جزئیات سقوط جت ترکیه‌ای در ارتفاعات هلن

مهمانی مرگ

هویت هشت سرنشین هواپیمای ترکیه‌ای که در ارتفاعات هلن شهرکرد سقوط کرده بود، شناسایی شد. سه نفر از جان‌باختگان دچار سوختگی شدید شده بودند که پیکرهایشان برای شناسایی نیاز به آزمایش‌های تخصصی دارد. این هواپیما با 11 سرنشین زن، از شارجه در حال پرواز به استانبول بود.
کد خبر: ۱۱۲۹۳۴۸

به گزارش جامجم، عصر یکشنبه مینا باشاران و هفت دوستش پس از سفر به دبی، سوار هواپیمای جت شدند تا به استانبول بازگردند. هواپیما فرودگاه شارجه را ترک کرد و ساعت 16 و 59 دقیقه وارد حریم هوایی ایران شد.

پس از دقایقی خلبان زن این پرواز متوجه نقص فنی در موتور شد و با اعلام این موضوع شروع به کاهش ارتفاع کرد. هواپیما قبل از این که خلبان درخواست فرود اضطراری کند، در ارتفاعات هلن در حوالی شهرکرد با کوه برخورد کرد.

براساس مشاهده اهالی، هواپیما قبل از برخورد با کوه، آتش گرفته بود. بر اساس اظهارات شاهدان، هواپیما در ارتفاع پایینی پرواز میکرد و موتورش آتش گرفته بود. خلبان نتوانست ارتفاع هواپیما را تنظیم کند و با کوه برخورد کرد و آتش گرفت.

پس از محو شدن هواپیما از رادار، تیمهای امدادی جستوجو برای یافتن محل سقوط را آغاز کردند. در بررسیهای اولیه مشخص شد، هواپیمای جت تجاری از نوع چلنجر600 از فرودگاه شارجه به سمت استانبول در پرواز بود که در 110 کیلومتری شهرکرد از رادار حذف شد.

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشور، این پرواز ساعت 16 و 59 دقیقه وارد فضای کشور جمهوری اسلامی ایران شده و حدود ساعت 18 و 9 دقیقه دچار سانحه شد. بر اساس مکالمات خلبان پرواز با مرکز کنترل فضای کشور، خلبان به علت بروز مشکل فنی درخواست کاهش ارتفاع کرده که در حین کاهش ارتفاع در حدود 32 هزارپایی ضمن افت شدید سرعت از صحفه رادار محو شد.

پس از این حادثه تیمهای اورژانس و هلال احمر راهی محل شده و با کمک اهالی منطقه خیلی زود محل دقیق سقوط را پیدا کردند. با گذشت چند ساعت از سانحه هواپیما در آتش میسوخت و دود آن از پایین کوه مشخص بود.

بررسی سازمان هواپیمایی کشور نشان داد، این هواپیما هشت سرنشین و سه خدمه زن داشت . هواپیما متعلق به هلدینگ باشاران، سرمایهدار بزرگ ترکیه بود. دختر میلیاردر ترک به نام مینا و هفت نفر از دوستانش مسافران این هواپیما بودند که در مسیر بازگشت از سفر تفریحی به دبی دچار سانحه شدند. مینا باشاران، دوستش را به این سفر دعوت کرده بود.

رودخانه خروشان و برف، سرعت رسیدن به محل سانحه را کند کرده بود و امدادگران پس از طی این مسیر، به لاشه هواپیما رسیدند. اجساد سرنشینان که تعدادی از آنها دچار سوختگی شده بودند در اطراف لاشه هواپیما قرار داشت.

از صبح دیروز و با روشن شدن هوا جستوجوها ادامه پیدا کرد و امدادگران توانستند، پیکر 11 سرنشین هواپیمای جت و جعبه سیاه آن را پیدا کنند. پیکر جانباختگان به منطقهای که امکان فرود بالگرد وجود داشت منتقل و از آنجا به دامنه کوه انتقال یافت.

مدیر مرکز هماهنگی و کنترل عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر ظهر دیروز از پایان عملیات جستوجوی پیکر جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای ترکیه در ارتفاعات هلن شهرستان کیار استان چهار محال و بختیاری خبر داد.

حسین درخشان گفت: از صبح دوشنبه نیروهای هلال احمر با بالگرد به محل سقوط هواپیمای ترکیه در ارتفاعات چهارمحال و بختیاری اعزام و جستوجوهای خود را آغاز کرده بودند.

مدیر مرکز هماهنگی و کنترل عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر از قابل شناسایی بودن هشت پیکر خبرداد و تصریح کرد: از میان 11 پیکر کشف شده، هشت جسد از جمله پیکر «مینا باشاران» دختر میلیاردر اهل کشور ترکیه قابل شناسایی است.

درخشان از تحویل پیکرها به پزشکی قانونی خبرداد و گفت: پیکرهای کشف شده برای انجام مراحل قانونی به پزشکی قانونی منتقل شد.

وی با اشاره به کشف جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده خاطرنشان کرد: جعبه سیاه هواپیما به عوامل انتظامی حاضر در محل حادثه تحویل داده شد.

هشت نفر از سرنشینان هواپیما ترکیهای و دو نفر اسپانیایی بودند.

دیروز خانواده تعدادی از سرنشینان هواپیما برای شناسایی اجساد و تحویل گرفتن آن، به ایران آمده و خود را به شهرکرد رساندند. یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه هم همراه دو کارشناس هوایی در فرودگاه شهرکرد فرود آمد. قرار است پیکر جانباختگان پس از تعیین هویت با این هواپیما به ترکیه منتقل شود.

مدیر کل بحران سازمان پزشکی قانونی کشور درباره شناسایی اجساد گفت: در پی وقوع این حادثه 11 سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند که اجساد آنان به پزشکی قانونی تحویل داده شد و هماکنون برای انجام مراحل شناسایی و تعیین هویت در حال انتقال به مرکز پزشکی قانونی شهرستان شهر کرد است. مراحل شناسایی و تشخیص هویت این اجساد مطابق با پروتکلهای موجود که شامل معاینه اجساد، بررسی مشخصات،
تن پیمایی اجساد و سایر آزمایشها و مراحل تخصصی میشود انجام خواهد شد.

علت حادثه

مدیرکل نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی دیروز درباره بررسی علت این سانحه گفت: به طور کلی طبق قوانین، بررسی روند سانحه در ایران و در سازمان هواپیمایی صورت میگیرد، مگر اینکه مسئولان صلاح بدانند جعبه سیاه با مسئولیت ایران در کشور دیگری بازخوانی شود. این جت شخصی در ترکیه ثبت شده و سازنده آن کشور کانادا است و اگر در ایران تجهیزات بازخوانی جعبه سیاه وجود نداشته باشد با صلاحدید مسئولان جعبه سیاه برای بازخوانی احتمالا به کشور کانادا منتقل میشود.

شرفی با تاکید بر اینکه خلبان این هواپیما در لحظات آخر اعلام نقص فنی میکند، اظهار کرد: آخرین مکالمات خلبان این هواپیما نشان میدهد که در آخرین لحظات خلبان اعلام نقص فنی میکند و درخواست کاهش ارتفاع از 38 هزار پا به 34 هزار پا را دارد که وقتی در ارتفاع 34 هزار پا قرار میگیرد باز هم نمیتواند هواپیما را کنترل کند و باز هم درخواست کاهش ارتفاع را میدهد که این هشدار به وی میرسد که دیگر اجازه کاهش ارتفاع ندارد و پس از آن مکالمات مبهمی صورت میگیرد و هواپیما دچار سانحه میشود.

وی ادامه داد: به نظر بنده به عنوان کارشناس هوایی، خلبان فرصت اعلام فرود اضطراری را هم نداشته است.

مدیرکل نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: دو نکته بسیار مهم در این سانحه وجود دارد که باید در تحلیلها مورد بررسی قرار بگیرد و آن این است که این هواپیما با برج مراقبتی در ایران در تماس نبوده، بلکه تحت کنترل مرکز کنترل فضای کشور بوده و دوم اینکه بههیچوجه درخواست فرود اضطراری نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها