فلسطینی‌های ساکن نوار غزه دیروز نیز به مناسبت چهارمین جمعه راهپیمایی بازگشت با بادبادک‌های خود جهان را شگفت‌زده کردند. کمیته ملی راهپیمایی بازگشت و شکستن محاصره چهارمین جمعه را به جمعه شهدا و اسرا نامگذاری کرده بود. همزمان ارتش اسرائیل با پخش تراکت‌هایی از هوا به فلسطینی‌ها هشدار داده بود به نقاط مرزی نزدیک نشوند .
کد خبر: ۱۱۳۶۰۹۱

فعالان فلسطینی پیشتر خواهان استفاده گسترده از بادبادک در اعتراض به اقدامات رژیم صهیونیستی شده بودند. به همین دلیل روز گذشته بخشهایی از نوار غزه شاهد حضور گسترده مردم همراه بادبادکهایشان بود. طی چهار هفته گذشته فلسطینیها در مرز نوار غزه و اسرائیل بارها اعتراضات خود را اعلام کرده و بزرگترین خواست خود را که بازگشت به سرزمین مادریشان است، فریاد کردند .

راهپیمایی بازگشت 30 مارس آغاز شد که در جریان اولین روز آن 33 فلسطینی شهید و هزاران نفر نیز زخمی شدند.

همزمان با نوار غزه، هزاران نفر از اعراب ساکن اراضی اشغالی نیز در تظاهراتی به مناسبت هفتادمین سالروز نکبت (روز تاسیس دولت اسرائیل) با در دست داشتن پرچمهای فلسطین جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. در مراسمی که در جنوب حیفا برگزار شد،کودکان فلسطینی ترانههای ملی را خواندند. همزمان با این تجمع، اسرائیلیها مراسمی را در هفتادمین سالروز استقلال برگزار کردند. در خیابانهای شلوغ حیفا تصاویر متضادی از مراسم روز نکبت دیده میشد. در حالی که اتوبوسهایی از قدس، ناصره و شهرکهای دیگر اعراب را برای مشارکت در راهپیمایی نکبت منتقل میکردند خودروهای دیگری با برافراشتن پرچم اسرائیل روز استقلال را جشن میگرفتند .

بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل به همین مناسبت در سخنانی تأکید کرد دستکم شش کشور در حال بررسی انتقال سفارتخانههایشان به قدس هستند. وی خطاب به دیپلماتهای خارجی که در این مراسم حضور داشتند، گفت: برای تقویت صلح سفارتخانههایتان را به اینجا منتقل کنید. پیشتر دونالد ترامپ از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت این کشور به قدس خبر داده بود. به دنبال آن برخی کشورهای کوچک اعلام کردند حاضرند سفارتشان را از تلآویو به قدس منتقل کنند. این در حالی است که ملت فلسطین و دولت خودگردان درکنار سایر ملتهای مسلمان جهان یکصدا با تصمیم ترامپ مخالفت کرده و بر مسلمان بودن و فلسطینی بودن بیتالمقدس تاکید کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها