به مروز زمان و با تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن آن، بیماری‌ های چاقی و متابولیک مانند دیابت بیشتر می‌شود. آمار چاقی و اضافه وزن نیز از آن دسته مشکلاتی است که در کشور ما بشدت رو به رشد است. به طور طبیعی زمانی که بیماری شیوع پیدا می‌کند، درمان‌های متفاوتی برای آن پیشنهاد می‌شود. از طرفی لاغری، از نظر بسیاری افراد زیبایی محسوب و همین باور باعث می‌شود عده زیادی به‌دنبال‌ راه‌های سریع کاهش وزن باشند. امروزه استفاده از دمنوش‌ها یا شیوه‌هایی از این دست برای کاهش وزن بسیار تبلیغ می‌شوند. این که استفاده از دمنوش‌ها کجای فرآیند کاهش وزن جای می‌گیرند و کمک‌‌کننده هستند یا خیر سوالی است که دکتر حسین ایمانی، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره بیشتر توضیح می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۴۱۰۲۳

تلخی حقیقت دمنوشها

متاسفانه با افزایش تقاضا برای کاهش وزن، برخی افراد دست به سوءاستفاده در درمان میزنند که ادعای لاغری با مصرف دمنوشها نمونهای از آنهاست. در هیچ کتاب علمی نوشته نشده است با نوشیدن دمنوش میتوان وزن کم کرد. در همه کتابهای پزشکی دنیا اولین و موثرترین شیوه کاهش وزن، استفاده از رژیم غذایی مناسب است. البته در شرایطی که فرد دچار مشکل یا بیماری خاص است یا سطح سوخت و ساز بدنش کم است، متخصص از مکملهای مجاز برای لاغری استفاده میکند. باید توجه داشت مکملها تحت تائید وزارت بهداشت باشند و فقط از محلهای مجاز فروش دارو یعنی داروخانهها تهیه شوند. در نهایت میتوان در کنار رژیم غذایی با فعالیت و ورزش مناسب، روند کاهش وزن را افزایش داد، اما باز هم تاکید میکنیم مهم ترین و موثرین کار برای کاهش وزن، رژیم غذایی مناسب است.

اشتهایی که کم نمیشود

گاه تولیدکنندگان دمنوشهای گیاهانی مدعی میشوند چایهای گیاهی میتوانند باعث کاهش اشتها شوند. در پاسخ به این ادعا باید گفت مصرف برخی نوشیدنیهای گیاهی مانند چای سبز یا ترکیبات کافئیندار بدون شکر میتوانند در این زمینه تاثیر گذار باشند. همه این نوشیدنیها به اصطلاح اثر همونوژیک دارند، یعنی سوخت و ساز را بالا میبرند. اما نباید در مصرف آنها زیادهروی کرد. باید تاکید کنیم تاثیر چای سبز و گیاهانی از این دست که دمنوش نامیده میشوند، مشخص است و به میزان کم سوخت و ساز را بالا میبرند. تنها در مورد ترکیبات مخدر است که امکان کاهش اشتها به حد تاثیرگذاری وجود دارد و همانطور که واضح است بهدلیل آسیبهای زیاد آن به هیچ عنوان مصرف شان توصیه نمیشود.

آنزیمها در خطرند

ما هیچ دمنوشی نداریم که به لاغری فرد کمک کند. ممکن است شما هم افرادی را دیده باشید که مدعی هستند با مصرف دمنوشهای لاغری وزن کم کردهاند. واقعیت این است که طبق مقالات علمی، لاغری با دمنوش در گروه تاثیر دارونماها قرار میگیرد. یعنی چون شخص باور دارد با مصرف دمنوش وزنش کاهش پیدا میکند، بهصورت تلقینی وزنش کم میشود. تاثیر دارونما را میتوان با این جمله روشن کرد که اگر فرد هر نوشیدنی دیگری حتی آب طعمدار نیز با نام دمنوش مینوشید باز هم وزن کم میکرد. دمنوشها میتوانند عوارضی به همراه داشته باشند؛ گاه افرادی که به کلینیک مراجعه میکنند، آنزیمهای کبدیشان بشدت بالا رفته است که پس از بررسی مشخص میشود آنان از دمنوشها به میزان زیادی مصرف کردهاند و دچار مسمومیت با گیاهان دارویی شدهاند. متاسفانه بجز تبلیغات گسترده برای مصرف دمنوشها، قرصهای لاغری زیادی در برخی رسانهها تبلیغ میشوند. بگذارید خیالتان را راحت کنیم. ما هیچ راه راحتی برای کاهش وزن نداریم. نمیتوان تنها با مصرف دمنوش یا قرص لاغر شد. بهتر است برای کاهش وزن به متخصص تغذیه مراجعه کنید و با اصول درست لاغر شوید.

کاهش وزن مجاز در یک ماه

نهایت کاهش وزن مجاز در یک ماه دو تا سه کیلوگرم است و به هیچ عنوان نباید بیش از این وزن کم کرد. کاهش وزن بیش از میزان گفته شده، فشار و استرس نامناسبی به بدن ایجاد میکند و با عوارض جانبی همراه است. متاسفانه برخی مکانهای مخصوص لاغری رژیمهای بسیار کم کالری (حدود400 کالری در روز) برای افراد تجویز و حتی ادعا میکنند از آمپولهای لاغری استفاده میکنند تا به میزان بیشتر از حد مجاز ماهانه وزن فرد را پایین بیاورند. باید تاکید کنم آمپول لاغری وجود ندارد و در برخی کلینیکها بدون ارائه اطلاعات کافی، آمپول Bکمپلکس و B12 را برای کاهش ریزش مو و راهی به منظور از بین بردن عوارض رژیم کم کالری به نام آمپول کاهش وزن استفاده میکنند. کاهش وزن غیراصولی در طولانی مدت عوارضی مانند زخم معده، زخم اثنیعشر و... دارند.
پس بهتر است برای کاهش وزن، با برنامهریزی اقدام شود.

قرصهای تجویزی متخصصان از کجا آمده؟

قرصهایی که تحت نظر متخصص تجویز میشوند از شرکتهای معتبر انتخاب شدهاند و به همه افراد توصیه نمیشود و فقط با درنظر گرفتن آزمایشها تجویز میشوند. داروهایی که در داروخانهها تهیه میشوند، مجوز وزارت بهداشت دارند. از طرفی در قرصها برخلاف دمنوشها قسمتهایی از گیاه جدا میشوند. عین گیاه وارد فرآیند دارو سازی نمیشود و گیاه بدون مواد سمی است و به صورت خالص و در دوز مناسب ترکیب وارد قرص و کپسول میشود.

راههای سریع کاهش وزن

از دیگر راههای سریع کاهش وزن این روزها، میتوان به دستگاههای مختلف اشاره کرد. متاسفانه گاه اطلاعات کافی در اختیار افراد قرار نمیگیرد. این نوع دستگاهها اگر جزو آن دسته از دستگاههای دارای مجوز باشند، با هدف اصلی رفع سلولیت و ناهمواری مورد استفاده قرار میگیرند و نقش آنها در کاهش وزن تنها تغییر سایز است. برخی غیر تهاجمی با کاهش آب بدن برای مدت کوتاهی، کاهش وزن ایجاد میکنند؛ اما به طور حتم در مدت زمان کوتاهی با جایگزینی آب، فرد به حالت اولیه باز میگردد. روشهای لاغری با استفاده از لیزر هم توصیه نمیشوند و با استفاده از این شیوهها امکان جهش سلول و ایجاد سرطان وجود دارد. شیوههایی که چربی را شل و با لیزر از محلی در بدن خالی میکنند، بعد از یکی دو ماه که فرد رژیم غذایی را رعایت نکند، سلولهای چربی از جاهای دیگر بدن سر بر میآورند و بدن فرد بشدت بد فرم میشود. بهترین و منطقیترین راه که فرد بعد از آن پشیمان نشود و افسوس نخورد، همان اصلاح رژیم غذایی است که میتواند سلامت را به ارمغان بیاورد.

نیلوفر جامه بزرگی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها