وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد؛

اعمال مشوق‌ برای خرید کالای ایرانی

جام‌جم در گفت‌وگو با نمایندگان، نقش قوه مقننه را در حمایت از کالای ایرانی بررسی کرد

به سخنرانی نیست!

در یک ماهی که از سال حمایت از کالای ایرانی گذشته، به غیر از تعارفات و حمایت‌های کلیشه‌ای مسئولان، اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.
کد خبر: ۱۱۳۶۵۴۵
به سخنرانی نیست!

دولت یک مصوبه تکراری درباره منع خرید کالای وارداتی دارای مشابه تولید داخل داشته و مجلس نیز صرفاً در حد نطق رئیس و نمایندگان به این موضوع پرداخته است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند مجلس در حمایت از کالای ایرانی باید اقدامات عاجلی انجام دهد؛ همچون تصویب قانون محکم در جلوگیری از واردات کالاهای دارای مشابه تولید داخل؛ اصلاح قوانین در جهت موظف کردن دستگاه‌های اجرایی به حمایت از تولیدات ایرانی و از همه مهم‌تر، نظارت بر اجرای قوانین موجود در این زمینه، که مورد بی‌مهری دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته‌اند؛ قوانینی چون بهبود فضای کسب‌وکار،‌ قانون مبارزه با قاچاق کالا و سیاست‌های اصل 44.

کاهش هزینه تولید

احمد انارکی‌محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نقش مجلس برای حمایت از کالاهای ایرانی به جام‌جم گفت: وظیفه مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت است و در طول سال‌های گذشته اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده است.

وی با اشاره به شعار سال 97 ـ‌ حمایت از کالای ایرانی ـ افزود: مجلس نه تنها امسال بلکه در سال‌های گذشته نیز در این زمینه گام‌هایی برداشته که قوانین بهبود فضای کسب‌وکار و مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخشی از آنهاست. برای تحقق شعار سال باید اجرای قوانین در این حوزه
پیگیری شود.

این نماینده مجلس با بیان این‌که کمیسیون اقتصادی در سال جاری موضوعات مهمی را در دستور کار دارد، تصریح کرد: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از موارد مهمی است که هرچه سریع‌تر باید حل شود. زمانی که این قانون اجرا شد، قرار بود بخش مصرف را هدف‌گذاری کند، اما به دلیل نداشتن زیرساخت مناسب برای اجرای این قانون متأسفانه فشار زیادی به تولید وارد شد.

انارکی‌محمدی تاکید کرد: سعی می‌کنیم تا پایان بهار به موضوع اصلاح مالیات ارزش افزوده خاتمه دهیم تا بخشی از هزینه‌های تولید کاهش یابد. قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار کمیسیون قرار دارد و بزودی نسخه نهایی اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صحن علنی اعلام می‌شود.

قوانین اجرا نمی‌شوند

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این‌که در بخش بانکی موانعی برای تولید وجود دارد به خبرنگار ما گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دو قانون مهم را در دستور کار دارد تا بخشی از مشکلات بازار پول حل شود که اصلاح قانون بانک مرکزی و اصلاح قانون بانکداری است.

وی با تاکید بر این‌که اصلاح قانون بانکداری مربوط به سال 1362 است، تصریح کرد: قوانین بانکداری کشور، قدیمی هستند و باید به‌روز شوند. این در حالی است که در مباحث اسلامی و ربوی بانک‌ها نیز مسائلی مطرح است که در قانون جدید بخوبی دیده خواهد شد. در اصلاح قانون بانک مرکزی هم ورود کردیم و امیدواریم بزودی همه مباحث جمع‌آوری و به مرحله اجرا برسد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اعلام یک خبرخوش برای تولیدکنندگان گفت: در نیمه دوم سال بنا داریم نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌های تولیدی را از 25 به 20 درصد کاهش دهیم تا بخشی از هزینه‌های تولید کاهش یابد.

پورابراهیمی به‌وجود قوانین مناسب اشاره کرد و افزود: مجلس در طول سال‌های گذشته قوانین زیادی برای حمایت از کالای ایرانی و توانمندی تولید داخل تهیه، تدوین و تصویب کرده، اما مشکل اینجاست که این قوانین به‌صورت کامل اجرا نمی‌شود. برای رفع این معضلات نیز مجلس از اختیار نظارتی خود استفاده می‌کند.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تحقیق و تفحص‌های مجلس در بخش‌های مختلف دولتی مانند سازمان هدفمندی یارانه‌ها، عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، واگذاری‌های صورت گرفته توسط سازمان خصوصی‌سازی، بررسی پرونده تخلفات بانک مرکزی و بررسی تخلفات مناطق آزاد انجام می‌شود و همه گزارش‌ها به‌منظور پاسخگویی به اطلاع مسئولان خواهد رسید.

وی تاکید کرد: اکنون در بررسی پرونده تخلفات بانک مرکزی، این بانک متخلف شناخته‌شده و باید به مقامات قضایی پاسخگو باشد.

صداوسیما جلوتر از ماست

احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم به استفاده از مزیت‌های کشور برای کاهش هزینه تولید اشاره و تصریح کرد: تقریبا همه فعالیت‌های تولیدی به گاز نیاز دارند و با توجه به این‌که گاز یکی از محصولات فراوان در کشور ماست می‌تواند مورد استفاده واحدهای تولیدی با قیمت پایین‌تر قرار گیرد تا هزینه‌های تولید پایین آید.

این نماینده مجلس، اقدامات سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی را برای تحقق شعار سال مناسب دانست و افزود: مجلس قصد داشت به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای تبلیغ کالای ایرانی پیشنهادهایی ارائه دهد، اما زمانی که گزارش این سازمان برای تحقق شعار سال منتشر شد متوجه شدیم خیلی از ما جلوتر هستند و برای تبلیغ برخی کالاهای ایرانی تخفیف‌های 100درصدی در نظر گرفتند که قابل تحسین است.

وی گفت: سازمان‌های امور مالیاتی و تأمین اجتماعی هم مانند رسانه ملی باید برای بخش تولید کشور برنامه‌هایی داشته باشند.

امیرآبادی‌فراهانی، مهم‌ترین مشکل کشور را اشتغال دانست و تاکید کرد: اگر بخواهیم مشکل اشتغال را رفع کنیم باید از مسیر تولید بگذریم و شاهراه اصلی آن استفاده و حمایت از کالای ایرانی است. اکنون دولت بخشی از درآمدهای خود را از بخش تولید دریافت می‌کند تا هزینه برخی کارمندان بدون بهره‌وری خود را بپردازد، درنتیجه با توجه به شرایط اقتصادی کشور بهتر است این درآمد را از فعالیت‌های زیرزمینی دریافت کرده و همه توان خود را برای کاهش هزینه و افزایش کیفیت کالاهای ایرانی بگذارد.

اصلاح قوانین

سیدمهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تحقق شعار سال را منوط به همکاری سه قوه دانست و به خبرنگار ما گفت: الان زمان شعار دادن نیست و همه مسئولان به جای تکرار شعار سال باید اقدامات عملی انجام دهند تا اثرات مفید آن برای مردم ملموس باشد.

وی قاچاق را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مانع تولید خواند و افزود: برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز همه دستگاه‌ها باید در کنار هم همکاری کنند تا این واردات غیرقانونی ریشه‌کن شود. اکنون قاچاق، کمر تولید را شکسته و به نابودی کشانده است. افرادی که منافعشان از قاچاق تأمین می‌شود باید مجازات سنگین شوند تا تولید بتواند با قدرت بیشتری فعالیت کند.

دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی از رصد مجلس در حمایت از تولید داخل در دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: تعرفه‌های واردات، مسائل مربوط به گمرک، هزینه‌های تولید، موانع تولید، مجوزها و قوانینی که نیاز است اصلاح شود، از جمله مواردی است که مجلس در دستگاه‌های اجرایی دنبال می‌کند.

مقدسی، قوانین موجود برای تحقق شعار سال را کافی دانست و گفت: اگر قوانین نیاز به اصلاح دارد یا قانون جدیدی در این زمینه باید تصویب شود مجلس آمادگی خود را به دولت اعلام کرده تا تولید داخل تقویت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها