اسرائیل مدعی است بجز آمریکا ده کشور دیگر برای انتقال سفارتخانه‌هایشان از تل‌آویو به قدس اعلام آمادگی کرده‌اند. انتقال سفارت آمریکا در یوم النکبه برگزار خواهد شد. کاخ سفید می‌گوید ترامپ شخصا برای افتتاح سفارت در اسرائیل حضور نمی‌یابد، لیبرمان به آمریکا رفته تا با ماتیس و بولتون رایزنی کند، خبرها حکایت از آن دارد که اولین مقصد سفر خارجی پمپئو بعد از تصدی وزارت خارجه و طی روزهای آتی نیز اسرائیل خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۷۴

به گزارش العالم، در این میان دولتهای عربی و اسلامی عموما در مقابل تحولات قریبالوقوع پیش رو روزه سکوت مرگبار گرفتهاند، ابومازن در حیرت و البته به همه مشکوک است و این تنها فلسطینیان و مبارزان هستند که بر مبارزه با رژیم صهیونیستی اصرار میورزند .

رسانههای صهیونیستی مدعیاند ده کشور برای انتقال سفارت خود به قدس اعلام آمادگی کردهاند ازجمله گواتمالا، هندوراس، پاراگوئه، رومانی، چک و فیلیپین. اما در عین حال گفته میشود برخی از این کشورها همچنان درباره اجرای چنین تصمیمی با مشکلاتی مواجه هستند. اسم چهار کشور دیگر به روشنی مشخص نیست و البته غبارهایی از تردید هم روی قطعیت تحقق انتقال سفارت آمریکا در یوم النکبه 14می (24 اردیبهشت) همچنان سایهانداز است و در عین حال برخی منابع حضور داماد ترامپ و دخترش را در این مراسم
قطعی میدانند .

اینها در حالی است که تقریبا روزانه خبرهایی از بروز درگیری میان فلسطینیها و نظامیان صهیونیستی در کرانه باختری یا مرزهای غزه شنیده میشود. چنان که منابع موثق این درگیریها را بین 25 تا 35 مورد در هفته اعلام میکنند. حضور مردم در مراسم جمعههای خشم یا راهپیماییهای موسوم به بازگشت تنها نمونهای از مبارزات فلسطینی در مقابل به اصطلاح معامله قرن است. مبارزان فلسطینی میگویند خود را برای روز نکبت نیز آماده کردهاند و بر گستره مخالفتها و اعتراضات خود در آینده خواهند افزود .

به همین دلیل رژیم صهیونیستی اصرار دارد هیجانات را آرام و مخالفتها و تظاهرات فلسطینیها را مدیریت کند. رژیم صهیونیستی در عین حال میکوشد جبهه جنوبی خود را آرامتر از همیشه نگه دارد. اسرائیل این روزها برجبهه شمالی متمرکز است و البته هشدار ایران را مبنی بر تلافی و انتقامگیری از ماجرای موشکباران تیفور سوریه و شهادت تعدادی از مستشارانش بسیار محتوم و جدی ارزیابی میکند.

نگرانی اساسی اسرائیل از فعال شدن همزمان دو جبهه شمال و جنوب در آستانه روز نکبت میتواند تمام آرزوهای 70 ساله این رژیم را باطل کند .

اسرائیل میکوشد از هر طریقی که شده تشنجها را کاهش دهد حتی با تهدید و یا دست زدن به اعمال تروریستی، چنان که هفته پیش جوخههای اعدام اسرائیلی فادی محمد البطش، دانشمند حماسی را در مالزی ترور کرد. وی استاد دانشگاه مالزی بود و زمانی که برای اقامه نماز صبح به مسجد میرفت، به دست افراد مسلح ناشناس با شلیک 15 گلوله در کوالالامپور، پایتخت مالزی به شهادت رسید. یکی از گلوله‌‌ها مستقیما به سر وی اصابت کرده بود. اسرائیل پیش از این ترور سران مقاومت را تهدید کرده بود چنان که دست از دعوت مردم به مبارزه و حضور در راهپیماییهای بازگشت برندارند، سران مقاومت را ترور خواهد کرد. اما این تهدیدی است که کارگر نبوده و نیروهای مقاومت نیز به آن پاسخی دندانشکن دادند .

حضور فلسطینیان در راهپیماییهای بازگشت به رغم تهدیدات، بحرانی بودن جبهه جنوبی اسرائیل را نشان میدهد و استمرارآن در روزها و هفتههای آینده تا روز نکبت یقینا برنگرانیهای اسرائیل خواهد افزود و البته دور از ذهن نخواهد بود که این نگرانی با اقدامی انقلابی و خاص و غیرقابل پیشبینی تشدید شود. همه اینها نشان میدهد روز نکبت آنچنان که اسرائیل آرزو دارد امسال برایش شیرین نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها