از گذشته تا به امروز همواره یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه موسیقی تولید و انتشار محصولاتی با رویکرد دینی بوده است. نگاهی گذرا به تولیدات فاخر هنرمندان موسیقی در مدح بزرگان دین مبین اسلام، نشان می‌دهد پیامبر اکرم (ص) صدرنشین مضامین آثار تولید شده موسیقی بوده و هست. در این میان در همه سبک‌های موسیقی می‌توانید به آثار قابل توجهی دست پیدا کنید. از آهنگ‌های پاپ تولید شده توسط افرادی همچون فرهاد مهراد، ناصر عبداللهی، مجید اخشابی و حامد زمانی بگیرید تا آثار تولیدی در حوزه موسیقی سنتی با خوانندگانی همچون علیرضا افتخاری و عبدالحسین مختاباد و در موسیقی کلاسیک با اثری از شاهین فرهت و البته موسیقی مقامی و نواحی که پر است از آهنگ‌هایی که در مدح پیامبر اکرم (ص) ساخته شده و شاید معروف‌ترین‌شان «بحر طویل» حاج قربان سلیمانی است. اما خارج از مرزها هم آثار قابل توجهی در مدح پیامبر(ص) تولید شده است. از قوالی‌های ماندگار نصرت فاتح علی‌خان بگیرید تا ترانه‌های بسیار سامی یوسف.
کد خبر: ۱۱۳۴۱۶۳

سامی یوسف

سیامک رادمنش هر چند در تهران متولد شده، اما جهان موسیقی نه او را با این نام و نه حتی با نام زادگاهش میشناسد. شهرت سامی یوسف به واسطه تولید آثار موسیقی اسلامی است و کارنامه کاری اش هم نشان میدهد این موضوع مورد توجه سامی یوسف هم بوده است . در میان آثار او اما ترانههای بسیاری میتوان دید که در مدح پیامبر(ص) اکرم سروده شده است. در این آثار، سامی یوسف از وجوه مختلف به طرح ابعاد شخصیتی پیامبر اسلام در زیباترین قالبهای شعری و موسیقایی پرداخته است. چهار آهنگ «غار حرا»، «معلم»، «مناجات» و «یا مصطفی» از آلبوم اول او یعنی «المعلم»، سه آهنگ «امت من»، «یا رسولالله» و «محمد» مربوط به آلبوم دوم او یعنی «امت من» و آهنگ «به سویم آمدی» متعلق به آلبوم دیگرش یعنی «هرکجا که هستی» است. او در این آثار به تفکرات اشتباهی که در مورد پیامبر اکرم در غرب وجود دارد پرداخته و آنها را از ایشان سلب میکند. این که چرا «سامی یوسف» بر اصلیت ایرانی خود اصرار ندارد، بیشتر به این جهت است که او قصد دارد ستاره موسیقی مذهبی جهان اسلام باشد. سامی متولد تهران است، نسب آذری دارد و عربی میخواند، که معجونی تمام عیار برای محبوبیت او در کشورهای شیعه و سنی است. اما علاقه او به ایران را میتوان از تمام آلبومهای منتشر شده اش متوجه شد. به عنوان مثال میتوان از ترانه «غار حرا» نام برد که روی ملودی «ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته» غلام کویتیپور ساخته شد که یک سرود حماسی درباره آزادسازی خرمشهر است، اما نکته جالب دیگری که میتوان درباره یکی از این آهنگهای انقلابی او گفت مربوط به آهنگ «خلبانان» است. همان ترانه معروفی که مطلعش این بود: «فرشته حق یارت باد/ ا... نگهدارت باد.»

آی آر رحمان

«ا... رکها رحمان» یا همان «آی.آر رحمان» را کمتر کسی میشناخت تا موسیقی متن او برای فیلم «میلیونر زاغه نشین» اسکار گرفت و جهانی شد. آهنگساز هندی یکباره به شهرت جهانی رسید، آهنگسازی که در سنین جوانی از آیین هندوئیسم به دین اسلام گرویده بود، به عنوان آهنگساز فیلم محمد رسول ا... مجید مجیدی انتخاب شد. انتخابی که بر اساس علاقه شخصی این آهنگساز صورت گرفت. «رحمان» را حالا میتوان یکی از موفقترین چهرههای موسیقایی هند دانست که علاوه بر گرفتن جایزه اسکار و گرمی، در سال 2009 به عنوان یکی از صد چهره تاثیرگذار جهان معرفی شده است. او گفته است «محمد رسولا...» مانند شعری بسیار زیباست و در عین حال یکی از پرخاطرهترین و پرچالشترین آثاری که او ساخت موسیقیاش را برعهده داشته است؛ آنقدر که شش ماه زمان صرف کرده تا متوجه این ماجرا شود که مجید مجیدی به عنوان کارگردان از او چه میخواهد.

نصرت فاتح علی خان

در کارنامه کاری نصرت فاتح علیخان هم میتوان آثار مذهبی فراوانی دید، البته که دور از انتظار هم نیست و هم سبک کاری او به عنوان یکی از احیاکنندگان قوالی و هم علقه او به دین اسلام موید این نکته است. اگر چه او را در ایران با آهنگ «مست قلندر» که در مدح امام علی (ع) اجرا شده است میشناسند، اما باید به سه اثر او در رابطه با پیامبر اکرم هم اشاره کرد. سه قطعه معروف او با عناوین «شمس الضحی»، «کامل والا محمد» و «تو کجا؟ من کجا؟» آثار او در مدح پیامبر اکرم (ص) است. قطعه آخر بارها توسط دیگران هم اجرا شد که شاید معروفترینشان اجرای رفاقت علیخان از این قطعه شنیدنی باشد. نصرت در شهر فیصلآباد در استان پنجاب پاکستان متولد شد. پدرش فتح علی خان، موسیقیشناس، نوازنده و خواننده موسیقی قوالی بود. پدرش سال 1964 میلادی، درگذشت و نصرت مجبور شد جای پدر را در گروه پر کند. اتفاقا اولین اجرای نصرت در مراسم چهلم پدر بود. سنت قوالی در خانواده نصرت قدمتی 600 ساله داشته است. کلا عمر هنر قوالی هم خیلی از این بیشتر نیست. جالب است که از آغاز درخشش قوالی تاکنون، این خانواده حدود شش قرن است که مشغول ذکر و آوازند. آهنگسازان بسیاری چه در حوزه موسیقی فیلم و چه غیر آن سراغ همکاری با او آمدند و جالب این که همین قطعه «شمس الضحی» که توسط او در مدح پیامبر اکرم اجرا شده است در آلبوم پیتر گابریل آهنگساز و خواننده معروف انگلیسی قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها