نهمین نشست شورای‌عالی کار که صبح جمعه با موضوع تعیین رقم افزایش دستمزد سال 1397 با حضور سه وزیر اقتصادی دولت و نمایندگان کارگران و کارفرمایان برگزار شده بود به سبب آنچه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی «اختلاف دیدگاه کارگر و کارفرما» خواند، بدون نتیجه پایان یافت.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۷۲

نهمین نشست شورایعالی کار با موضوع تعیین رقم افزایش دستمزد سال 1397 با حضور وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و اموراقتصادی و دارایی برگزار شد.

در این نشست که رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و نمایندگان کارگری و کارفرمایی به عنوان دو ضلع دیگر شورای عالی کار نیز حضور داشتند، فاصله نظر گروههای کارگری و کارفرمایی بسیار زیاد بود.

آنگونه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان این نشست اعلام کرد، در نشست شورایعالی اختلاف دیدگاه زیاد بود.

علی ربیعی توضیح داد: مبنای افزایش دستمزد نرخ تورم و سبد معیشت کارگران است اما شیوه محاسبه سبد معیشت در کارگروه دولت و کارفرمایی با کارگروه کارگری متفاوت بود.

ربیعی گفت: گرایش من به افزایش قدرت خرید کارگران است در حالی که باید به تولید نیز کمک کرد.

وی افزود: موضوع مزد کار گران بسیار مهم است؛ زیرا نه فقط روی زندگی کارگران و مزدبگیران بلکه روی قدرت خرید و قیمت تمام شده تولید نیز تاثیر دارد.

به گفته ربیعی، در این نشست بحث در این زمینه بود که کارفرمایان معتقد بودند نمیتوان یکباره قدرت خرید کارگران را افزایش داد.

ربیعی گفت: قرار شد صبح شنبه با گروه کارگری و 10 تا 12 ظهر با گروه کارفرمایی نشست جداگانهای داشته باشم. هشت شب شنبه نیز با حضور سه وزیر نشست مشترک داریم تا به توافق برسیم.

در جلسهای که هفته گذشته از سوی شورایعالی کار برگزار شده بود، هزینه سبد معیشت کارگران پس از چندین جلسه بحث و تبادل نظر، 26 میلیون و 700 هزار ریال تعیین شد که نسبت به پارسال یک میلیون و 800 هزار ریال افزایش یافت.

براساس ماده 41 قانون کار، حداقل دستمزد کارگران باید براساس نرخ تورم و سبد هزینه خانوار کارگری تعیین شود اما تاکنون فقط نرخ تورم ملاک قرار داده میشد. پارسال در نشست شورایعالی کار تصویب شد برای سالهای آتی موضوع سبد معیشت نیز ملاک تعیین دستمزد قرار گیرد.

امسال نخستین سالی است که کارگران درصدد هستند سبد هزینه خانوار کارگری را نیز در افزایش دستمزد تاثیر دهند. حدود
13 میلیون کارگر و کارکنان مشمول قانون کار در انتظار تعیین دستمزد سال آینده هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها