مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خواستار الحاق تالاب انزلی به محدوده این منطقه به منظور امکان کمک برای نجات این سرمایه ارزشمند ملی هستیم.
کد خبر: ۱۱۲۸۹۰۷

به گزارش ایسنا، مهندس رضا مسرور در آیین اختتامیه جشنواره تالاب دوخان که در منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه نام انزلی از تالاب ریشه گرفته و با تالاب گره خورده است، اظهار کرد: تالاب انزلی حال و روز خوشی ندارد و کار دیگر از حد شعار و حرف گذشته و نیازمند اقدامات عملیاتی موثر است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان ضمن تشریح وضعیت نامساعد تالاب انزلی، افزود: تالاب انزلی یک سرمایه ارزشمند ملی است که به ما به ارث رسیده و خواستار آن هستیم که تالاب انزلی به محدوده منطقه آزاد انزلی الحاق شود تا به عنوان یک دستگاه توانمند در عرصه اقتصادی بتوانیم به روند احیای، نجات این تالاب بین المللی کمک کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر وضعیت بحرانی تالاب انزلی خطاب به معاون سازمان محیط زیست حاضر در این مراسم خاطرنشان کرد: مالکیت، حاکمیت و مدیریت تالاب را نمی خواهیم و فرصت برای احیای تالاب بسیار کم است و مسئولان کشور باید همان نگاهی که به دریاچه ارومیه داشته اند را به تالاب انزلی داشته باشند.

رئیس هیأت مدیره منطقه آزاد انزلی ضمن ابراز تاسف از حال و روز ناخوش تالاب انزلی و ورود انبوه رسوبات و پساب ها و پسماند به آن، افزود: تالاب انزلی ذخایر ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر بوده و یک موقعیت ممتاز در بخش گردشگری دارد اما مشکلات تالاب نظیر ورود رسوبات و آلاینده ها انقدر شدت یافته که باید کار عملیاتی جدی در رابطه با مدیریت اکولوژیک تالاب صورت بگیرد.

مسرور با بیان اینکه در راستای احیای تالاب و کمک نهادها و سازمان های مختلف نباید جزیره ای نگاه کرد، چشم ها را باید شست و طور دیگری به تالاب دید، خاطرنشان کرد: می توان با حفظ محیط زیست تالاب، و بهره برداری خردمندانه از آن نه تنها برای جامعه محلی ایجاد درآمد کرد بلکه درآمد ارزی برای کشور داشت و با درآمد کسب شده به احیای تالاب کمک شایانی کرد.

وی با بیان اینکه نباید بخشی نگر باشیم و به صورت جزیره ای فکر کنیم و باید توسعه گیلان را به صورت یکپارچه ببینیم، افزود: گرچه محدودیت قانونی اجازه کار در خارج محدوده از منطقه را به ما نمی دهد اما همیشه به مدیران بخش  های مختلف منطقه توصیه کرده ایم که برنامه های فرهنگی و گردشگری را به شهر انزلی و همه استان ببرند.

در ادامه دکتر مسعود باقرزاده، مدیر دفتر امور تالاب های سازمان محیط زیست ضمن قدردانی از سازمان منطقه آزاد انزلی جهت میزبانی جشنواره تالاب دوخان و کمک به احیای این تالاب بین المللی بیان کرد: 90 درصد مشکلات تالاب انزلی مربوط به بیرون از حوزه این تالاب است و حاشیه نشینان و عموم مردم وظیفه سنگینی در قبال حفاظت از تالاب را دارند اما نمیخواهیم مسئولیت خودمان را بپذیریم.

باقرزاده کریمی خاطرنشان کرد: از کوچکتر کردن تالاب و گسترش شهر خوشحال نشویم، بلکه انس و الفت و سازگاری بین توسعه شهر و تالاب باید ایجاد شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها