مقامات کشورمان تاکید کرده‌اند اروپایی‌ها در صورت همراهی با آمریکا، نتیجه منفی آن را خواهند دید

هشدار به اروپا

تصمیم کشورهای اروپایی برای اعمال فهرست جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای با واکنش مقامات کشورمان روبه‌رو شد.
کد خبر: ۱۱۳۰۵۳۷

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در همین زمینه با هشدار نسبت به قرار گرفتن اروپا در زمین بازی آمریکا و رژیم صهیونیستی و پاسخ مثبت به باجخواهی آنها به بهانه حفظ برجام افزود: توانمندیهای دفاعی بویژه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران که ماهیت بازدارنده دارد بر اساس الزامات امنیت ملی و با جدیت ادامه مییابد و فضاسازیهای سیاسی و رسانهای تاثیری بر تداوم آن نخواهد داشت.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی که در دیدار وزیر خارجه عمان صحبت میکرد، بدعهدی و رفتارغیرقانونی ایالات متحده آمریکا در قبال توافقنامه بینالمللی برجام و انفعال اروپا در برابر واشنگتن را نماد روشنی از ضرورت تمرکز کشورهای منطقه بر اتخاذ راهحلهای بومی برای حل و رفع مشکلات و بحرانها عنوان و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به نقض عهدهای مکرر آمریکا در قبال برجام پاسخ شایسته و بموقع خواهد داد و هیچگونه تغییر، تفسیر یا اقدام جدیدی را که محدودکننده برجام باشد، نخواهد پذیرفت.

سیدعباس عراقچی هم که به منظور شرکت در یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به وین رفته بود، جمعهشب قبل از ترک وین در گفتوگویی با ایرنا عنوان کرد: آنچه اروپاییها هم در ملاقاتهای دوجانبه و هم در جلسه کمیسیون مشترک برجام به صورت جدی مورد تاکید قرار داده و در بیانیهها و اظهارات رسمی و عمومی خود هم منتشر کردهاند، این است که اکیدا خواهان حفظ برجام بوده و توجه دارند که منطبق با برجام، باید تمام موارد لغو تحریمها به قوت خود باقیمانده و ایران از مزایای لغو آنها منتفع باشد.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: اصرار طرفهای برجام بخصوص اروپاییها بر حفظ برجام، همانگونه که در بیانیه خانم اشمید، نماینده اتحادیه اروپا تصریح شده است، صرفا اصرار بر حفظ قالب برجام نبوده بلکه شامل تداوم و افزایش منتفع شدن مردم ایران از منافع لغو تحریمها طبق برجام هم هست.عراقچی تصریح کرد: طبیعتا هرگونه تحریمی با هر بهانهای، اگر موجب اعاده تحریمهای لغو شده قبلی یا کاهش اثربخشی لغو تحریمها باشد، با این سیاست همخوانی نخواهد داشت. وی تصریح کرد: با این حال چنانچه احیانا برخی کشورهای اروپایی به دنبال اقداماتی همچون اعمال تحریمهای غیرهستهای بر ایران جهت خوشایندی رئیسجمهور آمریکا باشند، مرتکب اشتباه محاسباتی بزرگی شده و نتایج مستقیم آن را بر برجام و ادامه حیات این توافق خواهند دید.عراقچی اضافه کرد: بهتر است کشورهای اروپایی همانطور که تاکنون عمل کردهاند به دنبال پایبندی مستمر آمریکا به تعهدات خود در برجام بوده و آن کشور را به اجرای موثر برجام در تمام بخشها همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده ترغیب کنند، چرا که هیچ راه دیگری برای حفظ برجام جز پایبندی کامل آمریکا و دیگر طرفهای برجام به همه تعهدات خود، متصور نیست.

سیدعباس عراقچی همچنین در گفتوگو با مهر تصریح کرد: ما در بحث موشکی با هیچ کس مذاکرهای نکرده و نمیکنیم؛ چرا که بحث امنیت ملی است. در عین حال ما در هیچ صحنهای خجالت نمیکشیم که مواضع خودمان را بیان کرده و از موشکها و برنامه موشکی خود دفاع کنیم. ما درخصوص برنامه موشکی و آینده صنعت موشکی کشور، نه از کسی اجازه گرفتهایم، نه این کار را در آینده خواهیم داشت و نه مذاکره و مصالحهای داشتهایم.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز جمعهشب پس از بازگشت از سفر به باکو و آستانه در جمع خبرنگاران درباره آینده برجام به واشنگتن هشدار داد که اگر آمریکا این اشتباه را مرتکب شود که بخواهد از برجام خارج شود حتما این اشتباه دردناکی برای آمریکاییها خواهد بود.

هشدار مقامات کشورمان به کشورهای اروپایی پس از آن مطرح شده که روز جمعه رویترز گزارش داد آلمان، فرانسه و انگلستان به منظور ترغیب دونالد ترامپ برای ماندن در توافق هستهای ایران و گروه 1+5 به اتحادیه اروپا پیشنهاد دادهاند تحریمهایی جدید علیه ایران اعمال کند.

رویترز نوشت: تحریمهای پیشنهادی سه کشور اروپایی، افراد دخیل در برنامه موشکی ایران و فعالیتهای تهران در سوریه را هدف خواهد گرفت. این خبرگزاری با بیان این که اعمال این تحریمها نیازمند حمایت 28 عضو اتحادیه اروپاست، عنوان کرده که این سند روز جمعه به پایتخت کشورهای اروپایی ارسال شده است. در این سند آمده است: «بنابراین، ما در روزهای آتی فهرستی شامل افراد و موسسات (ایرانی) که باید با توجه به نقشهای علنا مشخصشدهشان تحریم شوند، ارائه خواهیم کرد.»

خرسندی آمریکا

به نظر میرسد اروپاییها با این اقدام خود در جلب نظر آمریکا تا حدودی هم موفق بودهاند. از نشانههای این امر سخنان رئیس هیات آمریکایی در هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین بود که عنوان کرد دولت ترامپ به دنبال رسیدن به یک توافق تکمیلی با اروپاییها تا ضربالاجل
22 اردیبهشت است.

به نوشته تارنمای شبکه خبری بلومبرگ، برایان هوک در این نشست اعلام کرد گفتوگوهای خوبی را با کشورهای اروپایی در زمینه برجام داشته است. در زمینه بسیاری از موارد توافق ایجاد شده اما اختلاف نظرهایی نیز میان اروپا و آمریکا وجود دارد که قرار است در دیدارهای بعدی حل شوند. روزنامه والاستریت ژورنال هم اقدام قدرتهای اروپایی را گامی برای افزایش فشار بر ایران جهت حفظ توافق هستهای توصیف کرد و نوشت: برخی دیپلماتها اعتقاد دارند اتحادیه اروپا با وجود برخی مخالفتهای داخلی، میتواند بسرعت از روز دوشنبه دست به کار شود و اقدام هماهنگی را در مقابل ایران اتخاذ کند. همه 28 عضو این اتحادیه باید با پیشنهاد تحریمهای جدید موافقت کنند.

نماینده آمریکا در کمیسیون مشترک برجام هم پس از نشست وین گفت خروج کشورش از این توافق هستهای هنوز تصمیمی قطعی نیست و ماموریت او بررسی امکان توافق با اروپاییها بر سر مسائل غیر هستهای است.

عراقچی: تصور ما این است که برجام نمیماند

با این حال چه آمریکا در برجام بماند و چه نماند اما به نظر میرسد با توجه به کارشکنیهای این کشور و نقض عهدهایی که در ارتباط با تعهداتش در برجام انجام میدهد، امیدی به آینده توافق هستهای نیست.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفتوگو با مهر در همین زمینه یادآور شد: جمع بندی ما این است که اگر آمریکا از برجام خارج و تحریمهای یکجانبه آنها برگردد، حتما ما برجام را ادامه نخواهیم داد چرا که منافع ما تامین نخواهد شد. هم به دلیل بازگشت تحریمهای آمریکا و هم به دلیل نقض فاحش برجام توسط آمریکا، تصور ما این است که برجام ادامه پیدا نخواهد کرد.

وی با بیان این که ما «به طور کامل» نتوانسته ایم از دستاوردهای برجام استفاده کنیم، افزود: واقعیت این است که وقتی آمریکا دید نمیتواند برجام را از بین ببرد، شرایطی را ایجاد کرد که کشورهای دیگر نگران باشند از کار کردن با ایران و بر اثر همکاری با ایران مشمول جریمههای آمریکا قرار بگیرند و امروز به دلیل این فضای روانی، خیلی از شرکتها و بانکها با ایران کار نمیکنند و این یک واقعیتی است؛ آیا این نقض برجام است؟ بله.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها