» و با صدای مریم نشیبا، با قصه‌هایی که مربوط به ترویج فرهنگ روزه‌داری است آشنا شوند.

پخش ترجمه قرآن با صدای غلامعلی حداد عادل

معاون صدا در ادامه این نشست خبری به تشریح ویژه‌برنامه‌های رادیو فرهنگ در ماه ‌ رمضان پرداخت و گفت: این شبکه رادیویی با ویژه‌برنامه سحری «سحرخیزان» که برنامه‌ای ترکیبی است، سحرخیزان و فرهنگ‎دوستان قرآنی را در طول ماه ‌ رمضان همراهی خواهد کرد. در این برنامه علاوه بر پخش ادعیه و مناجات رمضانی به بیان ویژگی‌های انسان روزه‌دار در قالب اخلاق روزه‌داری پرداخته خواهد شد.

شاه‌آبادی به نوآوری‌های شبکه رادیویی فرهنگ برای تهیه و تولید مجموعه برنامه‌های کوتاه اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه «سی روز، سی آیین» به بیان آیین‌ها و سنت‌های زنده و پویای روزه‌داری در میان اقوام ایرانی می‌پردازد و برنامه «سی روز، سی حکمت» نیز می‌کوشد تا با جملات قصار و احادیث ناب به بیان خیرات و برکات این ماه پرفضیلت بپردازد. همچنین برنامه «سی روز، سی غزل» به گنجینه ادبیات فارسی مراجعه کرده و با بیان سبک زندگی اسلامی- ایرانی در قالب اشعار زبان فارسی، ذائقه شنیداری مخاطبان را رنگین خواهد کرد.

او ادامه داد: پخش ترجمه قرآن با صدای غلامعلی حداد عادل، از دیگر برنامه سحرگاهی این شبکه رادیویی است.

معاون صدا با تأکید بر اینکه ویژه‌برنامه افطار شبکه رادیویی فرهنگ با عنوان «در حوالی قاف» به نیایش‌های ماه ‌ رمضان و روایت‌های فرهنگ و هنر می‌پردازد، تصریح کرد: همچنین در ویژه‌برنامه شب‌های قدر این شبکه با عنوان «سرشت و سرنوشت»، داریوش ارجمند و فرزندش امیریل ارجمند، با بیان ویژه و هنرمندانه از عظمت این شب با مخاطبان سخن خواهند گفت.

او افزود: روز جهانی قدس نیز در ویژه‌برنامه «روزی برای رهایی» با حضور جمعی از استادان حوزه و دانشگاه، از منظر شعر و ادبیات مقاومت تبیین خواهد شد.

ویژه‌برنامه‌های رادیو قرآن برای بهار قرآن

شاه‌آبادی در بخش دیگری از این نشست خبری به تشریح برنامه‌های رادیو قرآن در ماه ‌ رمضان پرداخت و گفت: رادیو قرآن با نوای ربنا به لحظات افطار روزه‌داران رنگ معنویت می‌دهد. همچنین پخش تلاوت ترتیل یک جزء از قرآن کریم از حرم مطهر رضوی و تلاوت با صدای استاد خلیل حصری و ترجمه آن با صدای قادرپناه، از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن است.

«سحرنامه» ویژه‌برنامه سحرهای ماه ‌ رمضان رادیو قرآن است که به گفته شاه‌آبادی، استادان بزرگی چون سیدنصرالدین نوری‌زاده، مجید قربانعلی، عباس مصلایی و میرباقری در آن از آمادگی انسان روزه‌دار برای دستیابی به اخلاق ستوده، سخن خواهند گفت.

پوشش محافل انس با قرآن در ماه رمضان در برنامه «شب‌های نورانی» از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن برای ماه ‌ رمضان است که معاون صدا ضمن تشریح آن گفت: برنامه‌ای در خصوص پوشش رویداد قرآنی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن با عنوان «شهر قرآن» در نظر گرفته شده است. همچنین «تسبیح آفتاب» ویژه اذان ظهر این شبکه است که نگاهی معناشناختی به تلاوت‌های زیبا و مشهور در جهان اسلام خواهد داشت.

ایجاد حس معنوی میان مخاطبان رادیو تهران

«بیدارباش تهران» و «دعوت» ویژه‌برنامه‌های سحر و افطار ماه ‌ رمضان رادیو تهران است که معاون صدا در تشریح آن‌ها گفت: این برنامه‌ها تلاش می‌کنند تا با ایجاد حس معنوی میان مخاطبان، درباره خوب زندگی کردن بر اساس رهیافت‌های قرآنی و احادیث سخن بگویند.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: برنامه «عشق کسب‌وکار من است» از جمله برنامه‌های شاخص رادیو تهران است که با گفت‌وگو با افراد و اقشار مختلف شهر تهران در مشاغل مختلف به کسب روزی حلال اشاره خواهد کرد.

او افزود: «توحید نامه» برنامه‌ای است مستند که با نگرشی خاص به طرح مناجات‌نامه‌های شاخص در حوزه ادبیات دینی خواهد پرداخت.

حق‌الناس در رادیو پیام

معاون صدا با بیان اینکه رادیو پیام نیز می‌کوشد تا در ماه ‌ رمضان در قالب آیتم‌های کوتاه گزارشی به بیان موضوع حق‌الناس از زوایای گوناگون بپردازد، گفت: این فضا همچنین با داستانک‌هایی ادبی و اثرگذار تداوم یافته و با بهره‌گیری از تبیین‌های کارشناسانی چون حجج‌الاسلام و المسلمین رنجبر و راستگو تکمیل خواهد شد.

جشن ضیافت در رادیو معارف

شاه‌آبادی سپس به تشریح ویژه‌برنامه‌های رادیو معارف در ماه ‌ رمضان پرداخت و گفت: این شبکه رادیویی با ویژه‌برنامه «جشن ضیافت» به استقبال ماه ‌ رمضان می‌رود و به آداب استقبال، اشاره‌ای تفصیلی خواهد داشت. همچنین ویژه‌برنامه سحر با عنوان «بهشت اجابت» با شرح دعای ابوحمزه ثمالی به بیان ادب عشق و محبت‎ورزی نسبت به خدا خواهد پرداخت.

او ادامه داد: برای نخستین‎بار تفسیر سوره حمد حضرت امام خمینی(ره) با عنوان «تفسیر آفتاب» از این شبکه رادیویی پخش خواهد شد.

معاون صدا با بیان اینکه پخش زنده ترتیل قرآن کریم از حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) با عنوان «در محضر قرآن» از این شبکه همه‌روزه شنیده خواهد شد، خاطرنشان کرد: مسابقه عصرگاهی «طعم رمضان» در قالب مسابقه، شور و نشاط روزه‌داری را برای روزه‌داران مضاعف خواهد کرد. همچنین روزه اولی‌ها، کودکان و صاحبان مشاغل سخت، مخاطب برنامه «ضیافت» شبکه رادیویی معارف خواهند شد.

او افزود: «شکرانه» و «جشن بندگی» نیز مخاطبان را در جشن عید سعید فطر همراهی می‌کنند.

پخش زنده رادیو جوان از برج میلاد

شاه‌آبادی در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه برنامه ترکیبی «موج جوونی» رادیو جوان به‌صورت زنده از برج میلاد تهران پخش خواهد شد، گفت: «ماه نو»، ویژه‌برنامه افطار شبکه رادیویی جوان به بیان حق و تکلیف در دوران جوانی خواهد پرداخت. همچنین در برنامه سحرگاهی «هفت‌آسمان»، برکات روزه‌داری و شرح ادعیه‌های ماه‌ رمضان تبیین خواهد شد.

او افزود: «قرار» ویژه‌برنامه ظهرهای شبکه رادیویی جوان است که درباره فضیلت و اهمیت نماز اول وقت با جوانان و برای جوانان صحبت کند.

معاون صدا با اشاره به اینکه ویژه‌برنامه «روزی روزگاری» در قالب سفرنامه، به سال‌های گرم دفاع مقدس و عملیات‌هایی که در ماه رمضان انجام می‌گرفت می‌پردازد، خاطرنشان کرد: «تشنه دیدار ماه» نیز به بررسی و توصیف مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روز با استناد و الگوگیری از نهج‌البلاغه امام علی(ع) به گفتمان‏سازی و بصیرت‎افزایی برای جوان ایرانی می‌پردازد.

به گفته شاه‌آبادی، «و خدایی که در این نزدیکی است» از جمله برنامه‌های شاخص شبکه رادیویی جوان در خصوص شب‌های قدر است که برای چندمین سال متوالی از این شبکه رادیویی پخش می‌شود.

بیان احکام ویژه ورزشکاران روزه‌دار در رادیو ورزش

معاون صدا با بیان اینکه رادیو ورزش نیز با ویژه‌برنامه «نسیم نیاز» در سحرهای ماه رمضان به بحث احکام ویژه ورزشکاران روزه‌دار می‌پردازد، گفت: برنامه «شب‌های رمضان» نیز ورزش‌دوستان را به شنیدن انعکاس رویدادهای ورزشی که قرار است در این ماه اتفاق بیفتد دعوت می‌کند. پخش گزارش از گزارشگران افتخاری رادیو ورزش از شهرستان‌های مختلف نیز از دیگر بخش‌های این برنامه است.

او افزود: ویژه‌برنامه «ندای قدس» در روز جهانی قدس به پوشش زنده حضور ورزشکاران و مردم در تهران و شهرستان‌ها باهدف برجسته‌سازی حضور ورزشکاران در این رویداد مهم می‌پردازد.

راه‌اندازی کمپین «6030» در رادیو سلامت

شاه‌آبادی در ادامه به تشریح برنامه‌های رادیو سلامت در ماه رمضان و راه‌اندازی کمپین «6030» در این شبکه رادیویی خبر داد و گفت: بر اساس آمار، 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد و بنا داریم با این کمپین، گام مهمی در جهت کاهش تصادفات جاده‌ای برداریم.

او افزود: «بارانی‌ترین ماه» ویژه‌برنامه سحر شبکه رادیویی سلامت است که با محور قراردادن اخلاق حسنه و رعایت حق‌الناس می‌کوشد تا با نگاهی به سلامت معنوی، شیوه‌های دستیابی به سلامت روانی را تبیین کند.

به گفته معاون صدا، «راهی شو» عنوان برنامه‌ای است که ماه رمضان را به‌عنوان یک سفر در نظر می‌گیرد که روزه‌داران به‌عنوان مسافران این ماه می‌باید بتوانند به درکی کامل‌تر از خود و دنیا دست یابند. برنامه «نشانی» نیز با تأکید بر آموزه‌های قرآنی، شنوندگان را به توجه و تامل بیش‎تر در این آموزه‎ها و توصیه‎ها دعوت می‌کند.

بررسی بعد اقتصادی فطریه در رادیو اقتصاد

شاه‌آبادی سپس به تشریح برنامه‌های رادیو اقتصاد در ماه رمضان پرداخت و گفت: «در خلوت حضور» ویژه‌برنامه سحرهای ماه ‌ رمضان این شبکه است که به آثار، تبعات اعمال و رفتار فردی و اجتماعی از دیدگاه آیات و روایات می‌پردازد.

او افزود: «لحظه‌های اجابت» ویژه‌برنامه افطار رادیو اقتصاد است و در این برنامه به تبیین آثار و برکات مادی و معنوی روزه پرداخته می‌شود. همچنین شنوندگان رادیو اقتصاد با برنامه «ایستگاه 98» در لیالی قدر، می‌توانند با آثار و برکات اقتصادی شب‌های قدر بر زندگی مؤمنان و بررسی بعد اقتصادی فطریه آشنا شوند.

پنج سریال جدید در رادیو نمایش

شبکه رادیویی نمایش نیز با پنج سریال جدید به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رود. شاه‌آبادی در این زمینه خاطرنشان کرد: سریال‌های «گذر از اندوه»، «سرنوشت»، «راه و بیراه»، «خواب چهل آینه» و «گنجشک‌ها در برف‌ها» علاوه بر شبکه رادیویی نمایش، از رادیو ایران، تهران، جوان، فرهنگ و سلامت نیز پخش خواهند شد.

او افزود: «گیومه» برنامه‌ای ترکیبی با آیتم‌های متنوع به بیان مطالب مرتبط با ماه ‌ رمضان می‌پردازد و سریال‌های «راه و بی‌راه»، «سرنوشت» و «ققنوس» نیز می‌کوشند تا به بیان نقش ماه رمضان در تهذیب نفس، نتایج مخرب مال حرام در زندگی و اهمیت رسیدگی به ایتام بپردازند.

مسابقه جذاب «همپای صبا» برای مخاطبان در رادیو صبا

معاون صدا در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه رادیو صبا نیز در برنامه «همپای صبا»، مسابقه‌ای جذاب را برای ماه رمضان تدارک دیده است، گفت: از دیگر برنامه‌های این شبکه می‎توان به «عصر رمضان» و «در حوالی قاف» اشاره کرد. شعرخوانی، مناجات‌خوانی و پندهای اخلاقی، از دیگر برنامه‌های جذاب این شبکه رادیویی برای مخاطبان است.

بررسی سیره اخلاقی امام علی(ع) در رادیو گفت‌وگو

شاه‌آبادی در پایان با بیان اینکه برنامه «حیات طیبه» رادیو گفت‌وگو به بررسی سیره اخلاقی امام علی(ع) می‌پردازد، خاطرنشان کرد: همچنین از دیگر برنامه‌های این شبکه می‌توان به برنامه «قبله‌گاه امید» با موضوع روز جهانی قدس، فلسفه مقاومت و... اشاره کرد. برنامه «ماه‌ترین ماه» نیز به‌صورت ویژه به شب‌های ماه رمضان و گفت‌وگو با کارشناسان و مهمانان در خصوص موضوعات مختلف، بیان خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس از رمضان در جبهه و موارد متعدد دیگر می‌پردازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها