جام جم آنلاین گزارش می دهد

خس خس سینه ، از کرخه تا اروند!

سینمای دفاع مقدس، یکی از درخشان ترین ژانرهای سینمای ایران است. در این ژانر کارگردانان شناخته شده کشورمان فیلم های ماندگاری درباره مصائب و مشکلات جانبازان خلق کرده اند.
کد خبر: ۱۱۳۶۳۲۳
خس خس سینه ، از کرخه تا اروند!

شاید شناخته شده ترین و به یاد ماندنی ترین فیلمی که درباره جانبازان در سینمای ایران ساخته شده، فیلم از کرخه تا راین ساخته ابراهیم حاتمی کیاست. این فیلم که محصول سال 71 است به سرنوشت قربانیان بمب‌های شیمیایی در جنگ ایران و عراق می‌پردازد. از بازیگران این فیلم می‌توان به علی دهکردی و هما روستا اشاره کرد. موسیقی ماندگار این فیلم از آثار مجید انتظامی است که در حال حاضر می شنوید. داستان فیلم مربوط به سعید است که بر اثر بمب‌های شیمیایی نابینا شده و به همراه گروهی از همرزمانش برای معالجه به آلمان اعزام می‌شود.

آژانس شیشه ای

دیگر اثر شناخته شده حاتمی کیا آژانس شیشه ای محصول سال 76 است که جدای از جوایز مختلفی که در جشنواره های مختلف درو کرد، برپایه برخی نظرسنجی ها بهترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب است. در این فیلم بازیگرانی مانند پرویز پرستویی، رضا کیانیان و حبیب رضایی به ایفای نقش می پردازند. خلاصه داستان این فیلم هم درباره جانبازی است که ترکش خمپاره‌ای را کنار شاهرگ گردنش دارد و برای مداوا باید به لندن برود.

گیلانه

گیلانه یا ننه گیلانه یک اثر تاثیرگذار درباره جانبازان جنگ تحمیلی، محصول سال 83 به کارگردانی رخشان بنی اعتماد است. در این فیلم فاطمه معتمد آریا و بهرام رادان به ایفای نقش می پردازند. داستان فیلم درباره مادری به نام گیلانه است که تمام عمر خود را صرف پسر مجروح از جنگ برگشته اش می کند.

میم مثل مادر

این فیلم آخرین اثر زنده یاد رسول ملاقلی پور است. در خلاصه داستان فیلم آمده: سپیده در زمان جنگ ایران و عراق، از پرستاران شهر سردشت بود و در بمباران شیمیایی سردشت، دچار تأثیرات شیمیایی شد. سال‌ها بعد سهیل و سپیده در انتظار فرزند خود هستند. پس از سونوگرافی، پزشکان می‌گویند فرزند سپیده دچار مشکلات تنفسی و معلولیت است و این وضعیت ناشی از گازهای شیمیایی زمان جنگ است.

سیزده 59

سیزده ۵۹ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سامان سالور و ساخته سال 89 است. این فیلم در رابطه با یک جانباز است که حدود بیست سال در کما بوده و بعد از این مدت طولانی قرار است به هوش بیاید. نقش این جانباز را پرویز پرستویی ایفا می کند.

پاداش سکوت

پاداش سکوت هم فیلمی به کارگردانی مازیار میری ساختهٔ سال ۱۳۸۵ است. در این فیلم هم مثل خیلی دیگر از فیلم های دفاع مقدس پرویز پرستویی ایفای نقش می کند. داستان فیلم درباره فردی است که سابقه بستری شدن در آسایشگاه جانبازان موج گرفته را دارد و یک شب با دیدن چهره هم‌رزم شهیدش در تلویزیون به سراغ پدر او می‌رود و ادعا می‌کند همرزمش را نه عراقی‌ها، که او کشته است.

اروند

اروند هم فیلمی به کارگردانی و نویسندگی پوریا آذربایجانی ساخته سال ۱۳۹۴ است. در این فیلم داستان یونس جانباز اعصاب و روان را می بینیم که بیست و هفت سال پس از پایان جنگ هنوز هم با خاطره هم رزمانش روزگار می‌گذراند. همراه شدن او با یک گروه تفحص اما اتفاقات تازه‌ای را در این جریان سیال ذهن وارد می‌کند. سعید آقاخانی نقش جانباز را در این فیلم بازی می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها