نیچیروان بارزانی، نخست وزیر منطقه کردستان می‌گوید پست ریاست‌جمهوری حق کردهاست و آنها از این حق صرف‌نظر نخواهند کرد. این درحالی است که برخی خبرها حکایت از آن دارد که بین فعالان کرد و اهل تسنن بگومگوهایی در گرفته است تا از این پس به جای ریاست‌جمهوری، کردها ریاست پارلمان را برعهده بگیرند.
کد خبر: ۱۱۳۷۵۸۳

به نوشته پایگاه خبری شفق نیوز، بارزانی تاکید کرد اربیل و بغداد، درباره نحوه اداره دولت فدرال آتی، پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در 12 می (22 اردیبهشت) توافق خواهند کرد.وی در مصاحبه با شبکه «رووداو» به شخصیتهای سیاسی کردی که به همهپرسی برگزار شده در منطقه کردستان در سپتامبر سال گذشته، حمله میکنند، انتقاد کرد و گفت: این افراد همانهایی هستند که در روز همهپرسی با افتخار پای صندوقهای رای حاضر شدند و رای دادند. این در حالی است که برخی مسئولان کرد در اربیل و سلیمانیه خواهان پست ریاست پارلمان آینده به جای ریاستجمهوری هستند و میگویند دلیل آن قوانین مهم و حساسی است که باید در دوره جدید پارلمان تصویب شود.

از زمان سقوط صدام تاکنون، کردها همواره پست ریاست جمهوری را در کنترل خود داشتهاند که نماد برجسته این پست مهم جلال طالبانی، رهبر فقید حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بود. در دوران ریاست جمهوری جلال طالبانی، عراق شاهد کاهش تنشهای قومی و مذهبی در سطوح سیاسی بود. در دوره سوم نیز فواد معصوم از همان حزب اتحادیه میهنی به نمایندگی از کردهای عراق بر این مسند نشست. در این خصوص آریز عبدا...، رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان عراق در دوره کنونی پارلمان عراق به رسانهها گفت: کسب پست ریاست جمهوری برای کردها مهمتر از ریاست پارلمان است، چرا که ریاست جمهوری یک پست نمادین و سمبلیک و بیانگر حضور کردها در صحنه سیاسی عراق است.

درهمین حال نتایج یک نظرسنجی از سوی یک مرکز متعلق به کردها در عراق نشان میدهد تعداد کرسی کردها در پارلمان آینده کاهش خواهد داشت. آنها قبلا 65 کرسی در اختیار داشتند اما اکنون به 55 کرسی کاهش یافته است. قرار است تا چند روز دیگر در عراق، انتخابات پارلمانی برگزار شود. گروههای کرد نیز سعی میکنند با تشکیل ائتلافهایی رقابت خود را در این عرصه سیاسی تقویت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها