تب‌دنگی، بیماری ویروسی است که توسط پشه منتقل می‌شود و می‌تواند مسافران به کانون‌های بیماری را مبتلا کند. حدود نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر ابتلا هستند و سالانه بیش از 100 هزار نفر مبتلا می‌شوند؛ اگرچه دامنه کشور‌های درگیر با این بیماری، نواری استوایی از شرق به غرب کره زمین را در بر می‌گیرد اما این کشور‌های استوایی جنوب شرق آسیا هستند که عمدتا با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۴۰۷۷۴
کادوهای کثیف فرانسوی

پشه دنگی از نژاد Adese aegypti است که اصالتا متعلق به مناطق آفریقایی ـ استوایی است؛ این پشه باعث بوجود آمدن بیماری کشنده با نام علمی Dengue Fever & Dengue Hemorrhagic Fever یا همان تب دنگی، میشود. همچنین بیماری تب زرد (Yellow Fever) نیز توسط گونهای از این حشره بوجود میآید.

اگر چه مدتهای مدیدی از شناسایی این تب کشنده و نیز قرار گرفتن آن ذیل عنوان یکی از مهلک ترین بیماریهای انسانی میگذرد ولی همچنان ساخت دارو و یا واکسن برای کنترل یا درمان این بیماری با شکست مواجه شده است و هیچ دارویی برای پیشگیری و یا درمان این تب مهلک وجود ندارد؛ اما در اوایل دهه جاری میلادی یک کمپانی فرانسوی ادعای ساخت واکسن این بیماری را برای گروههای سنی مختلف خصوصا نوجوان کرد و با اعلام این خبر اقدام به آمادگی برای فروش گسترده آن خصوصا پس از موفقیتهای پیاپی نسخههای آزمایشی این دارو نمود.

با توجه به اینکه این کشف اتفاق مهمی برای کشورهای مبتلا به این بیماری به شمار میرفت ـ خصوصا پس از آنکه آمار گردشگران این کشورها پس از اعلام راه حلی برای پیشگیری از این بیماری بالاتر میرفت ـ اما تردیدهای جدی درباره صحت و سلامت این دارو به خصوص در رابطه با عوارض پس از دریافت واکسن، وجود داشت تا اینکه فیلیپین به عنوان اولین کشور، طی یک طرح بزرگ ملی اقدام به خرید عمده این واکسن از این شرکت فرانسوی کرد.

نگاهی به اوضاع سیاسی وقت فیلیپین البته علت انجام این طرح واکسیناسیون بی محابا را تا حدودی روشن میکند؛ حاکم سیاسی وقت این کشور «بنینگو آکوئینو» که دولتش بشدت تمایلات غرب گرایانه و وابسته به ایالات متحده را داشت، دستور خرید گسترده این واکسن و تزریق آن طی یک طرح بزرگ ملی را صادر کرد در حالی که منابع مالی خرید گسترده این واکسن در فیلیپین مقروض و با درآمد سرانه پایین در ابهام جدی قرار داشت.

آنچه که در این کشور روی داد اما سرازیر شدن چندین میلیون دلار به فرانسه برای خرید چند میلیون واکسن تب دنگی بود که در این راه نیز برخی سیاست های حمایتی دولت فرانسه موجب تسریع این خرید و جلبنظر سیاستمداران فیلیپینی گردید.

پس از خرید گسترده این واکسنها، مرحله اول این طرح ملی برای نوزادان و کودکان فیلیپینی به اجرا درآمد و در طول پنج سال قریب یک و نیم میلیون کودک و نوزاد فیلیپینی این واکسن را دریافت کردند و این در حالی بود که هنوز این واکسن درمان قطعی برای این بیماری به حساب نمیرفت و صرفا در چند نمونه مورد آزمایش که آن هم خود پژوهشگران شرکت سانوفی به آن اذعان داشتند پاسخهای مورد قبولی داده بود. اواخر سال گذشته میلادی و دقیقا پنج سال پس از اجرای این طرح بزرگ ملی در فیلیپین، پزشکان فیلیپینی اعلام کردند چندین نمونه مرگ مشکوک که در طول ماههای اخیر و در بین نوجوانان فیلیپینی رخ داد، ناشی از مخاطرات به وجود آمده بر اثر دریافت واکسن تب دنگی شرکت فرانسوی سانوفی بوده است و پس از تحقیقات متعدد متوجه شدند که این واکسن صرفا بر روی افرادی که پیش از دریافت آن حداقل یکبار آلوده به این بیماری شده اند اثر دارد و برای دیگر افراد، در صورت حتی ابتلای خفیف آنها به این تب، معضلات جدی و در حد مرگ را به ارمغان خواهد آورد.

با رسانهای شدن این موضوع از سوی دولت فیلیپین، انتظار میرفت دولت فرانسه و شرکت سانوفی درباره این مساله پاسخگو باشند اما شرکت سانوفی با رد تحقیقات پزشکان فیلیپینی، تایید این مساله را به آزمایش خود شرکت موکول کرد؛ این کار اگرچه خیلی عجیب نبود اما کمی بعد مشخص گردید که برای خرید زمان و فشار به دولت فیلیپین برای پس گرفتن ادعای خود بوده است.

دولت فیلیپین در این خصوص به پافشاری خود ادامه داد و با تهدید دولت فرانسه مبنی بر ارجاع این مساله به دادگاههای بینالمللی، فرانسه و شرکت سانوفی را وادار به پذیرش این مساله کرد و در نهایت اعلام کرد که این شرکت باید هزینه واکسنهای باقیمانده را عودت داده و از طریق یک منبع مالی، خسارت ناشی از تزریق این واکسن را نیز تامین نماید.

اکنون و پس از گذشت چند ماه از این اتفاق همچنان دولت فرانسه و شرکت سانوفی که واکسنهای دنگواکسیا فرانسوی را با مبلغی نزدیک به یکصد میلیون دلار به فیلیپین فروختند، پاسخگوی این داروهای معیوب نیستند در حالی که طبق اظهارات وزیر بهداشت فیلیپین، قریب به یک میلیون نفر نوجوان در این کشور در خطر مخاطرات جدی این واکسن و مرگ ناشی از عوارض آن قرار دارند.

گفتنی است کشور فرانسه، در دهه گذشته میلادی با فروش داروی معیوب بیماران هموفیلی و خونهای آلوده به ایدز به کشور ایران همچنان از پاسخگویی به این اقدامات طفره رفته و پرونده اقدامات این کشور نزد افکار عمومی همچنان باز است.

محمد امین جوادیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها