درباره سریال جین ایر به بهانه پخش از شبکه 4

دختری معمولی اما جسور

حتما برایتان پیش‌آمده کتابی را که دوست دارید به فیلم یا سریال تلویزیونی تبدیل شده باشد. لذت دیدن این نوع آثار برای علاقه‌مندان و دوستداران ادبیات دو چندان است، چون تصویری حقیقی از آنچه را که از شخصیت‌ها و فضای داستان در ذهن خود تصور می‌کردند، می‌بینند. «جین ایر» نام رمانی معروف از شارلوت برونته است که علاوه بر معروفیتی که در جهان ادبیات دارد تاکنون بیش از 20 فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی از آن ساخته شده که از این جهت رمان‌های معروفی چون «اما» و «غرور و تعصب» را پشت سر گذاشته است. یکی از معروف‌‌ترین آن اقتباس‌ها نیز فیلمی سینمایی است که در سال 1944 ساخته شد و اورسن ولز و جوان فونتین در آن نقش‌های اصلی را بازی کردند. اکنون شاهد پخش یکی از موفق‌‌ترین سریال‌های تلویزیونی از رمان جین ایر از شبکه چهار سیما هستیم که سال 2006 در شبکه بی.بی.سی تهیه شد و به نمایش درآمد.
کد خبر: ۱۱۲۶۸۵۱

دختری به نام جین

شخصیت اصلی سریال، دختری به نام جین است که در کودکی مادر و پدر خود را از دست میدهد و پس از ناملایماتی که از بستگان نزدیکش میبیند به پرورشگاه سپرده میشود و در محیط خشک و خشن آنجا بزرگ میشود. او سپس با سمت معلمی به خانهای اشرافی میرود و ارباب خانه، آقای راچستر بتدریج به او علاقهمند میشود.

جین ایر سرگذشت دختر جوان فقیری است با ظاهر معمولی، اما جسور و با روحی بلند با سختیها مقابله میکند و با قید و بندهای اجتماع کنار نمیآید و به اصول اخلاقی و اعتقادی خود وفادار میماند.

داستان جین ایر، روایت باشکوهی است از عشق، شادی، رنج، وظیفه و اخلاق، شکیبایی، پیروزی، فراق و وصال و با وجودی که بیش از 150 سال از نگارش آن میگذرد همچنان برای علاقهمندان و طرفداران ادبیات تازگی دارد و جذاب است.

یک اقتباس وفادارانه

سریال تلویزیونی جین ایر یکی از اقتباسهای وفادارانه به متن است. این مزیت بزرگی برای این اقتباس ادبی است، به گونهای که به گفته منتقد هالیوود ریپورتر موجب شده شکوه این اثر ادبی حفظ شود.

همکاری «سندی ولش» فیلمنامهنویسی که چند اقتباس تلویزیونی از آثار دیکنز را در کارنامه خود دارد و و «سوزان وایت» کارگردان نامآشنای تلویزیون از دیگر ویژگیهای این سریال تلویزیونی است و موجب شده به اندازه کافی به جزئیات داستان پرداخته شود و ریزهکاریهای ضروری از جمله بخشی از داستان که به زمان نوجوانی جین ایر برمیگردد، قربانی زمان سریال نشود. موسیقی زیبای راب لین نیز کمک بسیاری به جذابیت سریال کرده است. یکی دیگر از ویژگیهای این اقتباس تلویزیونی، فلشبکهای زندگی آقای راچستر است که در بسیاری از اقتباسهای تصویری جین ایر دیده نمیشود. به تمام این ویژگیها باید هماهنگی بازیگران سریال بخصوص دو نقش اصلی را نیز اضافه کنیم. رابطه جین ایر و ادوارد روچستر یک لبه تیغ است؛ تغییر رابطه جین و ادوارد از یک رابطه کاری به سمت رابطهای عاشقانه کاملا باورپذیر و ماهرانه نمایش داده شده است که این مهم را باید مدیون مهارت کارگردان و فیلمنامهنویس و بازیهای خوب بازیگران نقش اصلی دانست.

یک تازهکار در کنار باتجربهها

روت ویلسن که اکنون بازیگر سرشناسی است، در آن زمان بازیگر جوان و نهچندان باتجربهای بود که در 24 سالگی بازی در نقش جین ایر را پذیرفت.

خودش میگوید: فیلمنامه به قدری صادقانه، طبیعی و واقعی نوشته شده بود که با وجود ترسی که از بازی در این نقش داشتم آن را قبول کردم. بازی در نقش این شخصیت پیچیده برای من شانس بزرگی بود. او در کنار نامها و اسامی بزرگی قرار گرفت و میدانست به دلیل تجربه کاری کمی که دارد، بازی اش بیش از دیگران زیر ذرهبین و نگاه تیز منتقدان قرار خواهد گرفت. ویلسن البته خیلی هم خوب در این نقش درخشید و نامزد دریافت جایزه آکادمی تولیدات تلویزیونی بریتانیا و همچنین جایزه معتبر گلدن گلوب برای بازی در نقش جین ایر شد.

نقش آقای راچستر را تابی استفنز بازی میکند. بازیگری که مادرش مگی اسمیت و پدرش سر رابرت گراهام استفنز از بازیگران شناخته شده انگلیسی هستند. او در رویال تئاتر شکسپیر لندن، بازیگر پر کار و شناخته شدهای است و قبل از بازی در این سریال، سال 2002 در فیلمی از مجموعه فیلمهای جیمز باند با نام «روز دیگری بمیر» بازی کرده بود و به همین دلیل در سطح بینالمللی چهرهای شناخته شده داشت. سریال تلویزیون جین ایر نامزد دریافت و برنده چندین جایزه معتبر از مجموع جوایز امی، بافتا، گلدن گلوب و ستلاید اواردز شد.

جدیدترین اقتباس تصویری از رمان جین ایر، فیلمی سینمایی محصول مشترک آمریکا و انگلستان است که سال 2011 به کارگردانی کری فاکوناگا،کارگردان دو رگه آمریکایی ساخته شد و به نمایش درآمد.

لادن بهبودی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها