امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته ارتش که به طور تخصصی با هواپیمای اف 14 پرواز می کرد خاطرات بسیار شنیدنی از سال ها خدمت در ارتش جمهوری اسلامی ایران دارد.
کد خبر: ۱۱۳۵۳۳۳
خاطره ای ناب از آبکش شدن F14 / وقتی خلبان ها با ژ3 از هواپیما حراست می کردند

خلبان رضا رمضانی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با تاکید به اینکه حضرت امام(ره) با یک نگاه راهبردی به فاصله دو ماه بعد از انقلاب موجودیت ارتش را رسمیت دادند، اظهار داشت: برخلاف تمامی هجمه‌هایی که در آن روزها مبنی بر انحلال ارتش می‌شد ایشان در اقدامی مقتدرانه روز 29 فروردین را بنام روز ارتش و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده و فرمان دادند با سازوبرگ نظامی یگان‌های ارتش در خیابان رژه بروند که این موضوع به اعتمادبه‌نفس ارتشی‌ها کمک شایانی کرد.

وی به دوران پس از انقلاب و تلاش بی‌شائبه فرماندهان ارتش در حفظ و نگهداری تجهیزات نظامی و استمرار آموزش کارکنان اشاره کرد و افزود: عزیزانی همچون شهیدان فلاحی،قرنی، فکوری در دوران بعد از انقلاب کاری کردند کارستان. به این معنی که در آن مقطع مشکلات پرسنل ارتش بسیار عدیده بود و به‌واسطه تبعیض‌هایی که قبل از انقلاب در سطوح مختلف به یگان‌های ارتش توسط نظام شاهنشاهی روا داشته شده بود، با پیروزی انقلاب انتظار می‌رفت به‌نوعی این کاستی‌ها جبران شود لذا این بزرگواران با درایت، صبر و اعتقاد قلبی خود از هیچ کوششی برای حفظ این سازمان و ادوات نظامی موجود برای میهن اسلامی فروگذار نکردند.

امیر رمضانی در رابطه با عزم فرماندهان وقت ارتش برای بقا و انسجام این یگان نظامی با هدف تأمین امنیت و پاسداری از تمامیت ارضی، تصریح کرد: افرادی همچون شهیدان اردستانی و بربری و همکارانی که اکنون درصحنه حضور دارند نظیر بالا زاده و موسوی، وقتی‌که دوران انقلاب پادگان‌ها به‌فرمان امام از وجود سربازان خالی‌شده بود این افراد برای پاسداری از هواپیماهای مستقر در پایگاه‌‌ها به‌عنوان یک نیروی انقلابی اسلحه «ژ3»را به دوش می‌گرفتند و ساعت‌ها از آشیانه این هواپیماها حراست می‌کردند و حتی بین انقلابیون در پادگان‌ها سازمان‌دهی به وجود می‌آوردند.

خلبان شکاری بمب‌افکن نیروی هوایی در ادامه به نقش ارتش در دوران قبل از جنگ تحمیلی و در تأمین امنیت مناطق شمال غرب کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: استکبار برای حفظ خط فکری خود و ایجاد آشوب در ماه‌های منتهی به دهه شصت با حمایت تعدادی از ایادی ضدانقلاب و جدایی‌طلب در کردستان و آذربایجان غربی سعی در شکست انقلاب داشت، به‌گونه‌ای که پادگان بانه، سنندج و مهاباد در 20 ماهه اول پیروزی انقلاب، دوران بسیار سخت جنگ با ضدانقلاب را پشت سرگذشت و ارتش جمهوری اسلامی ایران با 3 لشکر نیروی زمینی – هوانیروز قهرمان و نیروی هوایی در اعزام نیروهای مردمی به منطقه و دفاع از مرزها اقدامات گسترده‌ای انجام دادند که البته تاکنون به این مسائل کمتر پرداخته‌شده است.

وی در پایان به ذکر خاطره‌ای از هم‌رزمان شهید خودپرداخت و گفت: شهید خلبان عباس دوران به همراه خلبان فقید محمود اسکندری در زمان جنگ تحمیلی برای جلوگیری از برگزاری اجلاس غیر متعهدها که قرار بود به اصرار صدام انجام شود، ماموریت پیدا کردند به منظور ناامن سازی آسمان بغداد و ایجاد تنش در فضای سیاسی این کنفرانس یک حمله هوایی به بغداد ترتیب دهند. ‌

رمضانی دراین باره افزود: عراق بارها اعلام کرده بود که بغداد کاملاً امن است و هیچ پرنده‌ای جرأت ندارد در آسمان بغداد پرواز کند. در همین موقع بود که ایجاد ناامنی در پایتخت عراق در دستور کار نظامی – سیاسی ما قرار گرفت. وقتی تیزپروازان ما از مأموریت بازگشتند آن‌قدر گلوله به بدنه هواپیمای آن‌ها توسط پدافند هوایی عراق اصابت کرده بود که کسی نمی‌گفت دو تیر یا سه تیر به هواپیما خورده لذا همه آمدند گفتند هواپیمایشان آب کش شده است و تصویر هواپیمای آنها یکی از ماندگارترین خاطراتی است در ذهن این حقیر به عنوان خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به یادگار مانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها