این‌که صنعت گردشگری امروزه از درآمدزاترین صنایع به شمار می‌رود و کشورها حساب خاصی برای آن باز کرده‌اند، بارها گفته و شنیده شده است. حتی این‌که کشور ما جزو ده کشور برتر دنیا به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری است، اما این ظرفیت‌ها در عمل مورد غفلت واقع شده و صنعت درآمدزای گردشگری چرخ‌هایش برای ما نمی‌چرخد و پول و ارز و دلار به کشور ما سرازیر نمی‌کند هم دیگر عبارات نخ‌نمایی شده است. با این همه اتفاقات امیدوارکننده‌ای هم در ابتدای سال جاری در زمینه صنعت گردشگری در کشورمان رخ داده که می‌خواهیم از آنها بگوییم؛ از اتفاقاتی که می‌گوید قرار است چرخ‌های این صنعت به حرکت درآمده و تندتر بچرخد و بخشی از بار رشد و توسعه اقتصادی کشورمان را بر دوش این صنعت بگذارد.
کد خبر: ۱۱۳۱۸۰۲

علاقهمندان به ایرانبه رونق صنعت گردشگری کمک کنند

یکی از آن اتفاقات خوب و مبارک که برایتان گفتیم، ورود جدی نمایندگان مجلس و فراکسیونهای مختلف از جمله فراکسیون گردشگری به صنعت گردشگری است. به طور مثال در همین زمینه و در ایام تعطیلات نوروز، حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیسجمهور تاکید کرد که علاقهمندان به ایران باید به رونق صنعت گردشگری کمک کنند.

امیری که یکشنبه 12 فروردین به کاشان سفر کرده بود تا در آیین افتتاح یک باب اقامتگاه سنتی با سرمایهگذاری 35میلیارد ریالی بخش خصوصی در بافت تاریخی کاشان شرکت کند، با اشاره به لزوم قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، بر ضرورت توجه و کمک به رونق صنعت گردشگری ازسوی مسئولان و سرمایهگذاران تأکید کرد و گفت: قطع وابستگی به نفت رویکرد درستی است، اما راحتترین و سریعترین راه برای اعمال این امر، رونق بخشیدن به صنعت گردشگری است.

او افزود: ذهنیتی در 12 سال گذشته با موضوع ایرانهراسی در دنیا شکل گرفت که آسیبهایی به فرهنگ اسلامی هم وارد کرد، چراکه با کمال تاسف نگاهها با واقعیتها فاصله داشت، اما باید از ظرفیتهای گردشگری نقاط مختلف کشور ازجمله کاشان با قدمت تاریخی زیاد و علاقهمندی گردشگران خارجی به آن برای اصلاح شرایط استفاده شود.

معاون امور مجلس رئیسجمهور یادآور شد: ایران نسبت به بسیاری از کشورها در حوزه گردشگری حرفهای بسیاری برای گفتن دارد که پیشتر این ظرفیت خاموش مانده بود و از اینرو دولت تدبیر و امید بر توسعه صنعت گردشگری تأکید داشته است.

توسعه گردشگری از اولویتهای جدی دولت است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور هم سال جدید را با سفر به آذربایجان شرقی و سخنانی درخصوص توسعه گردشگری با برنامهریزی دولت تدبیر و امید دراین زمینه آغاز کرد.

جهانگیری در سخنان خود که آن را در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی ایراد کرد، گفت: سال 2018 برای تبریز یک سال ویژه است که مردم و دولت باید به آن توجه جدی داشته باشند.

وی تبریز و استان آذربایجان شرقی را کانون اصلی توسعه در کشور و مسائل این شهر و استان را مسائل ملی دانست و تاکید کرد که «تبریز2018» فرصتی مغتنم برای شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی و کشور است و باید از آن نهایت استفاده را برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری برد.

کاهش هزینهها با ورود بخش خصوصی به حوزه گردشگری

محمد محب خدایی، معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی هم که همراه جهانگیری به اذربایجان شرقی سفر کرده بود، تأکید کرد که اگر بخش خصوصی وارد حوزه گردشگری شود هزینهها نیز کاهش مییابد. سفر محب خدایی البته به آذربایجان شرقی محدود نبود و نظارت از چگونگی خدمات سفر وی را به اغلب نقاط کشور کشانده بود.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر در آذربایجان شرقی گفت که باید سرمایهگذاران بخش خصوصی را برای سرمایهگذاری بهمنظور بالا بردن کیفیت خدمات گردشگری ترغیب کرد. خدماترسانی در این استان در انحصار بخشهای دولتی است، درحالیکه بخش خصوصی باید کمک کند تا کیفیت گردشگری بالا برود.

محب خدایی که به بناب هم سفر کرده بود، اضافه کرد که با توجه به موضوع بیآبی در استان آذربایجان شرقی، بومگردی میتواند فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال باشد و از خالی شدن روستاها جلوگیری کند.

به گفته وی، گردشگری در بیشتر مواقع سرمایهگذاری آنچنان لازم ندارد بهطوریکه حتی یک خانه روستایی ساده میتواند درآمد سرشاری ایجاد کند و موضوع اصلی بحث معرفی و شناساندن جذابیتها و قابلیتهای منطقه است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی افزود: آمادگی داریم در تابستان 97 با همکاری دستگاهها به خصوص صداوسیما جشنوارهای ویژه در تبریز برگزار کنیم و آن را به برند ملی و جهانی تبدیل کنیم. در همین راستا سازمان میراثفرهنگی نیز در تلاش است با توجه به وجود مزیتهایی مانند پروازهای بینالمللی، راهآهن و ظرفیت بزرگ و همکاری شایسته صداوسیما، آذربایجان شرقی را بهعنوان مرکز لوپ گردشگری شمالغرب کشور مطرح کند.

جشن نوروز در سرای سالمندان سنندج

تقریبا تمام مناطق کشورمان شاهد برگزاری نوروزگاهها (برنامهها و آیینهای شاد نوروزی) بودند. دراین میان برخی برنامهها بیشتر به دل آدم مینشست، از جمله جشن نوروزی که روز یکشنبه
12 فروردین در سرای سالمندان سنندج برگزار شد.

این مراسم با حضور مسئولان استان کردستان و سنندج اجرایی شد و مدیرکل میراثفرهنگی استان طی برگزاری این جشن گفت: سالمندان گروهی از افراد جامعه هستند که بنابه مشکلات ناخواسته در این مکان زندگی میکنند و فراموش کردن این عزیزان در این ایام سال که همه در شور و نشاط هستند، در شأن این عزیزان نیست.

اجرای موسیقی سنتی، رقص محلی (هلپرکی)، اهدای گل همراه با پذیرایی شیرینی و میوه و... برنامههایی بود که در سرای سالمندان سنندج برگزار شد.

بازدید از نقاط کمتر دیده شده

یکی از نکات جالب نوروز امسال، سفر مسافران و گردشگران به نقاط کمتر شناخته شده ایران و یکی از این مناطق هم تفرجگاه ناودار گیلانغرب بود.

فرماندار گیلانغرب گفت که استقبال از این منطقه در نوروز 97 بیسابقه بوده است

کوروش محمودیان افزود: منطقه گردشگری ناودار از مناطق خوشآبوهوای این شهرستان است که هر ساله با تحویل سال گردشگران بسیاری به این منطقه مراجعه میکنند و تا پایان تعطیلات در آنجا مستقر میشوند و در نوروز امسال قریب به 10هزار نفر در این منطقه بکر و طبیعی اسکان پیدا کردند.

اجرای نخستین نوروزگاه بینالمللی

جشن نوروز، آیینی کهن و چندین هزار ساله است که مرزهایش محدود به کشورمان نمیشود و از دیرباز در گسترهای وسیع از کشورهایی که روزگاری در کنار هم ایران بزرگ را تشکیل میدادند، جشن گرفته میشده و همچنان پایدار است. براین اساس جشن نوروز کمتر از ده سال پیش بهطور مشترک از سوی 12 کشور فارسی زبان و با فرهنگ مشترک (شامل 300 میلیون نفر) ثبت جهانی شد. حال امسال برای اولین بار، نخستین جشن نوروزگاه بینالمللی، بین دو کشور ایران و افغانستان برگزار شد؛ پنجشنبه 9 فروردین 97 درمرز دوغارون شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی.

ابوالفضل مکرمیفر، مدیرکل میراثفرهنگی این استان در این مراسم که در پایانه مرزی دوغارون با حضور حسن عبداللهی، وزیر اسبق راه و شهرسازی افغانستان و مسئولان شهرستان تایباد و تجار و بازرگانان و مردم دو کشور برگزار شد، گفت: جشن عید نوروز نماد صلح و دوستی کشورهای عضو ثبت جهانی نوروز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهانی است و امیدواریم این نماد صلح و دوستی در همه کشورهای عضو ثبت جهانی گسترش یابد.

مکرمیفر افزود: نوروز نهتنها در ایران باستان بلکه در دوره اسلامی نیز همواره مورد توجه بوده است و نقارهخوانی حرم مطهر رضوی که در اعیاد مذهبی نواخته میشود برای نوروز نیز نواخته میشود و در اسناد -که در مرکز اسناد آستان قدس نیز وجود دارد- به نوروز پرداخته شده است.

او با بیان اینکه نوروز از آیینهایی است که شادی را به دیگر ملتها نیز صادر میکند، تصریح کرد: در آیین نوروز مردم ایران و افغانستان، با حضور در آرامستانها، شادیهای خود را با مردگانشان نیز تقسیم میکنند.

حسن عبداللهی، وزیر اسبق راه و شهرسازی افغانستان نیز گفت: نوروزگاه مشترک ایران و افغانستان همبستگی فرهنگی را بیشتر و زمینه و بستر توسعه مبادلات اقتصادی را فراهم میکند.

عبداللهی تاکید کرد که امیدوارم این نگاه مهربانانه و دوستانه را گسترش دهیم تا مانند روابط درهم تنیده فرهنگی، در حوزه اقتصادی نیز این رابطه تقویت شود.

50 نوروزگاه در خراسان رضوی برگزار شد

خراسان رضوی غیر از برگزاری جشن نوروزگاه در مرز ایران و افغانستان، شاهد برگزاری 50 نوروزگاه در سطح این استان هم بود. این خبر را فرید جواهرزاده، دبیر ستاد جشن نوروزگاه خراسان رضوی اعلام کرد و گفت: «برنامههای جشن ملی نوروزگاه در استان با موفقیت و فراتر از انتظار انجام شد و بالغ بر 50 شهر روستا و مکان رویداد در زمینه پاسداشت نوروز در استان فعال بودند. درمجموع 22 شهرستان جشن نوروزگاه را برگزار و در معرفی آدابورسوم و سنتها و فرهنگ را به عموم مردم و زائران و گردشگران ارائه کردند.

جواهرزاده درباره تأثیر این برنامهها بر حضور زائران و گردشگران در استان هم گفت: جشن نوروزگاه و برنامههای نوروزی خراسان رضوی، زمان اقامت و حضوز زائران در شهرستانهای استان را از یک ساعت تا یک روز افزایش داده است.

وی به برگزاری جشن نوروزگاه بینالمللی میان ایران و افغانستان هم اشاره کرد و افزود: پیام نوروز صلح، دوستی، نشاط و شادمانی است و تلاش خواهیم کرد جشن نوروزگاه را سال آینده با گسترگی بیشتر و با مشارکت دیگر کشورهای همسایه برگزار کنیم.

سیزده بهدر در میان افسانههای قدیم زنجان

الهه اسرافیلی، کارشناس روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری زنجان هم درخصوص مراسم سیزده بهدر در این استان حرفهای قشنگی زده است. امروزیها یادشان نیست، قدیمها سیزدهبهدر، در باغهای اطراف شهر زنجان، «غلیبانی» در میان مردم میگشت.

12 روز که از نوروز میگذشت اقوام و خویشان پس از احوالپرسیها و خوشوبشها و تعارف تکهپاره کردنها، برای گذارندن فراغتی و بهدر کردن نحسی سیزده، پای پیاده با بقچههای اشربه و اطعمه در دست، راهی باغها و آبادیهای اطراف شهر میشدند و در راه به موجودی بر میخوردند به نام «غلیبانی» که از میان افسانههای این مردم برخاسته بود. موجودی ترسآور با قامتی بلند که لباسی سیاه از پوست بز و دمی آویزان و کلاهی سیاه، که تک چشمی در وسط آن دوخته شده بود.

«غلیبانی» نمادی از نحسی سیزده بود که همراه «دوئلچی» (دهلزن) و «دوروچی» (سینیگردان) میان مردم میرفت و با آواز و صدای دهل میرقصید و هر کس به فراخور حال شاباشی به او میداد.

قدیمیها در سیزدهبهدر آب را قیچی میکردند تا مبادا رودخانهای طغیان کند، خرابی به بار آورد و سبزه گره میزدند، به رود میسپردند تا بخت دخترکان دمبخت واشود و سبزه قاصدی از رویش و زندگی برای بیداری طبیعت باشد.

معرفی جاذبههای گردشگری دفاعمقدس کرمانشاه در نوروز 97

و اما یکی از پربازدیدترین و دلنشین ترین مناطق گردشگری کشور در تعطیلات نوروزی که گذشت، مناطق گردشگری دفاع مقدس در استانهای مختلف از جمله ایلام، کرمانشاه و خوزستان بود. هموطنان زیادی به استان کرمانشاه زیبا سفر کردند تا هم جاذبههای تاریخی و طبیعیاش را ببینند و هم جاذبههای گردشگری دفاع مقدس آن را که هیچگاه کهنه
نمیشود.

جلیل بالایی، مدیرکل میراثفرهنگی کرمانشاه دراین خصوص گفت: بخش اعظم گردشگرانی که برای بازدید از مناطق جنگی و یادمانهای دفاع مقدس به استان کرمانشاه سفر میکنند بهصورت گروهی و سازماندهی شده در قالب کاروان راهیان نور هستند.

به گفته وی، مدیریت این کاروانها بر عهده سپاه، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و بسیج است.

بالایی با بیان اینکه بخشی دیگر از بازدیدکنندگان از مناطق و یادمانهای مقدس دوران جنگ، گردشگران و مسافرانی هستند که علاوه بر بازدید از اماکن تاریخی، تفریحی و طبیعی استان به این مناطق نیز سفر میکنند، خاطرنشان کرد: در این راستا ادارهکل میراثفرهنگی استان بهمنظور معرفی و شناساندن هرچه بیشتر یادمانهای دفاع مقدس و مناطق عملیاتی استان به گردشگران خصوصا در ایام نوروز برنامههایی را اجرا کرد که یکی از اقدامات انجامگرفته، معرفی این یادمانها و مناطق عملیاتی در بروشورهایی بود که در ایستگاههای راهنمای گردشگری (ورودی شهرها) در اختیار مسافران و مهمانان نوروزی قرار دادیم. به گفته مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کرمانشاه یادمانهای مرصاد، بازیدراز، شهدای پاوه، شهید شیرودی و مطلعالفجر پنج یادمان استان هستند که به ثبت ملی رسیدهاند.

رالیتور خانوادگی در اهواز برگزار شد

خوزستانیها هم در کنار تمام جشنهای نوروزی خود، یک برنامه تفریحی- گردشگری رالیتور با مشارکت سازمان میراثفرهنگی، در قالب جشنواره «سفور» در مسیر ساحل غرب کارون برگزار کردند.

این برنامه با حضور و همراهی جمعی از مسافران و گردشگران نوروزی و نیز همشهریان اهوازی در مسیر ساحل غربی کارون برگزار شد.

در این برنامه، شرکتکنندگان که پیش از این با ثبتنام در سامانه جشنواره ملی رالیتور، حضور خود را در برنامه قطعی کرده بودند، با خودروهای خود، مسیر ساحل غربی کارون در حد فاصل پارک قوری تا پل طبیعت را طی کردند.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خوزستان در حاشیه این برنامه گفت: یکی از استانهای توانمند و برخوردار کشور در حوزه سفر، هم از لحاظ مواریث فرهنگی موجود و هم از لحاظ اکوتوریسم مناسب اعم از دریا، بیابان و ارتفاعات قابل توجه و نیز تنوع صنایعدستی، استان خوزستان است که در همین راستا و به واسطه جشنواره رالیتور که ازسوی معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری برگزار شد، سعی کردیم تا با فرهنگسازی مناسب، استان خوزستان را به شکل مطلوبتر بهعنوان یک مقصد معرفی کنیم و بتوانیم سهم بیشتری را از اقتصاد گردشگری به سمتوسوی استان جذب کنیم.

او افزود: تحقق این موضوع، نیازمند تعمیم سفر به نقاط مختلف است که به واسطه همین رالیتور با معرفی بهتر و فرهنگسازی انجام میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها