محققان سوئیسی نوعی سیستم هشدار سرطان ساخته اند که به شکل یک ایمپلنت زیر پوست انسان قرار می‌گیرد و با رصد نشانگر‌های مختلف احتمال ابتلا به سرطان را با رویش خال روی بدن به کاربر هشدار می‌دهد. هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود، چشم انداز سلامت بیمار نیز بهتر خواهد بود. به گزارش ایسنا از گیزمگ، در همین خصوص محققان موسسه ETH Zurich یک سیستم هشدار ابتلا به چهار نوع سرطان ساخته‌اند. در این سیستم یک ایمپلنت سطح کلسیم خون را رصد می‌کند و با رویش یک خال مصنوعی روی پوست بیمار به او هشدار می‌دهد. ردیابی سرطان در مراحل اولیه نه‌تنها احتمال نجات بیمار را قوت می‌بخشد، بلکه از شدت درمان و هزینه‌های آن می‌کاهد.
کد خبر: ۱۱۳۶۶۴۳

نمونه اولیه این سیستم یکی از جالبترین ایدههایی است که تاکنون ارائه شده است. این سیستم از شبکهای ژنتیک تشکیل شده که با سلولهای انسان یکپارچه میشود و درون یک دستگاه قابل ایمپلنت در بدن انسان است. وقتی این دستگاه زیر پوست بیمار قرار میگیرد، به طور متناوب سطح کلسیم خون بیمار را رصد میکند.

بالا رفتن سطح کلسیم یکی از نشانگرهای اولیه چهار نوع معمول سرطان (پروستات، ریه، کولون و سینه) است.

ایمپلنت پس از ردیابی سطح بالای کلسترول در بازه زمانی طولانی مدت، سلولهای دستکاری شده ژنتیک را وادار میکند ملانین(رنگدانه پوست) بیشتری تولید کنند. این رنگدانه به تولید خال منجر میشود و به فرد نشان میدهد باید به پزشک مراجعه کند. این خال مدتها قبل از آن که سرطان
قابل ردیابی شود، روی بدن فرد به وجود میآید. محققان تا به حال این دستگاه را روی موشها و پوست خوک آزمایش کردهاند. همچنین آنها با تحقیقات بیشتری میتوانند این سیستم را برای نشانگرهای غیر از کلسیم برای رصد بیماریهایی مانند فروپاشی اعصاب یا اختلالات هورمونی استفاده کنند. اما متاسفانه یک دهه طول میکشد تا این دستگاه در اختیار مردم قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها