سفر، یکی از نیازهای اساسی انسان است ‌در جوامع امروزی که سراسر تنش و درگیری روزانه است.سفر لذت بخش می‌تواند شور و هیجانی خاص در زندگی ایجاد کند و باعث شود زندگی کیفیت بیشتری پیدا کند و امید به زندگی را افزایش دهد، بویژه در زندگی افرادی با شرایط خاص نظیر معلولان .
کد خبر: ۱۱۳۰۷۱۲
راه با معلولان همراه نیست

حدود یک میلیون و 300هزار معلول در کشور وجود دارد که هنگام سفر با مشکلات زیادی مواجه هستند، با این حال هنوز امکانات رفاهی گردشگری چندانی در اختیارشان قرار نگرفته و فضاهای بین راهی مناسبی برای معلولان مناسب سازی نشده؛ بنابراین بهتر است به نیازها و نکاتی که سفر را برای این گروه از جامعه که توانایی راه رفتن و یا نشستن روی صندلی را ندارند یا به هر دلیلی جزو قشر معلولان قرار گرفتند توجه ویژه داشت .

مناسب نبودن زیرساختها از مشکلات اصلی حل نشدن مشکلات تردد معلولان است، زیر ساختهای کشور ما از نظر حمل و نقل بسیار ضعیف است و این مساله در خدمات دهی مناسب به معلولان اختلال ایجاد میکند؛ چه از نظر وسایل حمل و نقل و تردد، چه از نظر اماکنی که قرار است خدمات رفاهی را آماده و ارائه کنند،از هتلها و مسافرخانهها گرفته تا غذاخوریها و مکانهایی که شخص معلول قرار است آنجا را انتخاب کند. پس وعدههای دروغین و شعار دادن دردی از معلولان دوا نخواهد کرد و باید اقدامات عملی انجام گیرد نه گفتاری.این اقدامات در صورتی امکانپذیر است که بودجه ویژه و پایداری در نظر گرفته شود و علاوه بر پایداری باید منبع بودجه به طور شفاف مشخص باشد که از کجا و چگونه تامین میشود.

به طور کلی برای ایجاد زیر ساختهای لازم باید ابتدا دولت پیشنهادهای خود را در این زمینه به مجلس ارائه کند و مجلس براساس صلاحدید این پیشنهادهای مربوط به ایجاد زیرساختها را تائید کرده و به تصویب برساند،اما در درجه اول و قبل از پیشنهاد دولت به مجلس باید بستر و بودجه لازم در کشور وجود داشته باشد زیرا مشکل اصلی و قدم اول برای هر اقدامی در این زمینه در دسترس بودن بودجه است. توسعه گردشگری، توسعه صادرات غیرنفتی راههایی برای افزایش و پایداری بودجه هستند که میشود روی آن حساب کرد .

با توجه به این که شهرداریها مجوز ساخت ارائه و فضاهای شهری را طراحی میکنند، در زمینه ارائه خدمات رفاهی به معلولان مسئولیتها و نقشهای موثری را بهعهده دارند، بخش دیگر این مسئولیت به عهده اداره راه و شهرسازی است تا امکانات مناسبی را برای معلولان فراهم کنند. لایحه حمایت از حقوق معلولان یکسری دستگاههای مسئول را موظف به مناسب سازی فضاهای بین شهری و ارائه خدمات ویژه کرده و هنگامی که این قوانین به طور کامل تصویب شود پیگیری مسئولان نیز دقیقتر خواهد شد. از طرفی دیگر وقتی وظایف دستگاهها مشخص شود بخشهای خصوصی و دولتی شرایط خاصی را برای خدماتدهی به معلولان خواهند داشت .

علی ساری

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها