گزارش جام جم از مجموعه ماه‌ رمضانی شبکه 2 سیما

به نام «پدر»

زمانی که مخاطبان تلویزیون نام مهدی سلطانی را در تیتراژ مجموعه تلویزیونی «در مسیر زاینده‌رود» دیدند، تصور نمی‌کردند او به این زیبایی نقش یک پهلوان افتاده حال را خلق کند. سلطانی پیش از این سریال در دیگر آثار تلویزیونی هم بازی کرده بود، اما با «در مسیر زاینده‌رود» بخش عمده‌ای از توانمندی‌هایش را به رخ کشید.
کد خبر: ۱۱۴۰۹۲۲
به نام «پدر»

او در طول این سال‌ها در مجموعه‌های تلویزیونی‌ای همچون مدینه، دیوار،کیمیا، زیر پای مادر و... نقش‌های ماندگاری را خلق کرده که برای همیشه در ذهن مخاطبان حک شده است. سلطانی این روزها در سریال تلویزیونی «پدر» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی نقش‌آفرینی می‌کند که قرار است در ایام رمضان امسال میزبان مخاطبان شبکه دو شود.

در این مجموعه تلویزیونی در کنار سلطانی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، مسعود فروتن، نیما رئیسی، مجید مشیری، اکبر رحمتی، کاوه خداشناس، مژگان ترانه، الهام طهموری، ساناز طاری، شهاب مهربان، مهتاب شیروانی، پوریا سلطانزاده، سید حسام میثاق، با حضور بیژن امکانیان و با معرفی ریحانه پارسا به ایفای نقش میپردازند.

داستان سریال پدر درباره حامد، پسر جوانی است که طی یک ماجرا درگیر داستانی عشقی میشود. او به خاطر اعتقاداتش و پدری که برایش الگویی تمام عیار است ناچار سر یک دو راهی قرار میگیرد و باید دست به انتخابی سرنوشتساز بزند.

یک درام عاشقانه

حامد عنقا، نویسنده و تهیهکننده سریال پدر درباره شکلگیری طرح این اثر به جامجم گفت: در جلسهای که با مدیر شبکه دو آقای جعفری جلوه داشتیم، طرح موضوع کردیم و با همفکری به طرح اولیه سریال «پدر» رسیدیم. در این مجموعه توجهی ویژه به کاراکتر پدر داریم که جای آن در بین آثار تلویزیونی خالی بود. البته من در کارهای قبلی‌ام به ابعاد ارتباطی و احساسی کاراکترها پرداخته بودم، اما دوست داشتم در بستر یک داستان احساسی و در روابط خانوادگی، کاراکتر متفاوتی از پدر را نشان بدهم که در جامعه کمتر به آن توجه شده است. قبل از شروع نوشتن فیلمنامه جلسات متعددی داشتیم و نگارش سریال مرداد و شهریور پارسال شروع شد و آذر ماه با ملحق شدن بهرنگ توفیقی به گروه، فیلمنامه را بازنویسی کردیم.

وی ادامه داد: در کارهایم معمولا خودم نویسنده هستم، اما برای افزایش سرعت کار و کیفیت از سیدحسین امیرجهانی برای نگارش کمک گرفتم.

عنقا در پاسخ به این پرسش که این مجموعه چه ویژگی‌هایی داشت که تصمیم گرفتید علاوه بر نگارش آن را تهیه کنید، توضیح داد: این تجربه اولم نیست و در سینما و تلویزیون، هم مجری طرح بوده‌ام و هم تهیه‌کننده. وقتی سریال پدر طرح موضوع شد، در ابتدا قرار بود تهیه‌کننده باشم، اما به دلیل داشتن حساسیت روی متن به این نتیجه رسیدم خودم کار را هم بنویسم.

این تهیه‌کننده درباره انتخاب بهرنگ توفیقی برای کارگردانی سریال پدر که یک درام مذهبی عاشقانه است، عنوان کرد: توفیقی سابقه ساخت عاشقانه‌های اجتماعی را دارد. من و او یک تجربه خوب در سریال «انقلاب زیبا» داشتیم و خیلی خوب حرف هم را متوجه می‌شویم. سریال انقلاب زیبا در زمان پخش خودش، اثر متفاوتی بود و پربیننده، حتی آقای ضرغامی رئیس وقت سازمان صدا و سیما جلسه تقدیر و تشکر از این مجموعه گذشت. بنابراین منهای رفاقت و هم کلام بودن با بهرنگ توفیقی، دوست داشتم یک بار دیگر تجربه همکاری با یکدیگر را تکرار کنیم.

وی ادامه داد: بخش عمده لوکیشن‌های این مجموعه در تهران است و بخش کمی از آن در خارج از تهران می‌گذرد که البته در این بخش‌ها، سکانس‌های نفسگیر جاده‌ای را هم داریم.

عنقا درباره انتخاب مهدی سلطانی برای کاراکتر اصلی این مجموعه توضیح داد: قبل از این که اولین صفحات فیلمنامه نوشته شود، نقش پدر در ذهن من شکل گرفت و شمایل این پدر را در مهدی سلطانی می‌دیدم و احساس کردم لباس مناسبی بر تن اوست. برای نقش مادر خانواده همین اتفاق افتاد و قبل از نگارش به لعیا زنگنه فکر کرده بودم.

وی در پایان گفت: مجموعه پدر به لحاظ تولید سخت و دشوار است، اما خوشبختانه یک گروه همدل داریم و این کار سخت را جلو می‌بریم. ضمن این که فیلمنامه این سریال پیچیدگی و جذابیت‌های خودش را برای مخاطب دارد. تلاش می‌کنیم یک اثر حرفه‌ای خوب را روانه آنتن کنیم.

صراف ورشکسته

مجید مشیری درباره نقشش در مجموعه پدر به ما توضیح داد: در این سریال نقش پدر لیلا را بازی میکنم که صرافی دارد. او ورشکست شده و تلاش میکند دوباره به دوران اوجش برگردد. وقتی این نقش پیشنهاد شد، بعد از صحبت با تهیهکننده و کارگردان، پذیرفتم. قلم عنقا را دوست دارم و با بهرنگ توفیقی هم از سال‌ها قبل همکاری داشتم.

گروه بسیار همدل هستند. وی ادامه داد: بازیگران حرفه‌ای و خوبی برای این کار انتخاب شده‌اند و فیلمنامه هم به لحاظ شخصیت پردازی خیلی خوب به نگارش در آمده است و قصه ریتم مناسبی دارد. ضمن این که کارگردان هم بخوبی همه چیز را کنترل می‌کند.

مهدی سلطانی حاج علی تهرانی میشود

مهدی سلطانی، بازیگر نقش پدر درباره نقشش در این سریال به جامجم گفت: در این مجموعه نقش حاج علی تهرانی را بازی میکنم که پدر خانواده است. حاج علی در طول زندگیاش سعی کرده پدر و همسر خوبی باشد و فردی معتمد برای جامعه به حساب میآید.

البته زندگی پستی و بلندیهایی دارد و روند زندگی او هم دچار نابسامانیهایی میشود و همه چیز بر وفق مراد پیش نمیرود. نمونه عینی این کاراکتر در اطراف ما وجود دارد، البته تعدادشان زیاد نیست. حاج علی ایدئولوژی خاصی دارد و معتقد است این دهنده است که میگیرد. میشود گفت نگاه او به دنیا دارای شاخصههای عرفانی نیز است.

این بازیگر که تجربه همکاری با بهرنگ توفیقی را در سریال زیر پای مادر نیز داشته است، درباره تفاوت کاراکتر اسماعیل نفر در آن سریال و حاج علی مجموعه پدر گفت: این دو کاراکتر در خیلی از موارد با هم متفاوت هستند و اصلاً قابل قیاس با یکدیگر نیستند. علاوه بر آن در این کار برای اولین بار با حامد عنقا به عنوان تهیه کننده و نویسنده همکاری میکنم و تا به حال همه چیز خوب پیش رفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پخش رمضانی این مجموعه تاثیری در انتخابش داشته است، گفت: من همواره این شانس را داشتم که بیشتر سریالهای تلویزیونیام در ماه رمضان پخش شوند؛ از در مسیر زایندهرود و مادرانه گرفته تا مدینه، زیر پای مادر و هفت سنگ.

در ماه رمضان مخاطبان تلویزیون بیشتر هستند، سفرها کمتر میشود و مردم بیشتر پای سریالها مینشینند. برنامه سازان هم نگاهی جدی تر به تولیدات خود دارند. از این نظر خوشحالم و امیدوارم سریال پدر بتواند خواستههای مردم را برآورده کند.

یک اکبر قابل اعتماد

اکبر رحمتی، بازیگر درباره نقشش در مجموعه پدر گفت: برای اولین بار است که تجربه بازی در یک سریال ماه رمضانی را دارم و خوشبختانه این اتفاق با یک مجموعه خوب و حرفهای همچون «پدر» برایم رقم خورد. در این سریال نقش اکبر را به عهده دارم که از جوانی در خانواده حاج‌علی (کاراکتر اصلی سریال) حضور داشته و سه نسل از این خانواده را دیده و همه به او اعتماد کامل دارند. ضمن این که اکبر ازدواج نکرده و مخاطب در مونولوگ‌های این شخصیت شاهد دلتنگی‌هایش است.

وی ادامه داد: فیلمنامه این سریال را حامد عنقا نوشته است که قبلا هم با او تجربه همکاری داشتم. او نویسنده بسیار حرفه‌ای و توانمندی است.

خوشحالم که مجموعه پدر را هم با او کار می‌کنم که این بار هم در کسوت نویسنده است و هم تهیه‌کننده.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها