گزارش جام‌جم از منفی و مثبت طرح نوروزی توزیع میوه در بوشهر

کیفیت هم به‌تدریج می‌آید

امسال درحالی سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده و قرار است از تولیدات ملی حمایت شود و ایرانیان به استفاده از کالاهای ساخت داخل تشویق و ترغیب شوند که برای نیل به این هدف باید همزمان به فکر بالابردن کیفیت تولیدات داخلی هم بود، گرچه بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند رسیدن به وضعیت آرمانی دلخواه و تولید محصولات وطنی باکیفیت، مستلزم صبر و گذر زمان است و شاید در بازه کوتاه‌مدت به سرانجام نرسد. شاید اولین گام این باشد که ذهنیت مردم از اسارت کالاهای بیگانه خارج شده و به سمت تولیدات ملی میل کند و این تغییر رویه موجب راه افتادن چرخ کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی کشور شود و با رونق کسب و کار کارگران ایرانی، دومین گام یعنی کیفی‌سازی مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۳۲۳۷۱

به گزارش خبرنگار جامجم از بوشهر، اتفاقی که نوروز امسال در سطح این استان درخصوص طرح نوروزی توزیع میوه افتاد، مثال خوبی است از ضرورت توجه به کیفیت کالاهای تولید داخل برای جلب اعتماد مردم و ترغیب آنها به استفاده از این تولیدات.

در طرح نوروزی توزیع میوه امسال در استان بوشهر که با هدف توانمندسازی داخلی از پرتقالهای استانهای فارس و کرمان برای توزیع میوهها استفاده شد، پرتقالهای فارس نتوانست رضایت توزیعکنندگان و مشتریان را جلب کند. پرتقالهای کرمان هم گرچه به گفته توزیعکنندگان از کیفیت خوبی برخوردار بود، اما بهدلیل میزان کم آن پاسخگوی نیاز مردم استان نبود.

یکی از خریداران طرح نوروزی توزیع میوه با اشاره به کیفیت خوب سیب توزیع شده در این طرح به جامجم میگوید: اگرچه سیب توزیع شده در طرح نوروزی توزیع میوه از کیفیت خوبی برخوردار بود و من را بر آن داشت تا سیبهای مورد نیاز خانواده و مهمانانم را با استفاده از این طرح خریداری کنم، اما پرتقالهای عرضه شده از کیفیت لازم برای پذیرایی از مهمانان برخوردار نبود .

سعید جباری با بیان این که اوایل طرح نوروزی توزیع میوه، قیمت پرتقالهای این طرح چندان تفاوتی با قیمت پرتقالهای بازار نداشت، میافزاید: نوروز امسال برای تهیه پرتقال ترجیح دادم از پرتقالهای بازار استفاده کنم، زیرا در مقایسه با پرتقال توزیع شده طرح نوروزی، هم قیمت پایین تر بود و هم کیفیت بهتری داشت. بعدها البته قیمت کاهش پیدا کرد، اما کیفیت پرتقالها برای پذیرایی از مهمان مناسب نبود.

امسال فروش خوبی نداشتیم

یکی از فعالان عرصه طرح نوروزی توزیع میوه با اشاره به این که امسال با توجه به کیفیت پایین پرتقال والنسیا فقط سه بار موفق به توزیع میوهها شده است به جامجم میگوید: کیفیت پرتقال عرضه شده برای طرح نوروزی توزیع میوه آنقدر پایین بود که حتی پس از اعلام کاهش قیمت آن توسط تعاون روستایی استان نیز نتوانست توجه مشتریان را به خود جلب کند. البته با کاهش قیمت مشتریان بیشتری برای خرید
روی آوردند، اما برخی از آنها بعد از یک بار مصرف دیگر برای خرید مراجعه نمیکردند.

محمدحسین بهادری با بیان اینکه کیفیت پرتقال توزیع شده در طرح نوروزی سال گذشته بسیار بهتر از کیفیت پرتقال امسال بود، میافزاید: حدود ده سال است که در عرصه توزیع میوه طرح نوروزی فعالیت دارم. امسال اولین سالی است که به جای فروش
پنج تن پرتقال در روز یازدهم فروردین از 250 کیلوگرم پرتقالی که برای این روز در نظر گرفته بودم دو سه جعبه آن هم هنوز باقی مانده است.

وی با اشاره به این که کیفیت سیب توزیع شده طرح نوروزی بسیار خوب و مشتری پسند بود، تصریح میکند: برخلاف پرتقالهای والنسیای کم آب و ترش، سیب توزیع شده طرح نوروزی امسال بسیار خوب و شیرین بود .

بهادری با بیان این که برای خرید پرتقالها بسیاری از مشتریان اظهار بی میلی میکردند، میگوید: بعضی از آنها نیز میوه فروخته شده را پس میآوردند .

میوههای سال گذشته خوب ولی وارداتی بود

در همین حال رئیس اداره بازرگانی تعاون روستایی استان بوشهر با اشاره به این که پرتقالهای توزیع شده در طرح نوروزی از جنوب کشور خریداری شده، به جامجم میگوید: دلیل رضایت توزیع کنندگان و مشتریان از پرتقالهای توزیع شده در طرح نوروزی سال گذشته این است که این میوهها وارداتی بود، اما امسال با توجه به حرکت در جهت توانمندسازی تولید داخلی از پرتقالهای جنوب کشور که از استانهای فارس و کرمان خریداری میشد برای توزیع میوه طرح نوروزی استفاده شد.

عباس جمالی با بیان این که کیفیت پرتقالهای جیرفت کرمان خوب اما متاسفانه میزان آن کم بود، میافزاید: حدود 350 تن میوه برای توزیع در طرح نوروزی برای استان خریداری شد که در بین شهرستانهای مختلف استان از 24 اسفند 96 توزیع شد و همچنان نیز ادامه دارد.

یکی از مباشرین توزیع میوه در سطح استان بوشهر نیز در این خصوص توضیحاتی به جامجم میدهد: «در ابتدای اجرای توزیع میوه در طرح نوروزی قیمت پرتقال برای مصرفکنندگان 2400 تومان و سیب 2000 تومان بود که با توجه به شرایط پیش آمده از ششم فروردین قیمت پرتقال به 2000 تومان و قیمت سیب به 1750 تومان کاهش پیدا کرد و همین امر قدرت رقابت با میوههای عرضه شده در بازار را فراهم آورد.»

حمید موسوی میافزاید: میوههای خریداری شده برای توزیع در طرح نوروزی در سردخانههای
یکصد تنی بوشهر و 250 تنی برازجان ذخیره و عاملان توزیع میوه در شهرستانها به اندازه مصرف روزانه خود میوهها را خریداری و به توزیع آنها میپردازند.

وی با بیان این که قیمت پرتقال مربوط به استانهای شمالی کشور مقرون به صرفهتر است، میگوید: پرتقال تامسون که مربوط به استانهای شمالی کشور است در مقایسه با پرتقال والنسیا که مربوط به جنوب کشور است قیمت مناسبتری دارد، اما متاسفانه پرتقال تامسون درگرمای جنوب ماندگاری زیادی ندارد و از سوی دیگر با ذائقه مردم سازگار نیست، بنابراین برای توزیع میوه طرح نوروزی از پرتقال والنسیا که در استانهای جنوبی کشور به عمل میآید و به طور معمول 1000 تا 1500 تومان از قیمت پرتقال تامسون بیشتر است استفاده میشود.

راضیه بوستانی

جامجم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها