مردم در کشورهای مختلف جهان علیه اقدام جنگ‌طلبانه کشورهای غربی تظاهرات کردند

«نـه» جهان به جنگ در سوریه

حملات موشکی تحت رهبری آمریکا به سوریه هرچند اقدامی نمایشی و فضاحت بار بود، اما همین اقدام بیم و نگرانی‌هایی را در افکار عمومی جهان مطرح کرد و حتی شهروندان کشورهای حمله‌کننده به سوریه نیز به اقدام حاکمان خود اعتراض کردند واز همان ابتدای حمله تاکنون ده‌ها هزار نفر علیه جنگ و اقدام تجاوزگرانه آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی در شهرهای مختلف جهان از واشنگتن گرفته تا یونان و لبنان تظاهرات کرده و جنگ‌افروزان را محکوم کرده‌اند‌. تظاهرات «نه به جنگ علیه سوریه» همچنان در شهرهای مختلف ادامه دارد.
کد خبر: ۱۱۳۴۸۲۴

به گزارش دیلی میل، معترضان در شهرهای آمریکا شعار میدادند «دستهایتان را از سوریه دور کنید». آنها همچنین نمادهایی به دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «نه به جنگ علیه سوریه» و «جنگ بیپایان به نفع امپراتور». گروهی در شهر سانفرانسیسکو در نزدیکی خانههای متعلق به دو قانونگذار ارشد آمریکایی شامل دیان فاینستاین، سناتور کالیفرنیا و نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا تظاهرات برگزار کردند. تظاهر کنندگان در مرکز شهر لسآنجلس نیز یک «اعتراض اضطراری» را سازماندهی کردند. تعدادی نیز در شهر اوکلند با برگزاری تظاهرات سیاستهای جنگ طلبانه دونالد ترامپ را محکوم کردند. تظاهرات ضد جنگ در چند شهر دیگر ازجمله نیویورک، آتلانتا، مینیاپولیس، شیکاگو و واشنگتن برگزار شد. منابع خبری میگویند در این تظاهرات تنها لیبرالها نبودند که از تصمیم ترامپ برای بمباران سوریه به بهانه رخ دادن یک حمله شیمیایی ناراضی بودند. بلکه تعداد زیادی از حامیان ترامپ نیز به او اعتراض کرده و گفتند از این که رئیسجمهورشان به رغم وعدههایش برای درگیر نکردن آمریکا در جنگهای خارجی، دستور به این بمباران داده بسیار ناراضی هستند. یک حامی ترامپ به نام مایک سرنوویچ که عضو ارشد راستهای آلترناتیو است در اظهاراتش از دونالد ترامپ به طعنه با عنوان «دونالد بوش» (اشاره به جورج دبلیو بوش، رئیسجمهور جنگ طلب سابق) یاد کرد.

ترامپ برو گمشو !

صدها نفر از مردم شیلی و عربهای ساکن اراضی اشغالی فلسطین و مردم لبنان در اعتراض به حمله متجاوزانه آمریکا و متحدانش به سوریه دست به تظاهرات زدند. مردم شیلی در اعتراض به حمله سهگانه به سوریه و در حمایت از این کشور مقابل سفارت آمریکا در سانتیاگو تظاهرات کردند. نیروهای امنیتی شیلی به دنبال تشدید تظاهرات اطراف سفارت آمریکا مستقر و با معترضان درگیر شدند و تعدادی از آنها را دستگیر کردند. تظاهرکنندگان با بالا بردن پرچم سوریه شعارهایی علیه کشورهای متجاوز به این کشور و محکوم کردن حمله آمریکا سردادند. همچنین صدها نفر از عربهای ساکن سرزمینهای اشغالی در اعتراض به این اقدام آمریکا جلوی کنسولگری آمریکا در حیفا تجمع کردند. آنها با بالا بردن پرچمهای سوریه شعارهایی در مخالفت با آمریکا سر داده و خواهان اتحاد سوریه شدند.در بیروت نیز «جبهه العربیه التقدمیه» و جنبش «الامه» راهپیمایی خودروها را ترتیب دادند و به منظور محکوم کردن حمله آمریکا به سوریه به خیابانهای این شهر رفتند. آنها جلوی سفارت روسیه به منظور قدردانی از موضع این کشور درباره سوریه توقف کرده و پرچم روسیه را بالا بردند.

در یونان نیز هزاران نفر با برگزاری تظاهرات پرچمهای آمریکا را به آتش کشیدند. به گزارش آسوشیتدپرس این تظاهرات را حزب کمونیست شنبه ساماندهی کرده بود و شرکتکنندگان شعارهای ضدآمریکایی سر میدادند و بنرهایی با خود حمل میکردند که روی آنها شعارهایی در انتقاد از اقدام آمریکا نوشته شده بود. در برخی موارد این نوشته قرمز به چشم میخورد: «آمریکاییها قاتل مردم هستند.» معترضان یونانی در میدان «سینتاگما» در آتن تجمع کرده و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. شرکتکنندگان در این تظاهرات شعارهای ضدآمریکایی سر دادند و برخی از آنان با رنگ قرمز در پیادهروها نوشتند، «آمریکاییها قاتل مردم هستند». معترضان یکصدا فریاد میزدند: «ترامپ برو گم شو !» حمله موشکی آمریکا و متحدانش پس از آن صورت گرفت که گروههای تروریستی فعال در شهر دومای سوریه مدعی شدند به این شهر حمله شیمیایی شده است. دولت آمریکا بلافاصله دمشق را به دست داشتن در این حادثه متهم و اعلام کرد بزودی به سوریه حمله خواهد کرد. این درحالی بود که هنوز بازرسان سازمان ملل برای انجام تحقیقات خود به سوریه اعزام نشده بودند. حمله سهگانه آمریکا، فرانسه و انگلستان به سوریه نشان داد طرح این حمله از پیش ریخته شده و کشورهای متجاوز به دنبال بهانهای برای حمله خود بودند .

ادامه کشمکشها بر سر سوریه

مایک پنس، معاون رئیسجمهور آمریکا بار دیگر دولت مشروع و قانونی سوریه را به حمله تهدید کرد و گفت: اگر سوریه حملات شیمیایی دیگری انجام دهد، بهای آن را خواهد پرداخت. وی در نشستی در شهر لیما پایتخت پرو مدعی شد: دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا این مساله را شفاف کرده است که ایالات متحده، آماده ادامه این گونه تلاش هاست تا چارچوب بازدارندهای را مجدد ایجاد کند تا نظام سوریه و حامیانش بدانند اگر بار دیگر از تسلیحات شیمیایی استفاده کنند، باید هزینه آن را بپردازند. در یک خبر دیگر اعلام شد فرانسه، آمریکا و انگلیس روز شنبه پیشنویس قطعنامه جدیدی را درباره سوریه در شورای امنیت ارائه کردند. برخی منابع خبری میگویند این نخستین بار است که پیشنویس قطعنامهای در شورای امنیت مطرح میشود که تمامی جوانب شیمیایی، انسانی و سیاسی بحران سوریه را در نظر گرفته است. این قطعنامه قرار است امروز به بحث گذاشته شود.

هیاهو برای هیچ

روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی ضمن اشاره به حملات اخیر سه متحد غربی به سوریه نوشت، با وجود سر و صدای زیاد رئیس‌جمهور آمریکا درباره به نتیجه رساندن ماموریت، واقعا مشخص نیست چه چیز در نتیجه آن حملات حاصل شده است. در ادامه یادداشت آمده است، تجهیزاتی که در این حملات مورد استفاده قرار گرفتند همه از جدیدترین فناوری‌ها هستند و بُرد موشک‌ها صدها کیلومتر است که برای شلیک از فاصله دور طراحی شده‌اند. در زمانی حدود 45 دقیقه که حملات این سه کشور به سوریه در حال انجام بود، حدود 50 میلیون دلار تسلیحات شلیک شدند؛ اما این که چقدر این حملات هوایی برای هدفشان که مقابله با تسلیحات شیمیایی حکومت اسد است، تاثیر گذار بوده، یک سوال بی‌جواب است بویژه این که روسیه گفته است ارتش سوریه، 71 موشک از بیش از صد موشک شلیک شده را منهدم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها