یکی از مهم‌ترین مشکلات زندگی یوزپلنگ‌های درحال انقراض ایران، اشغال محل زندگی آنها توسط دام دامداران در مناطق مرتعی و جنگلی است که از چندی پیش در پار ک ملی توران سمنان؛ مهم‌ترین زیستگاه یوز ایرانی اقدامات مهمی در راستای جمع‌آوری این دام‌ها درحال انجام است، از جمله راه‌اندازی یک پویش مردمی. در همین راستا سخنگوی پویش «یوز تا ابد» می‌گوید: این پویش مردمی تاکنون موفق به تعیین تکلیف 5536 پروانه دام اهلی در پارک ملی توران استان سمنان، یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در کشور شده است.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۶۱

حمیدرضا میرزاده در گفتگو با ایسنا میافزاید: تعداد مراتع (سامانههای عرفی) موجود در پارک ملی توران، هشت مرتع شامل 12 آغل با مجموع 7487 پروانه چرای دام است که تاکنون پس از مذاکره با دامداران، تکلیف پنج سامانه مشخص شده است.

میرزاده اضافه میکند: با توجه به شرایط اقتصادی کشور در چند ماه اخیر و تامین نشدن کل مبلغ مورد نیاز، ادامه مذاکرات با دشواریهایی روبهروست.

وی با بیان اینکه پویش مردمی «یوز تا ابد» در نهم شهریورماه 1396 و به همت «هدیه تهرانی» بازیگر سینما و جمعی از هنرمندان، ورزشکاران و فعالان محیطزیست آغاز به کار کرد، میگوید: هدف این پویش مردمی، کمک به خروج دامداریهای سنتی موجود در پارک ملی توران، یکی از مهمترین زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی در کشور است. این اقدام به صورت جمعآوری هزینه برآورد شده برای خروج دامداران و پرداخت به آنها برای خروج دام و آغلهای دامداری خود صورت میگیرد.

به گفته میرزاده، برآورد اولیه برای این اقدام، مبلغ 800 میلیون تومان بود که با مشارکت مردمی و همچنین اقداماتی نظیر برگزاری کنسرت، نمایشگاه آثار هنری، پخش فیلم و... مبلغی بالغ بر 620 میلیون تومان تأمین شد و کارشناسان «پویش یوز تا ابد» مذاکره با دامداران را از اوایل آبانماه سال 96 آغاز کردند.

این فعال محیطزیست با بیان اینکه «یوز تا ابد» یک پویش کاملا مردمی است، افزود: مذاکرات کارشناسان «پویش یوز تا ابد» تا خروج تمامی دامداران از منطقه ادامه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها