تا فرا رسیدن تعطیلات سال نو و آغاز سفرهای نوروزی چند روزی باقی مانده و به روال هر سال، بازار خودرو، این روزها داغ‌تر از دیگر ماه‌هاست. البته نوسانات قیمتی که اخیرا بر بازار خودرو سایه افکند، موجب رکود خرید و فروش خودرو شد، ولی به هر حال بسیاری از افراد ملزم به تهیه خودرویی مناسب برای رفاه خانواده در سفرهای نوروزی هستند.
کد خبر: ۱۱۲۷۹۷۰
خوش‌رکـاب‌های خوش‌سفـر

عده‌ای قصد دارند خودرویشان را با یک گزینه مناسب‌تر برای سفر تعویض کنند و برخی هم قصد دارند خودرویی مدل بالاتر و گران‌قیمت‌تر بخرند. در ادامه به معرفی هشت خودروی مناسب برای سفرهای نوروزی می‌پردازیم که فضای کابین مناسب و جاداری دارند، لذت سواری راحتی به سرنشینان می‌دهند و در صورت بروز مشکل فنی، در بسیاری از شهرها (بخصوص مراکز استان‌ها) دسترسی نسبتا خوبی به قطعات یدکی و مکانیک کاربلد برای بسیاری از آنها خواهید داشت.

سمند

سمند را میتوان ارزانترین خودروی مسافرتی بازار دانست که بسته به شرایط مختلف، نمونههای متفاوت آن را میتوان در بازه قیمتی 12 تا 42 میلیون تومان خرید. این خودرو که نخستین بار سال 1381 به عنوان نخستین خودروی ملی ایران به بازار عرضه شد، بر پایه پلتفرمی مشترک با پژو 405 طراحی شده و تا این لحظه با تیپهای مختلفی مثل EL، X7، LX، SE، سورن و غیره و با پیشرانههای تک سوز و دوگانهسوز XU7 (پیشرانه 1800 سیسی پژو 405) یا EF7 (نخستین موتور ملی با حجمی معادل 1646 سیسی) به دست خریداران رسیده است. اما در حالی که سمند سورن توربو در بازار آزاد این روزها بیش از 40 میلیون تومان قیمتگذاری میشود، یک سمند مدل پایین ساده را میتوان حتی با بودجه ده تا 12 میلیون تومانی هم خرید. این خودرو، فضای داخلی نسبتا جادار و خوبی دارد و همچنین قطعات یدکی آن (بویژه در نسخه 1800 موتور پژو) در بیشتر شهرهای کشور فراوان است.

ماکسیما

اگر با بودجهای در حدود 50 تا صد میلیون تومان به دنبال یک خودروی مسافرتی بسیار خوب هستید و مصرف سوخت برایتان اهمیتی ندارد، مطمئنا ماکسیما گزینه شما خواهد بود. این خودرو که از اوایل دهه 80 شمسی تا اوایل دهه 90 روی خط تولید پارس خودرو قرار داشت و با قطعات اکثرا وارداتی مونتاژ میشد، در واقع نسل نیسان سِفیروست که در بازار ایران با نام برادر بزرگ ترش یعنی ماکسیما شناخته میشود.

ماکسیما از موتور پرقدرت 3000 سیسی شش سیلندر بهره میبرد و در دو نسخه اتوماتیک چهار سرعته یا دندهای با گیربکس پنج سرعته قابل خریداری است. مصرف سوخت بالا در نسخه اتوماتیک از مهمترین نکات منفی وارد بر این خودروست. همچنین قطعات یدکی مهم آن هرچند در بیشتر شهرستانها نیز یافت میشود، اما برای تهیه قطعات اصلی و مرغوبتر باید حوصله بیشتری به خرج دهید.

تویوتا کمری

اواسط دهه 80 شمسی، وقتی واردات خودرو پس از مدتها به وضعیت پایداری میرسید و رفته رفته برندهای خودروسازی معتبر بیشتری به بازار ایران پا میگذاشتند، تویوتا با مدل کمری توانست سهم خوبی از بازار سدانهای خارجی برای خود دست و پا کند. شرکت واردکننده در سالهای 1384 و 1385/ 2005 و 2006 نمونه اتاق قدیم کمری (که با کد XV30 شناخته میشود) را به بازار عرضه کرد که البته این مدل به علت عرضه تیپ گرند به کمری گرند شهرت پیدا کرد. اما نسل بعدی آن یعنی XV40 که سال 1386/ 2007 به بازار کشور وارد شد، به لطف محدود بودن گزینههای رقیب و ظاهر بسیار خوب برای زمان خود یکی از خودروهای بسیار پرفروش آن زمان بود. کمری 2007 تا 2010 که عمدتا در تیپهایی مثل GL، GLX و SE به بازار کشورمان عرضه شد خودرویی کاملا راحت و کماستهلاک است که فضای کابین دلباز و سیستم تعلیق نرم آن، شرایط بسیار خوبی برای سفر ایجاد میکند. گفتنی است قطعات یدکی این خودرو در شهرستانهای فاقد نمایندگی رسمی تویوتا در ایران، اندکی کمیاب است. اما به هر حال استهلاک پایین این خودرو، کمری را به گزینه قابل اطمینانی برای سفر تبدیل میکند که با بودجهای در حدود 60 تا 120 میلیون تومان میتوان پشت رلش شست.

نیسان رونیز

اگر غیر از سفرهای بین شهری قصد بیراهه نوردی دارید، بدون شک رونیز را باید گزینهای کاملا مناسب برای شما بدانیم. شاید این خودرو را بتوان ارزانترین گزینه آفرودی خانوادگی موجود در بازار دانست که با اوضاع آشفته این روزهای بازار قیمتی در حدود 50 تا صد میلیون تومان دارد. البته باید به این مسأله اشاره کرد این شاسی بلند ژاپنی که روزگاری روی خط تولید پارس خودرو در کنار ماکسیما، پیکآپ و سرانزا تولید میشد خودروی چندان نرمی نیست. اما فضای داخلی قابل قبولی دارد.

همچنین اگر به دنبال گزینهای هفت نفره هستید، سرانزا که با قیمتی کمتر از رونیز قابل خریداری بوده و عملا از نظر فنی با رونیز یکسان است را به شما پیشنهاد میدهیم. رونیز، پیکآپ یا سرانزا سه خودروی کم استهلاک و بادوام با قطعات یدکی فراوان در شهرهای مختلف هستند که خیال شما را از بابت بروز هرگونه مشکل در مسیر سفر آسوده میکند.

لیفان 820

اگر بهدنبال خودروی صفرکیلومتر خانوادگی هستید که از امکانات خوب و ظاهر مناسب بهره میبرد، این سدان چینی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. لیفان820 طولی معادل 4865 میلی متر و فاصله بین دو محور 2775 میلی متر دارد که در مقام مقایسه از گزینههای کرهای مثل سوناتا یا اپتیما بیشتر است. فضاسازی کابین این خودرو برای سفرهای طولانی مدت راحت است و سرنشینان چالش خاصی ندارند. با این حال باید با موضوع چینی بودن این خودرو که ممکن است برای بسیاری از افراد قابل پذیرش نباشد، کنار بیایید.

هرچند این روزها خودروهای چینی تغییر زیادی نسبت به قبل داشته و بیشتر آنها گزینههایی کاملا قابل اعتماد است. لیفان820 توسط کرمان خودرو به بازار عرضه میشود و این روزها بسیاری از شهرهای کشور دارای نمایندگی این شرکت هستند، پس احتمالا از نظر قطعات و خدمات نیز به مشکل نمیخورید. هرچند بسیار بعید است خودروی صفر کیلومتر مدل روز در طول یک سفر ساده دچار مشکل جدی شود. در حال حاضر لیفان 820 صفر کیلومتر با قیمت 91 میلیون تومان به فروش میرسد.

هیوندای سوناتا

همان اواخر دهه 80 شمسی که واردات خودروهای خارجی به بازار ایران جانی دوباره گرفته بود، هیوندای جزو تازه واردهای بازار ایران بود که با محصولاتی مثل سانتافه، سوناتا، آزرا و توسان به خیابانهای ایران پا گذاشت.

اما در این میان سوناتا به عنوان ارزانترین خودروی خانوادگی آن روزهای هیوندای که در دو نسخه چهار و شش سیلندر وارد بازار کشورمان شد، همچون برادران دیگرش عملکردی کاملا موفقیت آمیز داشت و با توجه به استهلاک نسبتا پایین این خودرو (در نسخه چهار سیلندر)، هنوز هم سوناتا 2007 را میتوان خودرویی کاملا قابل قبول برای استفاده روزمره و حتی مسافرت دانست.

سوناتا بازار خرید و فروش بسیار خوبی دارد و همچنین به دلیل سیستم تعلیق مناسب و فضای داخلی خوب برای استفاده خانوادگی کاملا قابل قبول است. هرچند تا همین چند ماه پیش، نمونههای مدل 2009 بسیار مرتب این خودرو را میشد با قیمتی کمتر از صد میلیون تومان خرید؛ اما شرایط این روزهای بازار این طور ایجاب میکند که شما با این بودجه به نمونه 2007 یا مدلهای رنگدار 2008 آن بر بخورید. سوناتا از نظر فراوانی قطعات، وضع خوبی دارد و معمولا در شهرهایی که
نمایندگی رسمی این شرکت حضور داشته باشد، مشکلی نخواهید داشت.

سیتروئن زانتیا

وقتی شرکت سایپا، سیتروئن زانتیا را روی خط تولید داشت، بیشترین انرژی خود را صرف تبلیغات پیرامون سیستم تعلیق این خودرو کرد. زانتیا از سیستم تعلیق نیوماتیک بهره میبرد که سواری بسیار نرمی را به خودرو ارائه میکند. همچنین فضای داخلی این سدان سایز متوسط خانوادگی که معرفی آن به بازار جهانی به دهه 1370/1990 بازمیگردد نیز بسیار خوب و قابل قبول است. در ضمن با توجه به مونتاژِ داخل بودن این محصول، احتمال یافتن قطعات یدکی آن در بسیاری از شهرها وجود دارد. هرچند برای خریداری قطعات یدکی این خودرو نیز باید اندکی صبر و حوصله به خرج دهید و غیر از این، برخی مکانیکها به ساختار فنی این خودرو بخصوص در بخش سیستم تعلیق هیدرولیک روغنی آن چندان تسلط ندارند. اما زانتیا چه در نوع 2000 و چه در نوع 1800 خودرویی کاملا مناسب برای مسافرتهاست؛ به شرط آن که نمونهای تمیز و مرتب بخرید!

سانگ یانگ موسو

شرکت سانگیانگ کره جنوبی که در بازار این روزها بیشتر با خودروی تیوولی مطرح شده است، سابقهای نسبتا طولانی در زمینه عرضه خودرو به بازار ایران دارد. در واقع سالها پیش و اواسط دهه 80 شمسی، سه محصول موسو، کوراندو و چیرمن از این برند به بازار ایران راه یافتند که دو مورد نخست شاسیبلند هستند. اما موسو که در دو نوع چهار و شش سیلندر در بازار کشورمان موجود است، به دلیل بهرهگیری از پلتفرمی مشترک با نسل نخست مرسدس بنز امال، یک خودروی مسافرتی بسیار خوب است. هرچند در صورت خرید این خودرو قطعات یدکی چندان فراوانی در انتظار شما نیست، اما سیستم تعلیق نرم، فضای کابین بسیار جادار، پیشرانه قدرتمند در نسخه شش سیلندر و ایمنی خوب باز هم در نسخه شش سیلندر، موسو را با قیمت 40 تا 70 میلیون تومان به گزینهای بسیار خوب برای سفرهای نوروزی تبدیل میکند. البته با توجه به پیچیدگی فنی، بازار دست دوم نسبتا ضعیف و البته مسأله قطعات یدکی که بالاتر به آن اشاره شد، هنگام خرید یک موسو باید حساسیت زیادی به خرج دهید تا بتوانید از قابلیتهای آن لذت ببرید. همچنین موسو قابلیتهای قابل قبولی نیز در زمینه آفرود دارد.

معید حمیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها