گزارش جام‌جم از اختتامیه اولین جشنواره پویانمایی تلویزیونی

رسانه ملی؛ شتابدهنده صنعت پویانمایی

اولین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران که از 15 تا 18 اردیبهشت ماه امسال در استان همدان برگزار شده بود، سه‌شنبه شب با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. امسال اولین سال برگزاری این جشنواره بود و جشنواره پویانمایی از همین ابتدا گام‌هایش را برای فعالیتی جدی در سال‌های بعد، باشکوه برداشت. دور هم جمع شدن مدیران مختلف سازمان صداوسیما در کنار استادان و هنرمندان عرصه پویانمایی و ارتباط بی‌واسطه و صمیمانه آنها در طول سه روز برگزاری جشنواره، افزایش روحیه نشاط و امیدبخشی به کودکان و نوجوانان استان و حتی توجه بیشتر به جاذبه‌های گردشگری همدان و آشنا شدن هنرمندان با جاذبه‌ها و مفاخر، از جمله دستاوردهای جدی این مراسم بود. اختتامیه اولین دوره جشنواره پویانمایی تلویزیونی ایران، با حضور دکتر علی‌عسکری رئیس رسانه ملی، دکتر علی دارابی معاون امور استان‌ها، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، مهدی دهقان نیری، مدیر کل صدا و سیمای استان همدان، غلامرضا کاتب عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما و جمعی از دیگر چهره‌های کشوری و لشکری و نیز خانواده شهدای استان همدان همراه بود.
کد خبر: ۱۱۴۰۲۸۷

پویانمایی، شاهراه انتقال فرهنگ

رئیس رسانه ملی با حضور در مراسم اختتامیه و دیدار با هنرمندان انیمیشنساز حاضر در این جشنواره به تاریخچه صنعت پویانمایی در کشور اشاره کرد و با بیان این که آثار سفالی قدیمی نشانگر شکلگیری انیمیشن در ایران هستند، اعلام کرد: پویانمایی بیش از هر چیز وابسته به هنر و خلاقیت است. این هنر به لحاظ خلق دنیایی جدید و ترسیم چهرههایی که هیچکس تاکنون ندیده است، برای همه گروههای سنی و بویژه کودکان و نوجوانان جاذبه دارد. صدا و سیما همکار همه موسسات پویانمایی است و به منزله بنیانگذار انیمیشن صنعتی در ایران توانسته این هنر را به این تراز و جایگاه برساند.

دکتر علیعسکری با اشاره به دلایل اهمیت پویانمایی افزود: دلیل اهمیت صنعت پویانمایی، شدت تاثیرگذاری پیام آن برای نسل نو است؛ پیامی که میتواند به کمک انتقال فرهنگ ایرانی ـ اسلامی هم بیاید و برگزاری جشنواره به منزله شتابدهندهای برای این حرکت رو به رشد انیمیشن ایرانی است.

رئیس رسانه ملی تصریح کرد: برگزاری این جشنواره تداوم دارد و دبیرخانه دائمی خواهد داشت. در سالهای گذشته به دلیل نبود محتوای کافی داخلی و ارزانی و کیفیت آثار خارجی، استفاده از آثار پویانمایی خارجی در تلویزیون وجود داشت و امروز هم هنوز به طور کامل از خرید آثار بینیاز نشدهایم، اما خوشحالیم که با افزایش توانمندی کشور در تولید انیمیشن، رفتهرفته از حجم این آثار کاسته شده و استفاده از تولیدت داخلی رونق مییابد.

نوید ایجاد دانشکده پویانمایی

برگزاری اولین دوره جشنواره پویانمایی تلویزیونی ایران، پیامدها و دستاوردهای زیادی داشت که از جمله مهمترین این دستاوردها، قول ایجاد دانشکدهای برای تدریس صنعت پویانمایی در استان همدان بود. خواستهای که نیکبخت، استاندار همدان در مراسم افتتاحیه و اختتامیه مطرح کرد و رئیس رسانه ملی آن را پذیرفت.

دکتر علیعسکری با نوید ساخت این دانشکده ابراز امیدواری کرد با تکیه بر توانمندی سازندگان پویانمایی کشور، ارائه آن در بازارهای جهانی نیز رونق بگیرد. میتوانیم با کمک گرفتن از مزیتهایی چون نیروی انسانی خلاق، تقویت مرکز پویانمایی صبا و ظرفیتهایی که در 33 مرکز استانی وجود دارد، فورانی در زمینه تولیدات ایجاد کنیم و در این صورت نهضت و انقلاب انیمیشن در ایران اتفاق افتاده و از کشورهای شاخص در زمینه تولید پویانمایی خواهیم شد.

علیعسکری همچنین از بهکارگیری مزیتهای پیامرسان سروش در زمینه رونق پویانمایی در کشور گفت و افزود: درصددیم در پیامرسان سروش، کانالی راه بیندازیم و زمینهای فراهم کنیم تا هرکس که علاقهمند است، سه تا پنج دقیقه انیمیشن تولید کرده و برایمان ارسال کند. ارزیابی ما این آثار را بررسی خواهد کرد و هرکدام که تائید شود، بودجهای برای ساخت آثار به آنها تخصیص خواهد یافت. در عرصه IPTVها هم بازاری برای تعامل و عرضه محتوا خواهیم داشت و هرکس اثر شایستهای بسازد، میتواند از طریق این تلویزیونهای تعاملی، آن را در سطح ایران و جهان عرضه کند و بفروشد.

رئیس سازمان صدا و سیما در پاسخ به استاندار استان همدان، با درخواست احداث دانشکده پویانمایی در این شهر موافقت و خاطرنشان کرد: امیدوارم جوانانی که در این دانشگاه تحصیل میکنند، بتوانند در آینده به جریان تولید پویانمایی کشور بپیوندند و ترتیبات حقوقی ساخت این دانشکده را در استان همدان خیلی زود فراهم خواهیم کرد.

توجه به آثار پاک و اخلاقگرا

دکتر علی دارابی، معاون امور استانهای سازمان صداوسیما هم از جمله سخنرانان اصلی در این مراسم بود که رقابت سالم، شناسایی ظرفیتها، تشویق برنامهسازان، ارتقای انگیزه، خرید آثار و انتقال دانش را از جمله مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرده و گفت: توجه به تولید آثار پاک، اخلاقگرا و آموزنده در سپهر رسانه ملی به منزله گامی مهم برای پاسداشت فرهنگ و حمایت از تولیدات داخلی محسوب میشوند.

دارابی افزود: پویانمایی هم هنر است، هم صنعت و هم درآمدساز، اشتغالزا و فرهنگساز. گر چه مخاطبان اصلی پویانمایی کودکان و نوجوانان هستند، اما بیتردید بزرگسالان هم شیفته این هنر میشوند.

معاون امور استانهای سازمان خاطرنشان کرد: 70 شبکه استانی ما به منزله ظرفیت و سرمایه بزرگی برای حمایت از این کار محسوب میشوند. اگر ما به دنبال اشتغالزایی، رونق کسب و کار، صیانت از فرهنگ ایرانی، داشتن خانوادههایی سالم و توانمند در عرصه رقابت هستیم، باید به پویانمایی بیشتر توجه کنیم.

همدان، ستاد دائمی شود

محمدناصر نیکبخت، استاندار استان همدان، از دیگر حاضران و سخنرانان اصلی این مراسم بود. وی خطاب به دکتر علیعسکری، رئیس سازمان صدا و سیما گفت: شور و شعفی که این چند روز در سطح استان همدان وجود داشت، بینظیر بود. فقط 6000نفر در سطح استان همدان، این جشنواره را با علاقه دنبال میکردند و در شهرستانها هم استقبال شایستهای از برنامهسازان و گروههای کودک به عمل آمد. این موضوع نشانگر این است صدا و سیما در چه تراز و معیار بالایی میتواند در افزایش نشاط و سرزندگی مردم موثر باشد.

نیکبخت با اشاره به تمایل این استان برای حمایت هرچه بیشتر از پویانمایی داخلی افزود: ما در سرزمین بزرگ همدان که در واقع سرزمین مفاخر و مشاهیر است، آمادگی داریم به صنعت انیمیشن بیش از گذشته کمک کنیم، تولیدات جدید سفارش بدهیم و برایش هزینه کنیم. مشاهیر استان ما کم نیستند و من پیشنهاد میکنم دستکم از ده نفر از این چهرهها، آثار فاخری ساخته شود. هزینه این آثار را هم ما با مشارکت سازمان صدا و سیما تقبل خواهیم کرد.

کسبوکار با پویانمایی

به گزارش جامجم غلامرضا کاتب، عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما که او هم در این مجلس حضور یافته بود، پویانمایی را به منزله فرصتی برای توجه هرچه بیشتر به اشتغال و رونق کسبوکار عنوان کرد.

وی گفت: امروز بیش از 250 رسانه فارسیزبان ماهوارهای علیه ارزشهای دینی و انقلابی ما مشغول فرافکنی هستند و با این حال رسانه ملی در مقابلشان توانسته مخاطبان خود را در ایران و حتی فراتر از مرزها، حفظ کرده و گسترش دهد. در برخی برنامههای نوروز امسال، ضریب مخاطبان به بیش از 80 درصد رسید؛ آماری که مورد رضایت رهبر معظم انقلاب و ملت ایران هم هست.

عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: امروز یکی از نیازهای اساسی کشور ما، ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی است. اگر میخواهیم از کالای ایرانی حمایت کنیم، باید به فرهنگ ملی توجه کنیم و در این بین تولیدات پویانمایی اهمیت زیادی دارند. از محل تولید و صادرات محصولات پویانمایی، میتوان به ترویج فرهنگ ملی، اشتغالآفرینی و درآمدزایی دست یافت. بسیاری از هنرمندان بومی مراکز استانی، قابلیت فعالیت در سطح ملی و جهانی را دارند و نیازمند حمایت هستند؛ میتوان از محل بودجه تسهیلات ارزانقیمت در این زمینه استفاده کرد و مجلس آمادگی کمک به این قضیه را دارد.

گفتنی است حمیدرضا حاجیبابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی مفتح، رئیس مجمع نمایندگان استان همدان هم از دیگر حاضران در این مراسم بودند که هرکدام چند کلمهای سخن گفتند.

«روبی و جوجهها» دوباره تقدیر شدند

مجموعه انیمیشن «روبی و جوجهها» محصول استودیو گنبد کبود، جوایز دو بخش از اولین جشنواره ملی پویانمایی را از آن خود کرد و دو جایزه دیگر در بخش تیزر تبلیغاتی و بهترین اثر کوتاه فرهنگی نیز به تولیدات این استودیو تعلق گرفت. هیات داوران اولین جشنواره ملی پویانمایی، جایزه بهترین متحرکسازی را به احسان انصاری، انیماتور مجموعه انیمیشنی روبی و جوجهها اهدا کرد. جایزه ویژه بهترین اثر سرگرمکننده نیز به بابک و بهنود نکویی، کارگردان و تهیهکننده این سریال انیمیشنی اهدا شد. مجموعه انیمیشنی روبی و جوجهها، روایتی مدرن از قصههای فولکلور است و داستان کشمکشهای یک روباه مخترع را با خانواده خروس همسایه نمایش میدهد .

پویانمایی در ایران چه مسیری را طی کرد؟

طی چند روز برگزاری اولین جشنواره پویانمایی، مسئولان و دستاندرکاران برگزاری آن، بارها از قدمت 6000 ساله این صنعت در کشور سخن گفتند. انیمیشن گرچه امروزه بهعنوان هنری ابداع غربیها محسوب میشود، اما واقعیت این است قدمت و ریشهای به درازای فرهنگ و تاریخ کشور دارد. اثبات این حرف هم آثار سفالی متعددی است که از مناطق مختلف ایران و بویژه شهر سوخته استان سیستان و بلوچستان به دست آمده و خلاقیت اجدادمان را در هزاران سال قبل ثابت کرده است. سفال ویژهای که از آن صحبت میشود، ظرفی کشف شده در شهر سوخته است که زمان ساختش به 5200 سال پیش و عصر برنز برمیگردد. این سفال، تصویر یک بز را نشان میدهد که در حال جستوخیز و خوردن برگهای گیاهان است و با چرخاندن ظرف، تصویر چون اثری انیمیشنی جان میگیرد.

با این حال، با وجود پیشینه قدیمی و انکارناپذیر ما، انیمیشن قرنها طول کشید تا به شکلی امروزی رونق بیابد. صنعتی که از قرن نوزدهم کمکم در قالبی جدیتر جان گرفت و گسترهاش به سراسر جهان کشیده شد و به ایران هم رسید. اسفندیار احمدیه، جعفر تجارتچی، پرویز اصانلو، نصرتا... کریمی، پطروس پالیان و اسدا... کفافی از جمله چهرههایی بودند که در سالهای نخست ورود انیمیشن به ایران، با کمک اداره کل فرهنگ و هنرهای زیبای تهران قدمهایی جدی در جهت رشد پویانمایی برداشتند. بر این اساس، نخستین فیلم کوتاه پویانمایی ایران ملانصرالدین نام داشت که توسط اسفندیار احمدیه و با امکاناتی محدود در سال 1336 ساخته شد.

در طول دو دهه اخیر، تاسیس مرکز پویانمایی صبا گامهای رونق پویانمایی را در کشور جدیتر کرد. این مرکز که عمده آثارش در سالهای نخست برای پخش از شبکههای تلویزیون تدارک دیده میشدند، با استفاده از چهرههای جوان و پرورش آنان، روز به روز پیشرفت کرد و حالا تولیداتش در خارج از مرزهای ایران هم دیده میشود.

کدام آثار جایزه گرفتند؟

در بخش جلوههای ویژه بصری، هیات داوران به دلیل کاربرد جسورانه و خلاقانه تکنیک در ترکیب کار نمایشی، لوح تقدیر اثر شایسته را به «زیر این طاق کبود» محمودجواد شجاعتمند، اهدا کرد. تندیس و دیپلم افتخار بهترین اثر دوم به «نگینی بر خاک» محسن چگینی رسید و «رباط» کلحسین مظلوم، تندیس و دیپلم افتخار بهترین اثر اول را گرفت.

در بخش فیلم بلند، «طمعنامه» سپهر علیمحمدلو لوح تقدیر اثر شایسته را گرفت. تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به «عاشوراییان» ناهید صمدی امین رسید و «بازمانده» الهام ابراهیمی هم بهعنوان بهترین فیلم تقدیر شد.

در بخش مجموعه و سریال، تندیس و دیپلم افتخار بهترین دوبله به حمیدرضا آشتیانیپور برای «پهلوانان» رسید و آرش قاسمی هم در بخش صداگذاری برای انیمیشن «شجاعان» تقدیر شد. «هزار و یک داستان» مهدی قشقایی در بخش موسیقی، «بیمار و خارانو» علی درخشی در بخش طنز، «پدر و پسر» رضا ریاحی در بخش طراحی شخصیت، «هزار افسان» امیر معین در بخش فضاسازی، «روبی و جوجهها» احسان انصاری در بخش انیماتوری، «دوستان» ایمان شفیعا در بخش فیلمنامه، «تاریخ از اینور» اصغر صفار در بخش کارگردانی و «جنگل دامون» هادی امیری و رها فرجی در بخش بهترین اثر تقدیر شدند.

«هزار و یک داستان» علی رئیس به عنوان بهترین اثر از منظر رویکرد فرهنگی تقدیر شد.

هنرمندان جشنواره را چطور دیدند؟

شوکت حجت، صداپیشه:

فرصتی برای دوستیهای تازه

این چند روز که به بهانه برگزاری این جشنواره تلویزیونی در همدان بودیم به من خیلی خوش گذشت، دوستان تازهای پیدا کردم و با هم معاشرت کردیم و همهچیز خیلی خوب بود. برگزاری جشنوارهای با هدف تمرکز بر پویانمایی و رونق آن، صددرصد در پیشرفت هرچه بیشتر این هنر تاثیر دارد. دستاندرکاران تولید انیمیشن که در این چند روز دور هم جمع بودند، شوری ویژه داشتند و همه خوشحال بودند. عدهای جایزه گرفتند و عدهای هم امید دارند که در سالهای بعد جایزه بگیرند. این اتفاق خوبی است که موجب پویایی هرچه بیشتر این هنر خواهد شد. ضمن اینکه دیگر اتفاق خوب این مراسم، صحبتهای دکتر علیعسکری بود که به هنرمندان قول حمایت داد و قرار شد حقوق معوقهشان زودتر پرداخت شود و این جای تشکر دارد.

علی رئیس، انیمیشنساز:

امیدواریم مسیر ادامه پیدا کند

من امسال با اثر «هزار و یک داستان» در این جشنواره حاضر بودم. جشنواره مفیدی بود که جای خالیاش تا پیش از این احساس میشد. به گواه آمار، حجم تولیدات آثار پویانماییمان بسیار زیاد است، اما جشنوارهها اندکاند. تنها امید همه ما انیمیشنسازان این است که مسیر برگزاری چنین جشنوارههایی ادامهدار باشد و برای مثال سیامین دوره برگزاریاش را جشن بگیریم. در این دوره از جشنواره، حمایتهای رئیس سازمان صداوسیما هم برای ما انیمیشنسازان رضایتبخش بود. اینکه از حمایت انیمیشنسازان حرف بزنیم، عالی است اما چه بهتر که در عمل هم نتایجاش را ببینیم و بودجههای بهتری به آثار تخصیص داده شوند. در این صورت این جشنواره به هدف اصلی خود که همان رونق تولیدات است، خواهد رسید.

مهوش افشاری، صداپیشه:

آثار پویانمایی داخلی پیشرفت کردهاند

بیتردید برگزاری چنین جشنوارهای اتفاق خوبی است. انیمیشنسازان داخلی ما جوانان باانگیزهای هستند و باید از آنها حمایتهای بیشتری صورت بگیرد. وقتی برای گویندگی مجموعههای انیمیشن داخلی به استودیو میروم، از این کیفیت آثار حیرت میکنم. آثار انیمیشن داخلی واقعا خوب و باکیفیت شدهاند و این جای تقدیر دارد.

ملیکا زارعی:

گام به گام تا ایجاد صنعت سرگرمی

برگزاری نخستین جشنواره پویانمایی تلویزیونی اتفاق بسیار خوبی است که باعث میشود به برنامهسازان و انیماتورها توجه بیشتری شود و رقابت سالمی میان انیمیشنسازان ایرانی ایجاد گردد. از استانها و شهرهای مختلف با انیمیشنهای جذاب در جشنواره شرکت کردند و من نیز برخی از این آثار را حین پوشش رسانهای جشنواره، همراه با بچهها تماشا کردم و میدیدم که ارتباط خوبی با این انیمیشنها برقرار میکنند. قطعا این اتفاق خوبی است که یک انیمیشن از سایر استانها مثلا سیستان و بلوچستان تولید و تهیه میشود و در چنین ابعادی به نمایش درمیآید. این رخداد به تمام انیماتورها انگیزه میدهد که انشاءا... در سالهای بعد انیمیشنهای بهتری را برای بچههای سرزمینمان تولید کنند.

با چند انیمیشنی که در این جشنواره دیدم، به نظرم میآید این تولیدات از سطح خوبی برخوردار بودند و قصه روان، موضوعات ساده ولی بسیار دلچسب و دلنشین و همچنین شخصیتهای باورپذیر داشتند. شخصیتهای باورپذیر و زیبا تصویر کردن موضوعات ساده باعث میشود بچهها با پویانمایی سریع ارتباط برقرار کنند. فکر میکنم ادامه این جشنواره یک اتفاق بزرگ برای صنعت انیمیشن ایران باشد. با تداوم جشنواره کمکم و گام به گام به صنعت سرگرمی برای بچهها میرسیم و از آنجا که دغدغه امروز ما آموزش کودکان است، پیشرفت این مهم میتواند منبع خوبی برای انتقال پیام و محتوای درخور بچهها باشد تا آنها بخشی از مهارتهای زندگی و دیگر آموزشهای لازم را ضمن سرگرمی، از این طریق دریافت و در زندگیشان استفاده کنند.

شهرام لاسمی(قلقلی):

جشنواره پویانمایی شروعخوبی است

برگزاری نخستین جشنواره ملی پویانمایی کشور، اتفاق خجستهای است و باید به فال نیک گرفت. برپایی چنین جشنوارههایی برای جامعه هنری نیاز است و باعث میشود شور و نشاط هم میان هنرمندان شکل بگیرد. یکی از حسنهای جشنواره، اجرای برنامههای جانبی عروسکی بود که کمک زیادی کرد تا جشنواره رنگ و لعاب شادتری به خودش بگیرد. امیدوارم جشنواره پویانمایی همچنان تداوم داشته باشد تا شاهد رشد این حوزه باشیم. ما نیروهای مستعد در حوزه ساخت پویانمایی داریم، اما باید فرصت رشد را برایشان فراهم کنیم. چنین اقداماتی باعث میشود آنها با انگیزه بیشتری کارشان را انجام بدهند. ساختار و موضوع در تولید انیمیشن نقش مهمی دارد و حرف اول را میزند. ما قصههای خوب کم نداریم که با استفاده از آنها میتوانیم مجموعههای انیمیشن جذاب تولید کنیم. در روزهای برگزاری جشنواره پویانمایی من از طرف شبکه کودک حضور داشتم و اخبار و گزارشهای متنوع از این جشنواره را برای پخش آماده میکردم تا بچهها را در جریان این جشنواره ملی قرار بدهیم. البته در چنین جشنوارههایی باید از کسانی که در عرصه کودکان فعال هستند و تلاش میکنند با برنامههای جذاب آنها را سرگرم کنند، قدردانی شود تا آنها با شور و شعف بیشتر کارشان را انجام بدهند.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها