عرض اندام شرکت‌های تکنولوژی در نمایشگاه MWC

جولان گوشی‌های اقتصادی در جام‌جهانی موبایل‌ها

اینجا بارسلوناست، شهری که هر سال میزبان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تلفن همراه است تا بزرگ‌ترین نمایشگاه تخصصی موبایل در دنیا، جایی نباشد جز سالن‌های پرهیاهوی کنگره جهانی موبایل.
کد خبر: ۱۱۲۶۶۰۲

نمایشگاه امسال به نوعی تحت تاثیر دو شرکتی بود که چندان هم تولیدکننده گوشی هوشمند به حساب نمی‌آیند؛ گوگل با سیستم‌عامل‌هایش که برگ جدیدی از صنعت موبایل را ورق زد و شرکت کوآلکام که با پردازنده‌های قدرتمندش، به‌عنوان استانداردی از قدرت برای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید. نکته دیگر در مورد کوآلکام رونمایی از نسل جدید پردازنده‌هایش، یعنی سری 700 بود. تا پیش از این، سری 600 پردازنده‌های اسنپدراگون برای گوشی‌های میان‌رده و سری 800 برای گوشی‌های پرچمدار استفاده می‌شد، اما حالا با روی کار آمدن سری 700 باید شاهد نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند باشیم. علاوه‌براین، عرضه گوشی‌های رنگارنگ در این نمایشگاه نشان می‌دهد که سال پیش‌رو پر از حق انتخاب‌های متنوع است. پس اگر شما هم از این تنوع لذت می‌برید با ما همراه باشید.

کهکشانی؛ پرچمدار نمایشگاه

یکی از مهم‌ترین محصولات این نمایشگاه، پرچمدار جدید شرکت سامسونگ یعنی نسل جدید سری S این خانواده است. البته گلکسی S9 و برادر بزرگ‌ترش S9 پلاس، با ویدئویی که زودتر از آنها منتشر شد، دستشان برای مخاطبان رو شده بود، اما این مساله از میزان توجه به محصول کم نکرد.

S9 یک گوشی 5.8 اینچی با لبه‌های همیشگی است. جالب این‌که سامسونگ باز هم سراغ دوربین دوگانه نرفته و از یک سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده کرده، اما حالا قرار است مانند گوشی‌های سونی با سرعت 960 فریم در هر ثانیه، تصاویر فوق آهسته ثبت کند. تراشه دستگاه Exynos 9810 Octa اختصاصی این شرکت کره‌ای است و از اندروید 8 پشتیبانی می‌کند. علاوه‌براین، سامسونگ ادعا کرده این دستگاه به‌روزرسانی‌های اندروید را سریع‌تر از قبل دریافت خواهد کرد. دوربین جلویی دستگاه هشت مگاپیکسل است و از چیزی شبیه به «انیموجی» اپل با نام «ایموجی سه‌بعدی» پشتیبانی می‌کند.

باتری دستگاه یک باتری لیتیومی 3000 میلی‌آمپر است که به ادعای شرکت تولیدکننده 11 ساعت و 55 دقیقه گوشی را روشن نگه می‌دارد. به این مشخصات چهار گیگابایت رم و حافظه‌های 64، 128 و 256 گیگابایتی را هم اضافه کنید. این دستگاه قرار است نزدیک به 840 یورو قیمت داشته باشد.

و اما برادر بزرگ‌تر که با ابعاد 6.2 اینچی و نسبت تصویر 18 به 9 عرضه شده است. تفاوت اصلی این دستگاه با S9 به غیر از صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، رم شش گیگابایتی است. همچنین باتری دستگاه نیز به 3500 میلی‌آمپرساعت ارتقا پیدا کرده، اما در عمر آن تغییری ایجاد نکرده است. اما مهم‌ترین تفاوت به دوربین دستگاه مربوط می‌شود که به‌جای یک سنسور از دو سنسور 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد و امکان بزرگ‌نمایی دو برابر اپتیکال را به گوشی می‌دهد. این دستگاه قرار است نزدیک به 990 یورو قیمت داشته باشد.

اندروید «گو» یار تازه گوشی‌های اقتصادی

یکی از اتفاقات مهم نمایشگاه امسال، استفاده گسترده از سیستم‌عامل جدید شرکت گوگل یعنی اندروید گو بود. اندروید گو، یک سیستم‌عامل اقتصادی است که به گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده کمک می‌کند تا بتوانند از به‌روزرسانی‌های جدید و اتفاقات جدید اندروید استفاده کنند. این سیستم‌عامل درواقع برای رفع وابستگی‌های سخت‌افزاری سیستم‌عامل گوگل عرضه شده تا بتواند چندپارگی ربات سبز را برطرف کند. همین موضوع باعث شد نمایشگاه امسال پر از گوشی‌های اقتصادی باشد.

یکی از این گوشی‌ها نوکیا 1 بود که با یک گیگابایت رم امکان استفاده از امکانات اندروید اورئو را برآورده می‌کرد. این اتفاق کاملا نادری است، چراکه حافظه داخلی دستگاه تنها هشت گیگابایت است.

نمایشگر 4.5 اینچی با رزولوشن 854 در480 پیکسل این گوشی، ظاهر چندان جذابی ندارد. دوربین اصلی پنج مگاپیکسلی و سلفی دو مگاپیکسلی است تا یاد گوشی‌های قدیمی این شرکت بیفتیم.

در سوی دیگر نمایشگاه، موبایل اقتصادی شرکت آلکاتل حضور داشت که بیشتر شبیه به پرچمداران است تا گوشی‌های میان‌رده. این گوشی 5.7 اینچی 300 دلار قیمت دارد و در کنار تراشه MT6750 مدیاتک از سه گیگابایت حافظه رم و 16 یا 32 گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند. این دستگاه نیز زیر پرچم اندروید گو قرار دارد.

دیگر گوشی معرفی شده با سیستم‌عامل اندروید گو مربوط به شرکت چینی ZTE است. این شرکت، موبایل ZTE Tempo Go را معرفی کرده که از یک گیگابایت حافظه رم و هشت گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد تا از این نظر شبیه به گوشی نوکیا1 باشد. دوربین اصلی این دستگاه نیز پنج و دوربین سلفی دو مگاپیکسل است.

نوکیا امیدوارتر از گذشته

به نظر می‌رسد زیر پرچم اندروید رفتن نوکیا باعث شده که این شرکت جان دوباره‌ای بگیرد، به طوری که تولیدکننده فنلاندی یکی از متنوع‌ترین سال‌هایش را در این نمایشگاه تجربه کرده است، اما این حضور فقط در تنوع خلاصه نشده و شرکت نوکیا با معرفی دو محصول نوکیا 6 و نوکیا 7پلاس به قدرتنمایی برای شرکت‌های دیگر هم پرداخت است. نوکیا 7 پلاس که به نظر می‌رسد عنوان پرچمدار این شرکت را قرار است یدک بکشد، با تمرکز بر دوربین عکاسی معرفی شده و از دوربین اصلی دوگانه با حسگرهای12 و 13 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. این گوشی با ابعاد یک فبلت و با شش اینچ صفحه‌نمایش تولید شده و به شکل عجیبی از پردازنده میان‌رده اسنپدراگون 660 استفاده می‌کند. برگ برنده دستگاه باتری3800 میلی‌آمپر ساعتی آن است که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. حافظه داخلی نیز 64 گیگابایت است که به لطف وجود درگاه میکرو اس‌دی می‌توان این مقدار را تا 256 گیگابایت اضافه کرد. در کنار این حافظه چهار گیگابایت رم نیز قرار دارد. شاید سوالی که پیش بیاید این باشد که نوکیا 6 قبلا معرفی شده بود، پس این معرفی دوباره به چه معناست؟ جواب این است که نوکیا مدل 2018 گوشی خود را با چند به‌روزرسانی سخت‌افزاری برای این نمایشگاه آماده کرده است. نوکیا 6 در دو مدل 3 گیگابایت رم و 32 گیکابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم و 64 گیکابایت حافظه داخلی عرضه شده و هر دو مدل دارای نمایشگر5/5 اینچی هستند.

دیگر رقبا

شرکت کره‌ای ال‌جی هم با یک گوشی هوشمند تکراری به این نمایشگاه آمد. این شرکت از گوشی v30s رونمایی کرده است، اما v30s هیچ تفاوتی در ظاهر با گوشی تازه معرفی شده ال‌جی یعنی v30 ندارد. جالب است بدانید که این محصول به غیر از رنگ خاکستری جدید هیچ تفاوت سخت‌افزاری دیگری با برادر دوقلو خود ندارد و اگر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مربوط به دوربین دستگاه نبود، دیگر هیچ فرقی بین این دو دستگاه وجود نداشت. این دستگاه شش گیگابایت رم، پردازنده اسنپدراگون 835 و 128 و 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد.

پرچمدار معرفی شده دیگر این نمایشگاه گوشی سری اکسپریای جدید شرکت سونی، اکسپریا XZ2 است. مهم‌ترین ویژگی گوشی جدید و قدرتمند شرکت سونی استفاده از پردازنده جدید شرکت کوآلکام یا همان اسنپدراگون 845 است که قوی‌ترین پردازنده این شرکت و شاید بازار
به حساب بیاید. این تلفن همراه جدید را می‌توان یکی از رقبای اصلی گلکسی
S9 سامسونگ
دانست.

XZ2 در دو مدل 5.7 اینچی و نسخه کامپکت پنج اینچی عرضه شده و نسبت تصویر آن به‌جای 16 به 9 رایج 18 به 9 است تا تصویر درازتری را تجربه کنید. هر دو پرچمدار سونی جک 3.5 میلیتری هدفون را حذف کرده‌اند تا از این نظر شبیه گوشی‌های شرکت اپل شود. دوربین دستگاه از یک سنسور 19 مگاپیکسلی استفاده می‌کند و در کنار چهار گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی، ترکیب قدرتمندی را ایجاد کرده است.

اما آخرین رقیب بالقوه گوشی‌های قدرتمند کنگره جهانی موبایل، یک محصول نام آشنا در کشور چین است. جایی که باز هم شرکت شیائومی با یک Mi دیگر عرض اندام کرده است. Mi Mix 2S قرار بود در این کنگره عرضه شود، اما شرکت چینی تنها به رونمایی از آن پرداخت و معلوم نیست قرار است کی به بازار وارد شود. این دستگاه نیز از پردازنده اسنپدراگون 845 استفاده می‌کند و با آن ابعاد بزرگش از دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی و شش گیگابایت رم بهره می‌برد.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها