راننده اتوبوس حادثه پاسداران با پذیرش عنوان اتهامی قتل عمد سه مامور ناجا گفت: من این افراد را از قبل نمی شناختم و به دلیل اینکه عصبانی بودم، با ماشین از رویشان رد شدم.
کد خبر: ۱۱۲۸۹۳۶
راننده اتوبوس حادثه پاسداران: خون جلوی چشمم را گرفته بود

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، پس از قرائت کیفرخواست صادره از سوی نماینده دادستانی، محمدرضا ثلاث در جایگاه متهم قرار گرفت و از خود دفاع کرد.

وی خطاب به دادگاه گفت: از خداوند برای خانواده داغدار صبر و برای خودم رحمت مسئلت دارم.

وی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه چند وقت عضو گروه دراویش بودید، گفت: بنده عضو گروه بودم و درویش نیستم، چرا که بزرگ دراویش می گوید درویشی جز صلح، صفا و صمیمیت و مهربانی نیست و من برخلاف گفته های او عمل کردم.

قاضی محمدی کشکولی از متهم خواست خود را به طور کامل معرفی کند. ثلاث نیز گفت محمدرضا ثلاث فرزند اسد، ۵۰ ساله، اهل بروجرد، متاهل بودم که متارکه کردم و اکنون مجرد هستم. ساکن تهران بوده و شیعه ۱۲ امامی هستم.

وی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه آیا شما سابقه کیفری داشتید، گفت: بله، در یک موردی ضامن بودم و همین باعث شد که یک پرونده مالی داشته باشم. علاوه بر این در درگیری های قم نیز حضور داشتم و مدتی هم در زندان بروجرد زندانی بودم.

قاضی خطاب به متهم گفت: شما در تاریخ ۱۲ بهمن ۸۷ به واسطه جرم مواد مخدر در تهران محکومیت داشتید، تایید می کنید؟ محمدرضا ثلاث گفت، بله، در ماشینم مواد مخدر پیدا کردند و من آن را نیز به گردن گرفتم و بر اساس آن ۶ ماه سابقه کیفری در این خصوص دارم.

در جریان تخریب حسینیه قم در سال ۸۴ حضور داشتم

وی افزود: در تاریخ ۸ خرداد ۸۳ نیز به اتهام اخلال در نظم عمومی در بروجرد ۱۰ روزی بازداشت بودم. در رابطه با تخریب حسینیه قم در سال ۸۴ نیز که می خواستند حسینیه را خراب کنند نیز حضور داشتم و در پی آن ۱۰ روز بازداشت بودم.

متهم به قتل سه مامور ناجا در پاسخ به این سوال که شغل اصلی شما چیست؟ گفت: قبلا راننده شوفر بودم اما اکنون شغلی ندارم و محل سکونت مشخصی نیز برایم وجود ندارد. با توجه به اینکه توان پرداخت اجاره نداشتم و صاحبخانه نیز خانه ام را گرفته بود، شب ها در اتوبوس می خوابیدم.

محمدرضا ثلاث در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه در خیابان گلستان هفتم چند روز اقامت داشتید، گفت: حدود ۱۲-۱۰ شبی را در آنجا و در اتوبوس می خوابیدیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر قاضی مبنی بر اینکه آیا همه اتهامات انتسابی را قبول دارید، گفت: خیر، برادر ما را به اتهام سرقت خودروی پراید بازداشت کرده بودند و ما در حمایت از این فرد شعار می دادیم.

قاضی خطاب به متهم گفت: یعنی چه که می گویید برادر، این را توضیح دهید؟ ثلاث گفت نعمت ریاحی برادر دینی ما است و شب قبلش پیش ما بود و صبح او را گرفته بودند.

وی در پاسخ به این سوال قاضی مبنی بر اینکه انگیزه حضور شما در خیابان پاسداران چه بود، گفت: دادستان شعبه سوم حکم جلب بزرگ دراویش یعنی نورعلی تابنده را صادر کرده بود، ما نیز این پیرمرد ۹۰ ساله را خیلی دوست داریم و برای حمایت به آنجا رفته بودیم تا ببینیم چرا قاضی این حکم را داده بود.

متهم در پاسخ به این سوال که آیا شما حکم را دیده بودید، گفت: نه، من حکم را ندیده بودم. یک چیزی در موبایل ها بود و من آن را دیدم.

متهم در پاسخ به سوال دیگر قاضی مبنی بر اینکه راننده اتوبوسی که با آن به ماموران ناجا حمله شد، چه کسی است؟ گفت: من بودم. قاضی در ادامه پرسید: آیا مالک اتوبوس را می شناسید؟ که ثلاث در پاسخ گفت خیر، من نمی شناسم.

وی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه این اتوبوس چطور به دست شما رسید؟ گفت: اتوبوس آنجا بود، سوئیچ آن هم رویش وجود داشت و من رفتم و در اتوبوس نشستم. اذنی به من داده نشده بود که با این اتوبوس حمله کنم.

چند نفری بودیم که هر شب برای خواب از آن اتوبوس استفاده می کردیم

متهم در پاسخ به این سوال قاضی مبنی بر اینکه از این اتوبوس به موجب گزارش مراجع شاهد بودیم که صندلی در اتوبوس وجود نداشت، چرا؟ که متهم در پاسخ گفت من تمامی صندلی ها را باز کردم چون می خواستم آنجا بخوابم. قاضی پرسید: حسب گزارش اعلام شده که لوازم آشپزی نیز در اتوبوس وجود داشت، چرا؟ که متهم پاسخ داد: ما چند نفری بودیم که هر شب برای خواب از آن اتوبوس استفاده می کردیم.

قاضی پرسید افرادی که شب ها از اتوبوس استفاده می کردند اهل کجا بودند که ثلاث گفت: آنها اهل شهرستان بودند و شب ها از آن استفاده می کردند که حدود ۱۰ الی ۱۵ شبی شد که در آنجا می خوابیدیم.

قاضی در رابطه با نحوه و انگیزه ارتکاب به جرم از متهم پرسید که وی پاسخ داد: به غیراز من اتوبوس سرنشین دیگری نداشت. وقتی ضربه ماموران به سرم خورد، خون تمام سر و صورتم را گرفته بود. با لُنگ ماشین خواستم آن را پاک کنم که دیدم تمام لنگ خیس از خون صورتم شده است، به همین خاطر بود که خون جلوی چشمم را گرفته بود و عصبانی شدم.

وی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه چرا به سمت ماموران حمله کردید، گفت: عصبی بودم، در آن لحظه به هیچ چیزی فکر نمی کردم.

ثلاث درپاسخ به سوال دیگر قاضی کشکولی مبنی بر اینکه چرا با اتوبوس به ماشین های مردم خسارت زدید؟ گفت: در آن لحظه اختیار دست خود آدم نیست. پایم روی گاز بود اما حقیقتا جلوی چشمم چیزی را نمی دیدم و از روی عصبانیت حرکت کردم.

قاضی پرسید آیا اتهام قتل عمد سه نفر را قبول دارید که ثلاث در پاسخ گفت: بله.

قاضی ادامه داد: قتل این افراد نتیجه عملکرد چه کسی بوده است که متهم پاسخ داد: بنده، من حرکت کردم و رفتم رویشان.

متهم در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه شما ادعا کردید توسط ناجا کتک خوردید آیا دوستان دیگر شما نیز اقدامی مشابه اقدام شما انجام دادند چرا؟ ثلاث در پاسخ گفت نه من عصبانی بودم و از سر عصبانیت چنین اقدامی انجام دادم.

وی در پاسخ به سئوال دیگر قاضی مبنی بر اینکه آیا عنوان اتهامی اخلال در نظم عمومی را قبول دارید گفت: من کاری نکردم. به دنبال دوستم که در بازداشت بود رفتم. آنها به او اتهام سرقت خودرو زدند در حالی که او سه هکتار باغ دارد.

قاضی ادامه داد: در داخل اتوبوس یک سری سلاح سرد کشف شده آیا اینها در اتوبوس بوده است و قبول دارید آن را؟ متهم گفت من اطلاعی ندارم و نمی دانم مال چه کسی است.

متهم در پاسخ به سئوال قاضی مبنی بر اینکه در جلو کلانتری ۱۰۲ پاسداران چند نفر بودید که شعار می دادید متهم گفت: حدود ۳۰-۴۰ نفری بودیم.

قاضی پرسید چرا مجوز نگرفتید. مگر نمی دانید هر تجمعی نیاز به مجوز دارد که متهم گفت الان طوری شده است که قانون هم به داد ما نمی رسد.

قاضی پرسید: آیا شما قتل را قبول دارید که ثلاث در پاسخ گفت: بله.

قاضی پرسید: چند نفر که متهم پاسخ داد من که ندیدم اما شما که می گویید ۳ نفر، قبول دارم.

وی در پاسخ به سئوال دیگر قاضی مبنی بر اینکه آیا با حرکت اتوبوس حمله به افراد خاصی را مد نظر داشتید که متهم پاسخ داد من اصلا جلو چشمم را نمی دیدم و خون جلو سر و صورتم گرفته بود اما از روی کلاههایی که ماموران نیروی انتظامی داشتند فهمیدم که نظامی هستند.

قاضی در ادامه پرسید در فیلم دیده شده که شما مسیر را منحرف کردید و به سمت ماموران می روید. این درست است که متهم پاسخ داد بله.

وی در پاسخ به این سئوال قاضی مبنی بر اینکه آیا از عملکرد خود پشیمان هستید گفت: من که دستورات را عمل نکردم چرا که بزرگ ما می گوید دریشی جز صلح و صفا و صمیمیت نیست. پس مشخص است که من پشیمان هستم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در گروه خاصی عضویت دارید گفت: خیر. عضویتی ندارم.

وکیل متهم: به نظر می رسد شرایط مجازات متهم مهیا است

پس از دفاعیات متهم رحیم ایزدیاری وکیل تسخیری محمدرضا ثلاث اقدام به قرائت دفاعیات خود کرد و خطاب به دادگاه گفت: به نظر می رسد شرایط مجازات متهم مهیا است اما لازم به ذکر است که متهم در شب حادثه در شرایطی که مورد ضرب و جرح ماموران نیروی انتظامی قرار گرفته است سوار بر اتوبوس شده و اقدام به چنین حرکتی می کند.

وی افزود: به نظر می رسد این اقدام متهم به منظور پراکنده کردن ماموران نیروی انتظامی بوده است و اتوبوس را به چنین هدفی هدایت کرده است. علاوه بر این، متهم بارها در اعترافات خود گفته است که قصد کشتن کسی را نداشتم.

ایزدیاری تصریح کرد: افسردگی بعد از وقوع جرم در متهم نیز نشانه ای است مبنی بر اینکه وی از عملکرد خود پشیمان است.

طبق اعلام قاضی رسیدگی کننده به پرونده جلسه سوم دادگاه فردا رأس ساعت ۱۱ در شعبه نهم دادگاه کیفری به صورت علنی برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها