ماه پر خبر و حادثه دی سال 96 ،قطعا در خاطره ایرانیان به دلیل اتفاقات مهمی چون اغتشاشات در کشور، فیلتر شدن تلگرام ، و حادثه ناراحت کننده کشتی سانچی باقی خواهد ماند اما اخبار دیگری همچون موضع گیری های ترامپ و تحریم های ابلاغی جدید وی و حضور جک استرو در کنفرانس امنیتی تهران نیز از محور های مهم رویداد های این ماه محسوب می شود.
کد خبر: ۱۱۲۸۴۹۲
دیماه 96 چه خبر بود: روزهای بدون تلگرام / سانچی مردم را داغدار کرد (+عکس)

به گزارش جام جم آنلاین ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ،3 دی به دو فوریت بررسی طرح اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت همیشگی فلسطین رای مثبت دادند این طرح که به امضای 63 نماینده مجلس رسیده بود ،تاکید داشت که بیت المقدس پایتخت همیشگی کشور فلسطین خواهد ماند.این طرح در واکنش به تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس ارائه و مصوب شد.

زلزله 4.2 ریشتری درتهران

حوالی ساعت ۱ بامداد چهارشنبه ۶ دی‌ماه زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ ریشتر استان‌های تهران و البرز را لرزاند. کانون این زمین‌لرزه در عمق ۱۲ کیلومتری زمین و در ۴ کیلومتری ملارد (استان تهران)، ۷ کیلومتری مشکین دشت (استان البرز) و ۷ کیلومتری صفا دشت (استان تهران) بود.این زلزله حضور مردم در خیابانهارا به دنبال داشت و باعث شد عده ای با مراجعه به پمپ بنزین ها ،صف های طولانی تشکیل دهند،زلزله4.2 ریشتری خاطره زلزله یک هفته قبل تهران را تداعی کرد.

تائید دوباره پایبندی ایران به برجام

آژانس بین المللی انرژی اتمی در 9 دی با انتشار گزارشی جزئیاتی از دستاوردهای این نهاد بین المللی در سال 2017 را ارائه داد و راستی آزمایی توافق هسته ای ایران و1+5 را یکی از دستاورهای این سال برشمرد.مدیرکل آژانس تائید کرد که ایران به تعهدات هسته ای خود طبق برجام عمل کرده است.

نا آرامی به نام مردم علیه مردم

نا آرامی ها در هفته دوم دی ماه ۱۳۹۶از مشهد و شهرهای بزرگ استان خراسان آغاز شد. تجمعات در ابتدا با محوریت مطالبات به حق اقتصادی مردم بود، اما در برخی نقاط به اغتشاش کشیده شد و بعضی فرصت طلبان با سردادن شعارهای ساختارشکنانه و آسیب زدن به اموال عمومی، مسیر خواسته های معترضان را منحرف کردند.در پی تجمعاتی پراکنده شامگاه شنبه 9 دی در برخی نقاط کشور از جمله خیابان انقلاب اسلامی تهران، گروه معدودی ازاغتشاشگران با حمله به اماکن و تاسیسات شهری در میدان فردوسی تهران، دست به تخریب اموال عمومی زدند.

محدود شدن تلگرام

از دسترس خارج شدن تلگرام و اینستاگرام یکی از داغ ترین اخبار هفته دوم دیماه بود این اقدام که برای جلوگیری از فعالیت برخی کانال های تلگرامی و صفحه های اینستاگرامی بود از سوی برخی مقامات کشور برای محدودسازی فعالیت شبکه های اجتماعی اخلال گر صورت گرفت.

فرمانده سپاه: پایان فتنه 96 را اعلام کرد

ملت انقلابی ایران 13 دیماه با حضور در خیابان ها به دشمنان قسم خورده این مرز و بوم ثابت کرد که این ملت با هوشیاری خود، اجازه خودنمایی به اغتشاشگران نمی دهد.هموطنان کشور در شهرهای مختلف اصفهان، قم، اهواز، اراک، کرمانشاه، همدان، ایلام، مراغه، گرگان، آستانه، بجنورد، زابل، بوشهر، خرم آباد، گلپایگان، خمینی شهر، شهرضا، آران و بیدگل و هرمزگان با حضور منسجم و پرشور در خیابان ها و اعلام برائت از اغتشاشگران و هنجارشکنان داخلی یک بار دیگر با ولایت وانقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند در همین حال، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز تاکید کرد که آمادگی امنیتی در کشور و بصیرت مردم باعث شد دشمن شکستی دوباره را تجربه کند و پایان فتنه 96 را اعلام کرد.

حماسه سازی دیگر

15 دیماه مردم مومن و ولایی استان تهران و دیگر شهرهای کشور پس ازاقامه نماز جمعه با برگزاری راهپیمایی باشکوه، ضمن تجدید میثاق با آرمانهای والای امام راحل،انقلاب اسلامی، رهبری و شهدا، بر حمایت قاطع خود از نظام مقدس جمهوری اسلامی تاکید کردند.

پرونده زندگی قاتل ستایش بسته شد

21 ماه پس از قتل ستایش در خیرآباد ورامین، ، قاتلش در زندان رجایی شهر به دار مجازات آویخته شد.امیرحسین که به اتهام قتل و تجاوز به عنف باحکم دادگاه کیفری استان تهران به قصاص و اعدام محکوم شده بود، سحرگاه پنجشنبه 14 دی پای چوبه دار رفت. او در آخرین لحظات هم امیدواربه گذشت اولیای دم بود اما اصرار پدر و مادر ستایش باعث شد حکم اجرا شود و پرونده زندگی امیرحسین 20روز بعد از تولد 18 سالگی اش بسته شود.

بررسی ناآرامی ها در غیرعلنی 3 ساعته مجلس

اغتشاشات در کشور باعث شد مجلس شورای اسلامی 17 دی ماه در یک جلسه سه ساعته غیرعلنی با حضور 215 نماینده مجلس، مسئولان امنیتی، وزرای اطلاعات، کشور، جانشین فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی انتظامی و رئیس سازمان صداوسیما،ابعاد مختلف تحولات دو هفته در کشور را بررسی کند. به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس، با توجه به اینکه پشت صحنه اعتراضات اخیر برخی سرویس های جاسوسی در منطقه و آمریکا بودند، مقرر شد مسئولان مربوط پیگیریهای جدی درباره موضوعات داشته باشند.

سانچی مردم ایران را عزدار کرد

32خدمه نفتکش سانچی، وقتی بندر عسلویه را به مقصد کره جنوبی ترک می کردند، نمی دانستند حادثه بزرگی در کمینشان است. در حادثه برخورد نفتکش ایرانی با کشتی چینی، 32 ملوان و خدمه نفتکش کشته شدند.ساعت 16 و30 دقیقه شنبه 16 دی نفتکش سانچی ، در158 مایلی بندر شانگهای چین با کشتی دیگری برخورد کرد.این نفتکش 274 متری ایران، حامل 111 هزار تن میعانات گازی بود.این کشتی هشت روز بعد با وجود تلاش تیم های اطفای حریق و اعزام نیروهای تکاور ایران به محل حادثه، با انفجاری مهیب روبه رو شد و در عمق 110 متری آب فرو رفت.

دومین کنفرانس امنیتی تهران

دومین کنفرانس امنیتی تهران 18 دی،با عنوان «امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، چالش‌ها و روندهای نوظهور»برگزار شد.دراین مراسم مهمانانی از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه،لبنان، عمان، انگلیس، ایتالیا، دانمارک،تاجیکستان، سوئد، سوریه واتریش حضورداشتند،که یکی از مهمترین مهمانان جک استرو وزیر امورخارجه پیشین انگلیس بود.

دیدار جک استراو با هیات پارلمانی ایران

جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس و لرد لامونت نماینده ویژه نخست وزیر این کشور روز19 دی با حضور در مجلس شورای اسلامی با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس دیدار و گفت وگو کردند.در این دیدار که به درخواست هیات انگلیسی صورت گرفت مصطفی کواکبیان، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس نسبت به مواضع انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص ناآرامی های اخیر ایران، اعتراض کرد.

برجام با تحریم اضافه

همان طور که پیش بینی می شد دونالد ترامپ 22 دیماه، تعلیق تحریم های هسته ای علیه کشورمان را برای یک دوره سه ماهه دیگر تمدید و همزمان، تحریم های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.بر این اساس، 14 شخصیت حقیقی و حقوقی به فهرست تحریم ها علیه کشورمان افزوده شدند که آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، رئیس زندان رجایی شهر و شورای عالی فضای مجازی در فهرست تحریم شدگان جدید توسط واشنگتن قرار دارند.

آیت الله مهدی مظاهری درگذشت

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مظاهری چهره ماندگار تبلیغ، بعد از تحمل مدتی درد و رنج بیماری در22 دیماه درگذشت. وی مدتی به دلیل عفونت ریوی و گرفتگی عروق قلبی و کهولت سن در یکی از بیمارستان‌های اصفهان بستری بود و به دیار باقی شتافت.

با دستور رئیس‌جمهور؛تلگرام رفع فیلتر شد

فیلترینگ موقت تلگرام و برخی محدودیت‌هایی که به درخواست برخی نهادها در طی نا آرامی های کشور اعمال شده بود، به دستور رئیس‌جمهور به‌طور کامل برداشته شد.حوالی ساعت ۲۱:۳۰ (۲۳ دی) برخی کاربران اعلام کردند که دسترسی آن‌ها به «پیام‌رسان تلگرام» از طریق اینترنت خانگی و بدون استفاده از فیلترشکن، ممکن شده است.

تهران، کانون رایزنی های پارلمانی

سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی،26 دی در تهران برگزارشد.این کنفرانس با حضورهیات های پارلمانی 44 کشور در کشور، تهران را به کانون رایزنی های وحدت جهان اسلام تبدیل کرد.

صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک شد

پیش بینی نتیجه انتخابات کمیته ملی المپیک بسیار ساده بود؛و همانطور که انتظار می رفت سیدرضا صالحی امیری 25 دیماه سکان هدایت کمیته ملی المپیک برای بازی های آسیایی 2018 و المپیک 2020 را به دست گرفت . اما این انتخاب با اعتراضات بسیاری مبنی بر دو شغله بودن وی روبه رو شد بطوریکه امیری مجبور شد از سمت خود به عنوان معاونت اجتماعی شهردار تهران استعفا دهد. 30 دی نیز محمدعلی نجفی شهردار تهران درباره وضعیت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد که صالحی امیری ا ستعفا کرده که این درخواست مورد پذیرش قرار گرفته است.

دلار از 4500 تومان عبور کرد

30 دیماه در بازار آزاد، قیمت دلار و سکه تمام به روند صعودی خود ادامه داد به طوری که دلار به 4500 تومان رسید.همچنین یورو، پوند انگلستان و لیر ترکیه هم به عنوان دیگر ارزهای پرتقاضا،افزایش قیمت را تجربه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها