برنامه رادیویی «مجله پزشکی» شنبه تا چهارشنبه پخش می‌شود

سلامتی و درمان از راه شنیدن!

شاید خیلی وقت‌ها هنگام گوش کردن به برنامه‌های رادیویی دوست داشته باشید تصاویرآن برنامه‌ها را هم ببینید، رویدادی که این روزها به همت برنامه‌سازان رادیو سلامت محقق شده و شما می‌توانید برنامه «مجله پزشکی» را از طریق سایت رادیو سلامت ببینید و از موج اف.ام ردیف 102 مگاهرتز بشنوید. این برنامه به تهیه‌کنندگی شهرام زین العابدین شنبه تا چهارشنبه ساعت 15 به مدت 60 دقیقه روی آنتن رادیو سلامت می‌رود.
کد خبر: ۱۱۳۹۷۲۸

پاسخهای طلایی

شهرام زینالعابدین، تهیهکننده درباره اهداف برنامه مجله پزشکی به جامجم گفت: این برنامه به منظور اطلاعرسانی و پاسخگویی به پرسشهای مخاطبان در حیطه پزشکی و آگاهی بخشی به شنوندهها به مدت پنج سال است که از موج اف.ام ردیف 102 مگاهرتز روی آنتن میرود. هدف این برنامه رادیویی، تغییر سبک زندگی و افزایش اطلاعات پزشکی مخاطبان با زبان ساده است که به دلیل وجود بخشهای مختلف نام برنامه، مجله پزشکی گذاشته شده است.

وی ادامه داد: مجله پزشکی شامل بخشهای متنوعی همچون طرح یک باور، پرسش و پاسخ، گفتوگوی پزشکی، گام اول (طب اورژانس)، از دارو چه میدانید (اطلاعاتی درباره نحوه صحیح نگهداری و مصرف دارو و اطلاعات دارویی) و پاسخ طلایی (پاسخ به باور) است که برای مخاطبان طراحی شده است. در ابتدای برنامه باوری اشتباه که در جامعه رایج شده، طرح میشود و مهمان برنامه نیز درباره درست یا غلط بودن این باور توضیحاتی میدهد. در طول برنامه مخاطبان نظراتشان را درباره این باور بیان میکنند و در پایان برنامه نیز پاسخ طلایی از سوی کارشناس داده میشود.

این تهیهکننده با اشاره به اینکه برنامه مجله پزشکی از برنامههای برند شبکه رادیویی سلامت است، عنوان کرد: این برنامه مورد نیاز مردم است و موضوعات آن با توجه به نیاز جامعه انتخاب و در اتاق فکر شبکه سلامت به کمک مشاوران برنامه و مدیر گروه بهداشت و تندرستی که از پزشکان رسانه هستند، انتخاب میشود.

زین‌‌العابدین تصریح کرد: مخاطبان استقبال زیادی از این برنامه کردند و همین موضوع باعث دلگرمی عوامل برنامهساز میشود و مطمئن میشویم مسیر برنامهسازی را درست حرکت کردیم. هر وقت نیاز مخاطبان را در رسانه برطرف کرده ایم؛ یعنی مسیر را درست رفتیم و برنامه مجله پزشکی از جمله این برنامههاست.

وی اشاره کرد: با توجه به آمار قابل توجه مصرف الکل که به صورت ناآگاهانه است و مشکلاتی که مصرف کننده الکل با آن روبهرو میشود، به همین دلیل روزهای یکشنبه هر هفته با حضور کارشناسان مختلف به موضوع الکل و آسیبهای ناشی از آن میپردازیم. تلاش ما بر این است مصرف این ماده را از جنبه پزشکی بررسی کنیم و آسیبهایی را که به تمام دستگاههای بدن ازجمله اعصاب، گوارش و تنفس وارد میکند برای مخاطب طرح کنیم. ضمن اینکه از فضای مجازی هم استفاده کردیم تا در راستای رفع نیاز مخاطبان گامهای موثرتری برداریم. از اینرو شنوندگان رادیو سلامت روزهای یکشنبه میتوانند برنامه مجله پزشکی را با موضوع الکل و آسیبهای ناشی از آن را هم از طریق رادیو سلامت بشنوند و هم از طریق سایت رادیو سلامت ببینند. این تهیهکننده در پاسخ به این سوال که تصویری شدن این برنامه را چطور ارزیابی کرده و فکر میکنید تا چه میزان در شنیده شدن برنامه تاثیرگذار هست، گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی و امکاناتی که فراهم کرده، برنامه مجله پزشکی از این ظرفیت در جذب مخاطبان جدید و حفظ طرفداران رادیو سلامت بهره میبرد.

باورهای رایج در جامعه

دکتر علی سلجوقیان پزشک، سردبیر و مجری کارشناس برنامه مجله پزشکی درباره موضوع الکل و عوارض آن گفت: مجله پزشکی برنامهای است که از گروه بهداشت و تندرستی تقدیم مخاطبان شبکه رادیویی سلامت میشود. ما در این برنامه به بررسی و درستی یا نادرستی یکی از باورهای رایج در جامعه میپردازیم. در یکی از بخشها به سوالات شنوندگان که از طریق راههای ارتباطی برنامه به شماره تلفن 22021954 و شماره پیامک 30000102 مطرح میکنند، پاسخ کارشناسی میدهیم. در این برنامه موضوعات مختلف پزشکی بر اساس اولویتها در اتاق فکر برنامه انتخاب شده و با کارشناس برنامه که از استادان برتر و صاحب نظران رشتههای تخصصی و از اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی است، مورد بحث قرار میگیرد.

وی درباره پرداختن به موضوع الکل در این برنامه تصریح کرد: موضوع الکل و عوارض آن برای اولین بار در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و بهطور اختصاصی و فقط در شبکه رادیویی سلامت، با توجه به رسالت این شبکه تخصصی تقدیم مخاطبان برنامه میشود. با توجه به اهمیت و شاخص بودن این برنامه و با همت شبکه رادیویی سلامت و معاونت صدای رسانه ملی، امکانی پیش آمده که بهعنوان اولین برنامه در شبکه رادیویی سلامت، مخاطبان بهصورت همزمان با پخش زنده رادیویی، برنامه را بهشکل رادیو تصویری از سایت شبکه رادیویی سلامت به نشانی (www.radiosalamat.ir) از طریق لینکهای ارتباطی در اسلایدر صفحه اول شبکه، آن را تماشا کنند.

این کارشناسمجری ادامه داد: الکل مادهای است اعتیاد آور که اثرات زیان آور زیادی برای بدن دارد. الکل در بروز بیماریهای گوارشی از جمله کبد چرب، هپاتیت الکلی، پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) و سرطانهای دستگاه گوارش نقش بسزایی دارد. عوارض قلبی ـ عروقی از جمله نارسایی قلبی، ایست ناگهانی قلبی، ریتم نامنظم قلب (آریتمیهای قلبی) و پدیده آترواسکلروز از دیگر اثرات الکل روی بدن است. الکل در بروز سرطان از جمله حفره دهان، دستگاه گوارش، کبد و برخی سرطانهای دیگر نقش دارد. الکل نهتنها روی جسم فرد بلکه روی روان فرد نیز تاثیر زیانبار زیادی دارد. از جمله عوارض الکل در زمینه اختلالات روانپزشکی میتوان به اختلالات خلقی (بیماری افسردگی و اختلالات اضطرابی) اشاره کرد که ارتباط دو سویه دارند بهاین معنی که اختلالات خلقی زمینه ساز مصرف الکل میتواند باشد و از سوی دیگر مصرف الکل میتواند موجب بروز اختلالات خلقی و اضطرابی شود. همین موارد باعث شده ما در برنامه مجله پزشکی به این موضوع بپردازیم تا مصرفکنندگان بدانند که الکل چه مضراتی دارد.

اطلاعرسانی مناسب در رادیو سلامت

دکتر علی سلجوقیان پزشک، مجریکارشناس مجله پزشکی درباره اینکه این برنامه تا چه میزان باورهای اشتباه مردم را در حوزه پزشکی اصلاح کرده، توضیح داد: ما تلاش خودمان را میکنیم تا این اتفاق بیفتد. بویژه روزهای یکشنبه که اختصاص به مصرف الکل دارد و به انگیزههای فردی، خانوادگی و اجتماعی به صورت تخصصی میپردازیم. وی ادامه داد: امیدواریم با اطلاع رسانی مناسب و صحیح از طریق شبکه رادیویی سلامت و برنامه مجله پزشکی موفق به اصلاح باورهای نادرست و اطلاع رسانی صحیح در زمینه عوارض الکل روی بدن شویم. رسالت شبکه این است که پیشگیری بهتر از درمان است و برنامه مجله پزشکی تلاش دارد در این باره گامهای موثری بردارد.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها