شرکت بلک‌بری یکی از عجیب‌ترین تولیدکنندگان گوشی هوشمند در دنیا به حساب می‌آید.
کد خبر: ۱۱۳۹۲۹۶

این شرکت آمریکایی که زمانی به گوشی‌های بسیار امن و البته محدود معروف بود، حالا یکی دو سالی است که برای برگشتن به بازار، سازوکار جدیدی را در پیش گرفته و به جرگه گوشی‌های اندرویدی اضافه شده است. در این شماره سراغ یک گوشی هوشمند بلک‌بری اندرویدی می رویم و آن را با دو رقیب هم رده مقایسه می‌کنیم.

راند اول

گوشی بلکبری انتخابی ما DTEK60 BBA100-2 است و در کنار آن یک گوشی گلکسیJ7 پرو شرکت سامسونگ و یک گوشی Mate 10 lite RNE هوآوی قرار دارد. اگر بخواهیم از ظاهر دستگاه شروع کنیم، باید گفت این گوشی هوشمند، طراحی قابل قبولی دارد. بدنه آن از شیشه و فلز پوشانده شده و در مجموع 165 گرم وزن دارد. در پشت دستگاه خبری از دوربین دوگانه نیست و بلکبری از یک دوربین ۲۱ مگاپیکسلی بهره برده، اما حسگر اثرانگشت در پشت دستگاه قرار گرفته است. تراشه استفاده شده در گوشی بلکبری یک اسنپدراگون 820 از شرکت کوآلکام است. تراشهای که به نظر میرسد با توجه به رم چهار گیگابایتی، ترکیبی قدرتمند را در اختیار کاربرانش قرار داده است. در کنار اینها حافظه داخلی 32 گیگابایتی، پردازنده گرافیکی Adreno 530 و امکان پشتیبانی از حافظه داخلی 256 گیگابایتی را هم اضافه کنید تا خیالتان راحت باشد که با گوشی به نسبت پرقدرتی سروکار دارید.

راند دوم

دومین گوشی مورد بررسی، یعنی Mate 10 lite RNE شرکت هوآوی با ابعادی بزرگ تر نسبت به دو رقیب دیگر و با یک صفحه نمایش 5.9 اینچی به این مقایسه پا گذاشته است. این دستگاه هم از بدنهای آلومینیومی و صفحه نمایش شیشهای تشکیل شده، اما جالب است که با وجود 0.4 اینچ صفحه نمایش بزرگ تر، دقیقا یک گرم وزن کمتری دارد. هوآوی برای این گوشی نیز از پردازنده اختصاصی هایسلیکون کرین استفاده کرده است. Kirin 659 از یک پردازنده T830 و چهار گیگابایت رم استفاده میکند که ترکیب قابل قبولی را ایجاد میکند. نکته جالب در مورد هوآوی میت 10 لایت، دوربین دوگانه آن است که کار را نسبت به گوشیهای دیگر متفاوت میکند. جالبتر این که هوآوی حتی در جلوی گوشی نیز از دوربین دوگانه استفاده کرده که تقریبا بین گوشیهای هوشمند نایاب به حساب میآید. حافظه داخلی دستگاه نیز بیشتر از گوشی بلکبری است و با 64 گیگابایت حافظه داخلی و 256 گیگابایت امکان پشتیبانی از حافظه جانبی به یک رقیب جدی در این سهگانه تبدیل شده است.

راند آخر

شاید جالب باشد بدانید محبوبترین گوشی در ایران همین اعضای خانواده جی گوشیهای گلکسی سامسونگ است، اما نکته ناراحتکننده این است که گوشی سامسونگ همیشه نسبت به دیگر گوشیهای هوشمند همقیمت ضعیفتر است. این نکته ناامید کننده در مورد گلکسی جی 7 پرو هم وجود دارد، چراکه این دستگاه از تراشه میانرده اختصاصی Exynos 7870 در کنار سه گیگابایت رم استفاده میکند و حافظه داخلی آن هم به هوآوی میت 10 لایت نمیرسد. طبیعی است در چنین فضایی نمیتوان انتظار داشت که دوربین دستگاه نیز قوی باشد ، چرا که در 16 مگاپیکسل محدود شده است.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها