جام‌جم ویژه‌برنامه‌های تحویل سال شبکه‌های تلویزیون را معرفی می‌کند

پای هفت‌سین «سیما»

بهار نزدیک شده است. در آستانه عید بزرگ ایرانی، رسانه ملی هم مثل هر سال با دستی پر به استقبال مخاطبان آمده و گنجینه‌ای از مجموعه‌های نمایشی و برنامه‌های زنده و تولیدی را برای پخش از شبکه‌های مختلف تدارک دیده است. با این حال شاخص‌ترین این برنامه‌ها و اصطلاحا گل سر سبدشان ویژه‌برنامه‌هایی است که در لحظات به یاد ماندنی تحویل سال از شبکه‌های مختلف روی آنتن می‌روند و با بخش‌هایی مفرح و حضور مهمانانی محبوب، سال قدیم مخاطبان را به لحظه‌های نوروزی نو گره می‌زنند.
کد خبر: ۱۱۲۸۶۹۵
پای هفت‌سین «سیما»

گزارش زیر حاصل پیگیریهای جامجم از برنامههایی است که شبکههای مختلف به مناسبت تحویل سال روی آنتن میفرستند.

نوروز به سبک فرمول یک

شبکه یک سیما به عنوان قدیمیترین شبکه تلویزیون، امسال برنامهای را با حال و هوای جوانانه و با استفاده از تیمی خلاق برای پخش در لحظات نوروز تدارک دیده است. این برنامه که «یک یک» نام دارد، با همان ترکیب عوامل برنامهساز فرمول یک در حال برنامهریزی است و اجرای آن را هم علی ضیا عهدهدار شده؛ مجری جوانی که ادبیاتی امروزی دارد و با لحن صریح و شوخیهای کلامیاش احتمالا نگاه مخاطبان زیادی را به خود جلب خواهد کرد. یک یک چهارمین تجربه اجرای ضیا در عرصه برنامههای نوروزی است و او پیش از این دو بار هم در سالهای 94 و 95 مجری ویژهبرنامه نوروزی شبکه یک بوده است.

افشین حسینخانی، تهیهکننده این ویژهبرنامه نوروزی به جامجم میگوید: یک یک برنامهای ترکیبی است و در آن از حضور بازیگران، خوانندگان و نیز افراد معروف و فعال در زمینههای اجتماعی استفاده خواهیم کرد.

از جمله نکات جالب توجه در این برنامه، حضور چهرههایی از میان جوانان فعال در فضای مجازی است. حسینخانی توضیح میدهد: این نخستین بار است که حضور این افراد را در قاب تلویزیون خواهیم دید. با این حال اجازه بدهید نامی از کسی نبرم و اجازه بدهیم مخاطبان با دیدنشان غافلگیر شوند.

یک یک با اجرای ضیا و حضور مخاطبانی از جنس مردم در فضای استودیو، پخشاش را از 26 اسفند به مدت چهار شب آغاز خواهد کرد. ویژهبرنامه تحویل سال این شبکه هم 29اسفند از ساعت 12 ظهر تا 9 شب مهمان سفره هفتسین مخاطبان خواهد شد.

قول حضور چهرهای خاص!

شبکه دوی سیما هم ویژهبرنامهای خاص را برای پخش در لحظات تحویل سال تدارک دیده است. این ویژهبرنامه که تاکنون نام آن قطعی نشده است، با اجرای محمد سلوکی و ژیلا صادقی روی آنتن خواهد رفت.

محمدرضا رضاییان، تهیهکننده این برنامه در گفتوگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر گفت: «همین نزدیکی» عنوان کلی ویژهبرنامههای مناسبتی شبکه دوی سیماست که در این مدت در مناسبتهایی چون شب یلدا و ایام دهه فجر با اجرای مژده لواسانی روی آنتن رفت؛ اما اکنون به دنبال نامی ویژهتر برای این برنامه نوروزی هستیم. این تهیهکننده اضافه میکند: تلاش میکنیم ویژهبرنامه متفاوتی داشته باشیم و هنوز مشغول برنامهریزی هستیم. به ایدههای جذابی فکر کردهایم و از حضور مهمانهای درجه یک و خوانندهها و نمایش بخشهای گوناگون تصویری استفاده خواهیم کرد.

این تهیهکننده همچنین از حضور مهمانی ویژه در برنامه خبر داد. به گفته رضاییان، این مهمان از چهرههای فعال عرصه هنر قرار است بعد از سالها در تلویزیون حضور پیدا کند.

بهارانهای با بوی نارنج

احسان علیخانی اینبار هم در لحظه تحویل سال، مهمان نگاه مخاطبان شبکه سه سیماست. علیخانی که در طول سالهای اخیر فقط او را در طول شبهای ماه رمضان با اجرای «ماه عسل» و نیز تدارک و اجرای برنامه ویژه «سه ستاره» در آستانه تحویل سال میبینیم، امسال با «بهار نارنج» مهمان خانههاست.

گروه تولید این برنامه عیدانه، نوید ساخت آیتمهایی جذاب را برای بهار نارنج دادهاند که احتمالا همان امضای همیشگی برنامههای علیخانی را خواهد داشت و پیشبینی میشود دکور کار هم تماشایی و متفاوت باشد.

گفتنی است، برنامه بهار نارنج با اجرای احسان علیخانی از شنبه 26 اسفند بعد از خبر 22 به مدت چهار شب روی آنتن شبکه سه میرود. عوامل این برنامه برای روز سهشنبه و همزمان با سال تحویل هم حدود هشت ساعت برنامه تدارک دیدهاند.

نوروز با طعم فرهنگ

شبکه چهار سیما به عنوان مهد برنامههای فرهنگی و هنری در سیما، امسال ویژهبرنامهای از جنس برنامههای ادبی شبانهاش را برای پخش در لحظات تحویل سال تدارک دیده است. این ویژهبرنامه که به همت همان گروه برنامهساز چشم شب روشن و با تهیهکنندگی امیر قمیشی تدارک دیده میشود تا این لحظه «بفرمایید بهار» نام دارد و قرار است توسط محمد صالحعلا اجرا شود. بر این اساس مخاطبان احتمالا با برنامهای خاص و آرام در فضایی شاعرانه مواجه خواهند بود.

قمیشی، تهیهکننده این برنامه تلویزیونی در خصوص آخرین برنامهریزیهای صورت گرفته برای این برنامه میگوید: آنچه تا این لحظه تصویب شده این است که احتمالا همکارانمان در گروه اجتماعی شبکه چهار، ویژهبرنامهای را همزمان در شهر کاشان دارند که ما در خلال صحبتها و گفتوگوها، در قالب بخشهای رسانهای با آنها ارتباط خواهیم گرفت. همچنین این برنامه در طول شبهای نوروز هم ادامه پیدا میکند و هر شب به مدت یک ساعت روی آنتن میرود.

هفتسین به رنگ فیروزه

شبکه پنج سیما تا این لحظه ویژهبرنامه متفاوتی را برای پخش در لحظات تحویل سال نو تدارک ندیده و فقط از پخش مناسبتی «شب فیروزهای» در ایام نوروز و شب تحویل سال خبر داده است. شب فیروزهای عنوان جنگ شبانهای است که با حضور مهمانان مختلف و هنرمندان هر شب به طور زنده از این شبکه روی آنتن میرود و حالا قرار است پخش نوروزی داشته باشد.

محمد قنبری، تهیهکننده این برنامه با اعلام نام ابوالفضل آقاخانی به عنوان مجری این برنامه افزود: هنوز هیچچیز قطعی نشده است. با این حال شب فیروزهای از 26 تا 29 اسفند به صورت ویژه روی آنتن خواهد رفت و از اول تا 12 فروردین هم برنامهای نوروزی خواهیم داشت. همچنین ممکن است ارتباط زنده با حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) یا یکی دیگر از اماکن متبرکه شهر، ویژهبرنامه شبکه پنج سیما در لحظه تحویل سال باشد.

پنجرههایی گشوده به بهار

برنامه تلویزیونی «پنجرهها» با بخشهای متنوع از شبکه آموزش به استقبال نوروز 97 میرود. پنجرهها که مجید واشقانی مدتی است اجرایش را هر هفته جمعهها صبح در شبکه آموزش تجربه میکند، قرار است به مناسبت فرارسیدن ایام سال نو با بخشهایی متنوع و مفرح برای بینندگان روی آنتن برود.

طبق اعلام روابط عمومی شبکه آموزش، این برنامه روز جمعه 25 اسفند طبق روال قبلی ساعت 10 تا 12 پخش میشود؛ اما در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه نیز از ساعت 22 و 30 دقیقه تا ساعت 24 به صورت ویژه روی آنتن خواهد رفت؛ ضمنا مخاطبان در روز سه شنبه 29 اسفند نیز شاهد پخش پنجرهها تا قبل از اذان مغرب خواهند بود.

پنجرهها شامل قسمتهای متنوعی از جمله گذری بر برنامههای یک سال گذشته شبکه آموزش، دعوت از مهمانان خارجی کشورهای دیگر، دعوت از مفاخر ایران و... است. پنجرهها همچنین به برگزاری مراسم نوروز و رسم و رسوم کشورهای فارسی زبانی که نوروز را جشن میگیرند، میپردازد.

تبریک عیدانه رادیو شبیها

شبکه شما هم به عنوان نماینده شبکههای استانی سیما، با یک ویژهبرنامه به پیشواز نوروز میرود. این برنامه «عید شما مبارک» نام دارد و کاری از تیم موفق برنامهساز رادیو هفت و رادیو شب است. عید شما مبارک به تهیهکنندگی محمد صوفی و اجرای منصور ضابطیان 28اسفند ماه از ساعت 22 تا یک بامداد و 29 اسفند ماه از ساعت 10 صبح تا 21 از این شبکه روی آنتن خواهد رفت.

صوفی تهیهکننده این برنامه با تایید خبر ساخت عید شما مبارک به جامجم گفت: تازه دو سه روز است شروع به برنامهریزی و ساخت برنامه کردهایم. مجری این برنامه زنده، منصور ضابطیان خواهد بود و سعی داریم برنامهای مستقل و متفاوت با رادیو هفت و رادیو شب را برنامهریزی کنیم. شعرخوانی و فال حافظ با اجرای رشید کاکاوند از دیگر بخشهای این برنامه است.

زنده از بارگاه نور

اولین روز از نوروز امسال با سالروز شهادت امام علیالنقیالهادی(ع) مصادف شده است و این شهادت، حال و هوایی ویژه و معنوی به نوروز میبخشد. بر این اساس، شبکه قرآن و معارف سیما امسال برنامهای مذهبی و معرفتی را برای پخش در لحظات تحویل سال تدارک دیده است. این برنامه «نگاه خورشید» نام دارد و با اجرای دکتر ضیاء آذری و مجید یراقبافان، زنده از شهر مشهد مقدس روی آنتن خواهد رفت.

به گفته اکبر صمصامی، تهیهکننده نگاه خورشید، این برنامه در قالب سه برنامه ویژه برای مخاطبان روی آنتن خواهد رفت. برنامه اول از 28 اسفند ماه مصادف با سالروز ولادت امام محمد باقر(ع)، از ساعت 20 تا 21 و 30 دقیقه از صحن انقلاب حرم مطهر امام رضا(ع) روی آنتن میرود. ویژهبرنامه دوم به روز 29 اسفند مربوط است که بخش اول آن در قالب برنامهای از ساعتهای 15 و 30 تا 18 است و برنامه دوم بعد از اذان مغرب در ساعت 19 و 45 دقیقه آغاز میشود و به پوشش مراسم تحویل سال در صحن جامع رضوی میپردازد. ویژهبرنامه سوم هم یک روز بعد و به مناسبت سالروز شهادت امام علیالنقی رویکردی معرفتی و شناختی خواهد داشت و از ساعت 9 تا 10 و 30 دقیقه در قالب سوگوارهای برای این امام روانه آنتن میشود.

برنامه موردنظر در دسترس نیست!

شبکه نسیم بهعنوان یکی از پرمخاطبترین شبکههای صدا و سیما تا این لحظه هنوز برنامه خاصی را برای پخش در لحظات تحویل سال تدارک ندیده است و احتمالا در طول لحظات تحویل سال هم یکی از قسمتهای از پیش ضبط شده دورهمی را روی آنتن خواهد فرستاد.

وظیفه سنگین ساختن حسی خوب

محمد سلوکی، مجری ویژهبرنامه امسال شبکه دوی سیماست. این مجری که پیش از این اجرای نوروزی را در شبکه پنج سیما هم تجربه کرده بود، با اشاره به اجرای زنده این برنامه در شبکه دو میگوید: تلویزیون در لحظات تحویل سال حجم مخاطبان بالایی دارد و این حجم از دیده شدن، احساس مسئولیت بالایی را در من به عنوان مجری ایجاد میکند. وظیفه دارم به نمایندگی از همه افرادی که در پشت صحنه برنامه تلاش میکنند، حسی خوب در مقابل دوربین بسازم و فضایی جذاب و گرم ایجاد کنم تا اگر احیانا کسی در طول سال غمی داشته برای لحظاتی فراموشش کند. این وظیفه سنگینی است.سلوکی با اشاره به دشواری دور بودن از اعضای خانوادهاش از لحظات تحویل سال ادامه میدهد: دور بودن از خانواده بویژه در لحظات تحویل سال سخت است و بارها در سالهای مختلف تجربهاش کردهام؛ اما در طول این سالها یاد گرفتهام با دیدی حرفهای با شغلم برخورد کنم و هم خودم و هم خانوادهام سختیهای حرفهام را پذیرفتهایم.

تجربهای خاص و ناب

مجید واشقانی که مدتی است در قالب اجرای برنامه پنجرهها، عرصه مجریگری را برای نخستینبار تجربه میکند، از حس و حالش اینگونه به جامجم میگوید: اینکه لحظات تحویل سال و عید نوروز را با آنهمه تب و تاب روی آنتنباشی، تجربه متفاوتی است. حس خوبی است که میدانم قرار است در آن لحظات مقابل نگاه مردم باشم و در عین حال دلهره هم دارم. دلم میخواهد برنامهام به نحو مطلوب و احسن اجرا شود و مضاف بر آن، این قضیه را هم باید در نظر بگیریم که قرار است برنامههای قَدَری از شبکههای دیگر روی آنتن بروند و این جلب نگاه مخاطبان را دشوار میکند.

همه باهم بهار میشویم

محمد صالحعلا در زمره متفاوتترین مجریان رادیو و سیماست. آقای ادبیات آهنگین و شاعرانه و ابداعات گوناگون با واژگان که جنسی متفاوت و مخصوص به خود دارد و همین تفاوت در اجرا، مخاطبان را به تماشای برنامههایش مینشاند. صالحعلا که امسال با «بفرمایید بهار» مهمان نوروزی خانههاست، به جامجم میگوید: حسوحالی که در لحظه تحویل سال دارم این است که انگار همه باهم داریم بهار میشویم. شاید جالب باشد بدانید با وجود اینکه در تمام طول عمرم در رادیو و تلویزیون و سینما بودهام، باز هر بار که جلوی دوربین میروم مضطرب میشوم و حسی دارم که انگار بار اول است. آشکارا دست و دلم میلرزد. سالهای سال هم هست که برنامههای لحظه تحویل سال را اجرا میکنم؛ شاید این صدهزارمین بار است و باز دلهره دارم.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها