گزارش جام‌جم از سریال نوروزی شبکه 5

دردسرهای هیـات مـدیره

آثار نوروزی معمولا جزو سریال‌های موفق و خاطره‌انگیز تلویزیون می‌شوند. امسال شبکه پنج سیما در نظر دارد مجموعه «هیات مدیره »را به عنوان مجموعه نوروزی خود در ایام عید پخش کند، البته نمایش آن را پس از تعطیلات نیز ادامه دهد.
کد خبر: ۱۱۲۹۶۷۶
دردسرهای هیـات مـدیره

این سریال که ترکیب عوامل سازنده و بازیگرانش جذاب به نظر می‌رسد، قرار است هر شب در 40 تا 45 دقیقه قصه‌های یک آپارتمان و هیات مدیره آن را روایت کند. مازیار میری به عنوان کارگردان پشت دوربین این مجموعه قرار دارد و بازیگران جوان و پیشکسوت زیادی به عنوان بازیگران ثابت و مهمان جلوی دوربین هیات مدیره می‌روند و به شخصیـت‌های آن جـــــان می‌بخشند. سریال هیات مدیره را مهران رسام تهیه می‌کند.

فیلمنامهنویس این سریال علی خودسیانی است که پیش از این مجموعههای به یاد ماندنیای را برای سیما نوشته است. دنیای شیرین، دنیای شیرین دریا، تولدی دیگر، نیمکت و خواستگاران از آثار این فیلمنامهنوس هستند. قصهای که خودسیانی اینبار نوشته است در یک لوکیشن ثابت در کمپ دریاچه چیتگر روایت میشود و در کنار آن قصه لوکیشنهای خارجی متعدی مثل بهشت زهرا دارد.

قصه از کجا شروع شد؟

مهران رسام را با سریالهای تلویزیونی میشناسیم که اغلب پر مخاطب بودهاند. او درباره تهیه سریال جدیدش به جامجم میگوید: طرح کار را به شبکه پنج ارائه کردیم. آنها هم که به دنبال ساخت چنین سریالی بودند، طرح را تصویب کردند و کار شروع شد.

این تهیه کننده، خط اصلی قصه را این گونه توضیح میدهد: داستان ما با ورود زوجی جوان به یک مجتمع آپارتمانی آغاز میشود، در ادامه یکی از این دو به عنوان مدیر ساختمان انتخاب میشود و بعد از آن داستان با ماجراها و مشکلات ساکنان این ساختمان ادامه پیدا میکند. در این سریال، گوشههایی از زندگی چند خانواده به تصویر کشیده میشود و قصه‌‌های تلخ و شیرین آنان و ارتباطشان با هیات مدیره ساختمان به نمایش درمیآید. تقریبا هر قسمت یا هر چند قسمت یک قصه داریم که در مسیر اصلی فیلمنامه قرار میگیرد.

او همچنین درباره شخصیتهای اصلی هیات مدیره میگوید: میشود گفت نقشهای اصلی این مجموعه آقای احسان کرمی و خانم حدیث میرامینی هستند و در کنار آنان طیف وسیعی از بازیگران حضور دارند. تقریبا در این مجموعه حدود 40 بازیگر ایفای نقش کردهاند.

تعداد قسمتهای این سریال به گفته تهیه کننده آن حدود صد قسمت اعلام شده و قرار است ایام نوروز 97 از شبکه پنج سیما پخش شود و پس از آن نیز ادامه یابد. رسام، تناسب فضای این کار با حال و هوای نوروز را در شیرینی قصه و کاراکترهای آن میداند و میافزاید: نمیشود گفت ژانر این سریال، کمدی است، بلکه نمایش قصههای تلخ و شیرین زندگی است. میشود گفت فضای کلی کار شیرین است.

این تهیه کننده ادامه میدهد: برای بعد از نوروز نیز فکرهایی کردهایم که شیرینی و نشاط قصه حفظ شود و با توجه به طولانی بودن آن جذابیتش برای مخاطب از بین نرود. احتمالا فیلمبرداری کار تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، بعد از آن یک وقفه خواهیم داشت و سپس دوباره کار را آغاز میکنیم. تعداد قسمتهای دقیق کار بستگی به کشش قصه دارد. آقای خودسیانی همچنان در حال نوشتن فیلمنامه هستند. باید ببینیم این سریال تا کجا مخاطبان را با خود همراه میکند. ممکن است 40 یا 60 قسمت ظرفیت داشته باشد.

رسام درباره انتظارش نسبت به استقبال مخاطبان هنگام پخش مجموعه نیز میگوید: من نگاه مثبتی دارم، اما نمیتوان دقیق پیشبینی کرد چه اتفاقی میافتد. خوشحال میشوم مردم سریال ما را ببینند و نظراتشان را منعکس کنند تا در ادامه ساخت مجموعه و در جهت رضایت آنان اعمال کنیم.

نقشی متفاوت

«هیات مدیره» به لحاظ بازیگری، کلکسیون جذاب و متنوعی است. در این مجموعه نامهایی چون احسان کرمی در نقش مجید و حدیث میرامینی در نقش میترا حضور دارند و در کنار این دو الیکا عبدالرزاقی، فرید سجادیحسینی، مریم امیرجلالی، ثریا قاسمی، سیاوش طهمورث، لیلی رشیدی، کمند امیرسلیمانی و امیررضا دلاوری بازی میکنند که برخی از آنان بهعنوان بازیگران ثابت و تعدادی بهعنوان مهمان در برخی قسمتها جلوی دوربین مازیار میری میروند.

امیررضا دلاوری بازیگر تئاتر و تلویزیون که این روزها با سریال «آنام» در شبکه سوم سیما حضور دارد، یکی از بازیگران ثابت این مجموعه پر بازیگر و ایفاگر نقش سالار در هیات مدیره است. شخصیتی که در یک بنگاه املاک کار میکند و در قسمت اول، رابط میان زن و شوهر و ساختمانی میشود که قرار است زوج اصلی قصه در آن ساکن شوند؛ حضور این شخصیت در ادامه اتفاقاتی را در داستان رقم میزند.

این بازیگر در مورد نقشش در سریال به جامجم میگوید: همیشه سعی میکنم نقشهایم با یکدیگر متفاوت باشد؛ مانند این نقش را تا به حال در سینما و تلویزیون بازی نکردهام. فقط نمونههایی مشابه آن را در تئاتر داشتهام.

او همچنین درباره جنس و فضای این مجموعه بیان میکند: هیات مدیره یک سریال با مضمون اجتماعی است که نوعی طنز نیز در آن وجود دارد اما این طنز، آنی نیست که مخاطبان ایرانی امروز به واسطه کارهای نمایشی که میبینند به عنوان طنز میشناسند.

دلاوری درباره تجربه همکاری با گروه سازنده هیات مدیره میگوید: حضور در این مجموعه تجربه بسیار خوبی بود. آقای میری یکی از بهترین کارگردانهایی است که تا به امروز با آنها کار کردهام. ایشان کارشان را بلد هستند و به لحاظ اخلاقی نیز فضای خوبی را در پشت صحنه فراهم میکنند.

یک تجربه عالی

کمند امیرسلیمانی، بازیگر سریالهایی چون «پدرسالار»، «نوار زرد»، «پریا»، «سایهبان» و... در هیات مدیره بازیگر نقش خانم کریمی، یکی از ساکنان این آپارتمان است که به تنهایی زندگی میکند و کارهای فنی ساختمان را انجام میدهد.

این بازیگر با توجه به جنس سریال که در آن رگههایی از کمدی وجود دارد در مورد نقشش به خبرنگار ما میگوید: نمیشود گفت نقشم کمدی است، بهطور کلی هیچکدام از شخصیتها به تنهایی کمدی نیستند و فقط ممکن است در موقعیتها و ماجراهای مفرح قرار بگیرند.

امیرسلیمانی هچنین تجربه کار با مازیار میری در مقام کارگردان را عالی توصیف و اضافه میکند: متاسفانه قبل از این، تجربه کار با ایشان را نداشتم و بسیار از این همکاری خوشحال هستم. ایشان علاوه بر این که کارگردان فوقالعاده خوبی هستند، انسان خوشاخلاقی هم هستند و آدم از کار کردن با ایشان خسته نمیشود.

از پرده نقرهای تا قاب جادو

کارنامه مازیار میری در تلویزیون به اندازه سینما پر بار نیست، او تا امروز چهار مجموعه را کارگردانی کرده است که آخرین و احتمالا بلندترین آنها نوروز امسال از راه میرسد. میری از همان زمان که «قطعه ناتمام» را ساخت، نوید ورود یک کارگردان خوب را به سینمای ایران داد و امروز در هنر هفتم به نامی بدل شده است که با ساخت هر فیلم دستکم منتقدان و مردم را برای تماشا کنجکاو میکند. این کارگردان در سال 1388 با سریال «گاوصندوق» به تلویزیون آمد و پس از آن نیز مجموعههای «فرات» و «گاهی به پشتسر نگاه کن» را ساخت که در هر کدام با بازیگران صاحبنامی چون رضا بابک، اکبر زنجانپور و امین تارخ همکاری داشته است. نام او و گروه بازیگرانش در این مجموعهها مانند فیلمهای سینماییاش کنجکاو برانگیز است، اما این آثار نتوانستند آنچنان که انتظار میرود در حد و اندازه نام این کارگردان ظاهر شوند. این اتفاق تازهای نیست؛ نامهای بزرگی تا به امروز از سینما به تلویزیون آمدهاند که نتوانستهاند همسنگ نامشان بر پرده سینما بدرخشند. میری در نخستین تجربه سریالسازیاش سراغ فضایی کمدی رفت و پس از آن در «فرات» و «گاهی به پشت سر نگاه کن» قصههای تلختری را روایت کرد. گویا او در آخرین ساختهاش «هیات مدیره» دوباره به آن فضای شیرین رجعت کرده است؛ فضایی که گمان میرود به دلیل تجربه نویسنده و بازیگرانش در آن، موفقتر از آب دربیاید. خواستیم در قالب گزارش این سریال نوروزی با کارگردان آن نیز صحبت کنیم که میسر نشد.

نوشین مجلسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها