با طوفان مهردادیان، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون

برای ایفای نقش سری به آرشیو ذهنی‌ام می‌زنم

طوفان مهردادیان سابقه بازیگری در تئاتر را از اواخر دهه 60 دارد و در تلویزیون هم حضورهای موثری داشته است.
کد خبر: ۱۱۲۶۰۴۸

وی در جشنواره فجر امسال در کنار امین حیایی در فیلم دارکوب حضور موفقی داشت و در سریال طنز متفاوت «گسل» بازی قابل تحسینی ارائه داد. وی در سریال هشت و نیم دقیقه هم بازی خوبی داشت. مهردادیان فعالیت هنری‌اش را از سال 1368 آغاز کرد و آثار فراوانی در زمینه‌های بازیگری و کارگردانی دارد. گویندگی در رادیو نیز از دیگر فعالیت‌های تخصصی مهردادیان است. کارنامه هنری او سرشار از فعالیت‌های بسیار در حوزه‌های مختلف تئاتر از قبیل نمایشنامه‌خوانی، نویسندگی، کارگردانی و بازی در ده‌ها تله‌فیلم، سریال و نمایش است. بازی در نمایش«شب بر شانه مهتاب»، کارگردانی و بازی در نمایش«یک اتاق با دو در»، کارگردانی و بازی در نمایش«تماس»، کارگردانی و بازی در نمایش«لج و لج‌بازی»، بازی در نمایش‌های تنها راه ممکن ، زندگی با چشمان بسته، بی‌خداحافظی، دندون طلا، شاهگوش، پنج کیلومتر تا بهشت، همین الان یهویی، نابرده رنج، گشت ویژه و هشت و نیم دقیقه، از جمله کارهای مهم کارنامه بازیگری‌اش محسوب می‌شود. مهردادیان سوای بازیگری دستی هم در فیلمسازی دارد و دو فیلم کوتاه را به همراه بنفشه اعرابی کارگردانی کرده است.

در جشنواره فیلم فجر امسال در کنار امین حیایی در فیلم دارکوب حضور موفقی داشتید...

بله، دارکوب اولین تجربه همکاری‌ام با بهروز شعیبی است و متن هم بسیار درست و دغدغهمند نوشته شده بود. بهروز شعیبی کارگردانی بادانش و آدم دوستداشتنی است. من در این کار نقش آدم مثبتی را بازی می‌کنم که در یک فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای به عنوان مدیر فروش کار می‌کند. مدتها برای تحقیق به یک فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای رفتم و درباره رفتارهای پرسنل آنجا تحقیق کردم. بازیگر نقش مقابلم نیز امین حیایی است و همکاری خوبی بینمان شکل گرفت. او بسیار بازیگر خوشبرخورد و حرفه‌ای است.

در رادیو هم در سال‌های قبلتر حضور پررنگی داشتهاید...

بله، رادیو و بازی در نمایش‌های رادیویی را به واسطه مختصات خاصش که فقط می‌شود از طریق صدا با مخاطب ارتباط برقرار کرد، خیلی دوست دارم.

آیا دوست دارید به عنوان یک بازیگر نقشپذیری که توانایی ایفای نقش‌های مثبت و منفی را دارد، شناخته شوید؟

تلاش می‌کنم پیشنهادات متفاوت را بیشتر انتخاب کنم.

نقش کارمند حسابداری یک بیمارستان در سریال هشت و نیم دقیقه هم چنین تعریفی داشت؟

نقش خاکستری بود که این آدم به خاطر بیماری همسرش تن به کار خلاف داد و در لحظه تصمیمگیری بین خیر و شر، راه بد را انتخاب کرد و در ادامه سریال هم همانطوری که دیدید به خاطر عملکردش کلی دچار چالش و عذاب وجدان شد و به یاس و استیصال رسید. برای من بازی در این نقش تجربه خوبی بود.

با علیرضا بذرافشان هم سه تجربه خوب بازی در سریال‌هایی نظیر هفتسنگ، نابرده رنج گنج... و گسل را دارید...

بله، از سالهای دور و از دهه 70 علیرضا بذرافشان را در تئاتر می‌شناختم و آخرین همکاری‌ام سوای تئاترهایی که با هم کار کردیم. بازی در دو سریال نابرده رنج... و هفت‌سنگ بود.

هفت سنگ هم در میان کارهای خانوادگی تلویزیون کار متفاوتی بود...

بله، بذرافشان چون نویسنده خوب و درجه یکی است و سریال‌های زیادی نوشته است، توانست سریال خانوادگی متفاوتی بسازد.

در سریال گسل با توجه به مضمون اجتماعی و سیاسی کار، استفاده از هجو و هزل بسیار پررنگ در داستان سریال دنبال شد...

همینطور است. فیلمنامه‌های زیادی را در طول سال مطالعه می‌کنم. اما فیلمنامه سریال گسل از معدود فیلمنامه‌هایی بود که از خواندنش لذت زیادی بردم. همه چیز در سریال درست و دقیق نوشته شده است و آدمها درست و صحیح در کنار هم چیده شدهاند و طنز خوبی هم در فضای کلی کار وجود دارد.

با توجه به ارائه بحث‌های سیاسی جذاب در پیرنگ سریال گسل، کار توانست بازتاب‌های خوبی داشته باشد؟

بله، از این جهت هم سریال گسل نوآوری‌های زیادی دارد و نگاه کارگردان و نویسنده به مقوله سیاست نشان از آگاهیشان می‌دهد.

نیسانی، شخصیتی که شما در گسل بازی می‌کنید، شخصیت خاص و عجیب و غریبی دارد. چقدر درباره شکلگیری شخصیتش پیشنهاد ارائه کردید؟

بعد از خواندن فیلمنامه با مختصات این نقش آشنا شدم. در وهله نخست نیسانی آدمی کم‌گو و کم‌حرفی به نظر می‌رسید. معمولا هر شخصیتی جمله‌ای دارد که من بازیگر از آن پی به ابعاد شخصیتش می‌برم. نیسانی هم جمله‌ خاصی داشت و من به علیرضا بذر‌افشان گفتم که می‌شود روی این شخصیت مانور زیادی داد.

به نظر می‌رسد آدم زن ذلیلی باشد...

شاید اینطور باشد. اما مغز متفکر روستای محل زندگیشان (کوروچ) زنش است.

نیسانی آدم گردنکلفتی است، اما از زنش حساب می‌برد...

بله، کمدی را همین تناقض‌ها شکل می‌دهد و این نوع رابطه‌ها فضای کار را طبیعیتر می‌کند. نویسنده فیلمنامه هم خوب این تناقض زن و شوهر را نوشته بود و زن در تمام صحنه‌هایی که نیسانی است، حضور دارد.

نیسانی رقابت شدیدی برای خودشیرینی برای مادرزنش با باجناقش هم دارد...

نیسانی کلکل‌های اساسی با باجناقش دارد.

در جوامع کوچک روستایی معمولا این رقابت و کلکل‌ها وجود دارد...

بله، در جاهای کوچکی مثل روستای کوروچ همه سعی می‌کنند تا از این نوع موارد چیزی از هم کم نیاورند.

آیا نیسانی را می‌توانیم آدم رند و قالتاقی بدانیم؟

نیسانی آدم خوبی است و قالتاق نیست. او آدم واقعی است و جاهایی به خاطر اعمالش به او حق می‌دهیم و جاهایی هم نقدش می‌کنیم. همه ماها چنین پارادوکس‌‌های رفتاری داریم.

نقش‌های جدی زیادی بازی کردهاید. تفاوت این نوع نقش‌های فانتری مثل نیسانی با نقش‌های جدی و رئال چگونه است؟

پیشینهام تئاتری است و مممولا بازیگران در تئاتر فرصت و مجال بیشتری برای نزدیک شدن به نقششان دارند. در ضمن یک آرشیو کامل خوب ذهنی از شخصیت‌های مختلف دارم و موقعی که نقشی برای بازی پیشنهاد می‌شود سری به این آرشیو می‌زنم. در مورد نقش نیسانی هم چنین رجوعی داشتم. در سریال گسل قبل از شروع فیلمبرداری مدام با کارگردان در تماس بودم و اتود و ایده‌هایم را درباره نقش با او مطرح می‌کردم و او من را راهنمایی می‌کرد و در زمان فیلمبرداری هم حواس کارگردان به بازی‌ام جمع بود.

در سال‌های اخیر با خیلی از کارگردان‌ها همکاری داشتهاید، کار با کدامیک از این کارگردان‌ها برایتان جذابیت بیشتری داشته است؟

من با هنرمندانی نظیر کمال تبریزی، رسول صدرعاملی، محمد یعقوبی، داوود میرباقری و بهروز افخمی کار کردهام که هر کدامشان شیوه‌های خاص خودشان را دارند، اما از همکاری‌ام با علیرضا بذر افشان و داوود میرباقری احساس رضایت بیشتری دارم.

از میان بازی‌های تلویزیونی بیشتر به کدام علاقه دارید؟

نقشم در سریال گسل را خیلی دوست دارم.

احمد محمد اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها