گزارش سازمان ملل متحد درباره شرایط افغانستان نشان می‌دهد طالبان مسئول 42 درصد و بیش از ده هزار تلفات غیرنظامی افغانستان در سال 2017 بوده است . این گروه به رغم ادامه فعالیت‌های تروریستی خود اخیرا با ارسال دو نامه به آمریکا از دولت و کنگره این کشور درخواست مذاکرات مستقیم کرد. این گروه خطاب به مردم آمریکا نیز گفت برای پیشگیری از ادامه خشونت‌ها مذاکره لازم است. درهمین حال دولت اشرف غنی نیز می‌گوید حاضر است با طالبان گفت‌وگوهای صلح را شروع کند مشروط بر این‌که آنها به قانون اساسی افغانستان پایبند باشند. غنی همچنین گفته است تمایل دارد طالبان به صورت یک حزب سیاسی در این کشور فعالیت کند .
کد خبر: ۱۱۲۶۰۹۰

به گزارش بی.بی.سی، اشرف غنی گفت دولت وحدت ملی حاضر است با گروه طالبان آتشبس کند و این گروه را بهعنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد. وی دیروز در دومین نشست «پروسه کابل» درباره نقشه راه جدید صلح این کشور که با شرکت نمایندگان بیش از 25 کشور و سازمانهای بینالمللی تشکیل شده بود، گفت: حکومت وحدت ملی با باز شدن دفتر طالبان، صادر شدن گذرنامه برای آنها برای سفر آزادانه، همکاری برای آزادی زندانیان آنها، ترتیبات برای دسترسی به رسانهها و اسکان مجدد خانوادههای طالبان موافق است. او تاکید کرد برای انجام مذاکرات بهترین مکان کابل است، اما دولت حاضر است در هر جای دیگری از جمله کشورهای اسلامی غیردخیل در این جنگ و نمایندگیهای دفاتر ملل متحد نیز این مذاکرات را انجام دهد. وی یادآور شد دولت افغانستان برای صلح با طالبان هیچ پیش شرطی ندارد و طرحی را پیشنهاد میکند که به نفع کشور و حقوق تمام شهروندان از جمله زنان در آن باشد و از خاک این کشور در مقابل همه گروههای تروریستی حفاظت کند .

اخیرا دفتر سیاسی طالبان در بیانیهای از مقامات آمریکایی خواسته است مذاکرات مستقیمی را با دفتر سیاسی این گروه درباره دستیابی به یک راه حل صلح آمیز درباره مساله افغانستان برگزار کنند. پس از قرائت بیانیه کامل این کنفرانس، یک سخنگوی وزارتخارجه آمریکا به روزنامه داون گفت: ما بیانیه طالبان را دیدهایم. زمانیکه ببینیم طالبان مایل به گفتوگو با دولت منتخب افغانستان و پایان کمپین ظالمانه و خشونتبار است، متوجه خواهیم شد که آنها درباره مذاکرات صلح جدی هستند. دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا ماه گذشته با رد مذاکرات صلح با طالبان گفته بود: ما خواستار گفتوگو با طالبان نیستیم. آنچه باید به اتمام برسانیم، تمام میکنیم؛ همان چیزی را که دیگران از اتمام آن بازماندند و ما میتوانیم این کار را بکنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها