پیروزی‌های ارتش سوریه و متحدانش بر تروریست‌ها تا اندازه‌ای برای حامیان گروه‌های تروریستی تکفیری و در راس آنها کشورهای غربی و عربی متحد آمریکا سنگین بودکه اکنون آنان می‌کوشند برای جبران شکست‌های خود یک جنگ بزرگ منطقه‌ای را دامن بزنند.
کد خبر: ۱۱۳۳۸۵۹

این تصمیم را میشود از جنجالهای لفظی شورای امنیت بخصوص بین نمایندگان روسیه و آمریکا دریافت. همچنین از حمله دو روز پیش هواپیماهای صهیونیستی به یکی از بزرگترین پایگاههای هوایی ارتش سوریه و نیز از شکست تروریستها در دوما و خروج ناگزیر جیشالاسلام که متحد عربستان سعودی بود. همه این تحولات نشان میدهد کشورهای متحد آمریکا بهدنبال یک جنگ افروزی جدید در سوریه هستند. طرحی که از سوی دولت سوریه و متحدانش بشدت محکوم شده است. کارشناسان میگویند اگر چنین اتفاقی رخ دهد واکنش سوریه و روسیه این بار سخت خواهد بود .

جلسه پر همهمه شورای امنیت

15 عضو شورای امنیت دوشنبه شب در جلسهای فوقالعاده در نیویورک به منظور بررسی حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما در غوطهشرقی دمشق که گفته شده دهها کشته برجا گذاشته گردهم آمدند، اما این جلسه بیشتر صحنه درگیریهای لفظی بین غرب و روسیه درباره این حمله بود. در این جلسه علاوه بر تشنج به دلیل مواضع روسیه و غرب، نماینده آمریکا و برخی دیگر از نمایندگان همزمان با شروع سخنرانی نماینده سوریه در سازمان ملل جلسه را ترک کردند. نیکی هیلی، سفیر جنجالی آمریکا در سازمان ملل تمایل خود را در زمینه رایگیری شورای امنیت درباره پیشنویس یک قطعنامه آمریکایی با محوریت انجام تحقیقات جدید برای مشخص شدن عوامل استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ابراز کرد. وی همچنین روسیه را به حمایت از دولت سوریه متهم کرد و متعهد شد، موضع شورای امنیت هر چه باشد کشورش به حمله شیمیایی ادعایی در دوما واکنش نشان خواهد داد. نماینده آمریکا در اظهاراتی مداخلهجویانه مدعی شد، شورای امنیت سال گذشته میلادی در مجازات دولت سوریه در حملهاش با سلاح شیمیایی به خان شیخون به دلیل استفاده روسیه از حق وتو ناکام ماند. نماینده انگلیس نیز گفت، روسیه خودش را با سیاستهایش در سوریه در حاشیه قرار داده، اما در عین حال عمر جنگ در این کشور را طولانی میکند. نماینده فرانسه نیز تاکید کرد، فرانسه تمامی مسئولیتهای خود را در زمینه منع اشاعه تسلیحات شیمیایی برعهده خواهد گرفت. روسیه در واکنش به این اتهامات تاکید کرد، پیشنویس قطعنامه آمریکا دربرگیرنده عناصر غیرقابل قبول است که آن را «بدتر» از پیشنویس قبلی آمریکا قرار میدهد. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل با انتقاد از آمریکا، انگلیس و فرانسه گفت: غرب از تروریستها در سوریه حمایت میکند و فرانسه، آمریکا و انگلیس خط مقابله با روسیه را دنبال و بدون هیچ ابایی آن را تهدید میکنند. سفیر روسیه گفت، تروریستها مواد شیمیایی در سوریه دارند و هیچ حمله شیمیایی در دوما رخ نداده است. وی در بخش دیگری از اظهاراتش به واشنگتن هشدار داد در صورت حمله به دولت سوریه با پیامدهای سنگینی روبهرو خواهد شد.

صف آرایی نظامی

به دنبال کشمکشهای لفظی در شورای امنیت، ارتش روسیه به ناوگان پدافندی خود در دریای سیاه آماده باش داد. این ناوگان متعلق به نیروی دریایی روسیه و مستقر در دریای سیاه، دریای آزوف و دریای مدیترانه است. در حال حاضر، یکی از ناوشکنهای موشکی آمریکا در شرق دریای مدیترانه مستقر است و از آنجا میتواند در حمله به سوریه شرکت کند. دومین ناوشکن آمریکایی با نام USS Porter احتمالا طی چند روز آینده به دریای مدیترانه وارد میشود.

در خبری دیگر رسانههای ترکیه اعلام کردند، جنگندههای روسیه دیروز بر فراز ناوشکن آمریکایی مستقر در آبهای دریای مدیترانه به پرواز درآمدند. یک ناوشکن متعلق به نیروی دریایی آمریکا در فاصله 100 کیلومتری بندر طوطوس در سوریه، جایی که یک پایگاه دریایی روسی قرار دارد، رصد شد. رسانههای آمریکایی به نقل از منابعی در وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) اعلام کردند، ناوشکن یو.اس.اس دونالد کوک که پیشتر بندر قبرس را به سمت آبهای سوریه ترک کرده بود مجهز به 60 موشک هدایتشونده مدل تام هاوک است. در این راستا روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، ناوشکن دوم آمریکایی نیز احتمالا ظرف روزهای آینده وارد دریای مدیترانه خواهد شد.

این خبرها پس از آن منتشر میشود که رئیسجمهور آمریکا تهدید کرد به حمله شیمیایی در دومای سوریه واکنش سریعی نشان خواهد داد . او عصر دوشنبه به خبرنگاران گفت،ما گزینههای نظامی زیادی داریم و افزود تصمیم در این مورد بسرعت اتخاذ خواهد شد.

ترامپ ادامه داد، دولت آمریکا درحال رسیدن به تصویر روشنی در مورد هویت مسئولان حمله روز شنبه در دوماست. یک منبع آگاه به رایزنیها در شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد، 70 درصد معاونان و مشاوران ترامپ از او میخواهند به حمله نظامی علیه سوریه دست بزند، چراکه به اعتقاد دستیاران ترامپ استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز است و آمریکا باید تدابیر مجازاتکننده را در نظر بگیرد.

جنگ چند ملیتی

رسانههای غربی از احتمال وقوع یک حمله چند ملیتی به سوریه با تحریک آمریکا خبر داده و میگویند حتی ممکن است آمریکا خارج از شورای امنیت به انجام چنین حملهای دست بزند . انجام حمله چند ملیتی برای کاهش هزینهها و تبعاتی است که حمله به سوریه خواهد داشت. در همین رابطه مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود،هیچگونه برنامه و طرح آمریکا را درباره حمله به سوریه فاش نکرده اما تصریح کردند گزینههای نظامی علیه دمشق در حال بررسی و در دست اقدام است.

کارشناسان امور جنگ سوریه میگویند فرانسه و شاید حتی بریتانیا و همپیمانان آمریکا در خاورمیانه به عنوان شرکای احتمالی واشنگتن در هرگونه حمله نظامی این کشور به سوریه باشند.

در همین حال برخی منابع خبری میگویند، نیروهای مسلح انگلیس در حال تدوین گزینههایی برای اجرای یک حمله مشترک با آمریکا علیه نیروهای سوریه هستند. روسای ارتش انگلیس موظفند طرحی برای عملیات ضد بشار اسد در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی در دومای سوریه
ارائه کنند.

دفتر نخستوزیری انگلیس از تکذیب این مساله که ترزا میاز پارلمان خواسته تا به اقدام نظامی رای دهد، خودداری میکند اما منابع میگویند شاید نخستوزیر انگلیس بتواند بدون تائید از جانب قانونگذاران هم کارش را پیش ببرد.

گزارشهایی نیز درباره فراخوان قانونگذاران انگلیسی از تعطیلات عید پاک برای بررسی واکنش لندن به حمله شیمیایی منتسب به دولت سوریه در دوما منتشر شده است.

درهمین حال خالد بن سلمان، سفیر عربستان در آمریکا نیز ضمن متهم کردن سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی در دوما از جامعه بینالملل خواست در این باره واکنش نشان دهند. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز همسو با عربستان،حمله شیمیایی ادعایی را به دولت سوریه نسبت داد

درخواست دیمیستورا

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه خواستار انجام تحقیقاتی مستقل و دقیق درباره ادعای مطرح شده مبنی بر استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه شد و از همه طرفها دعوت کرد تا جای ممکن خویشتنداری کنند.

وی در جلسه شورای امنیت گفته بود: سازمان ملل نمیتواند صحت گزارشهای منتشر شده را درباره حمله شیمیایی در دوما تائید یا تکذیب کند.

دی میستورا با اشاره به اینکه شهر دومای سوریه شاهد بمباران و تخریب گسترده در طول چند هفته اخیر بوده، تاکید کرد: غیرنظامیان در سوریه هزینه سنگینی را پرداختند. وی با اشاره به اینکه بیش از هزار سوری در ماه مارس کشته شدند، بر لزوم تسریع در روند تحقیقات درباره حمله دوما تاکید کرد.سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی نیز اعلام کرد تحقیقاتی درباره این حمله آغاز شده است. درهمین حال بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد کشورش آماده تسهیل ورود هیات سازمان منع تسلیحات شیمیایی به دوما در سریعترین زمان ممکن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها