گروه‌های فلسطینی با هشدار به دولت ترامپ تاکید کردند در برابر انتقال سفارت آمریکا به قدس ایستادگی می‌کنند

ایستادگی فلسطین در برابر تصمیم آمریکا

یک بار دیگر تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد تحولات فلسطین، خشم و خروش فلسطینی‌ها و آزادگان جهان را برانگیخت.
کد خبر: ۱۱۲۴۸۳۵

این درحالی است که نارضایتی فلسطینی‌ها از تصمیم قبلی ترامپ مبنی بر اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل فروکش نکرده و هر روزه در گوشه و کنار فلسطین و سایر نقاط جهان شاهد اعتراضات گسترده به این تصمیم هستیم. اما رئیس‌جمهور آمریکا که ظاهرا بهایی به این اعتراضات نمی‌دهد در اظهار نظر جدیدی گفته است تا سه ماه دیگر سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال خواهد داد. گروه‌های مقاومت فلسطینی ضمن دادن هشدار به آمریکا نسبت به عواقب چنین تصمیمی آن را کاملا مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل دانستند. آمریکا تصمیم گرفته است همزمان با هفتادمین سالگرد روز تاسیس رژیم جعلی اسرائیل - که فلسطینی‌ها از آن به عنوان روز نکبت یاد می‌کنند - به صورت رسمی سفارت خود را در بیت‌المقدس افتتاح کند. روز نکبت، همواره یاد آور خاطرات تلخی برای فلسطینی‌ها و مردم مسلمان منطقه است. دراین روز صدها هزار فلسطینی از خانه و کاشانه خود آواره شده و با کمک ابرقدرت‌های جهانی غده‌ای سرطانی به نام رژیم اسرائیل در منطقه شکل گرفت.

خطای جدید ترامپ

ترامپ شامگاه جمعه با بیان اظهاراتی درباره مناقشه فلسطین گفت: درگیری میان فلسطینیان و اسرائیلیها پیچیدهترین درگیری در جهان است. وی در یک مصاحبه مطبوعاتی تاکید کرد در مورد اسرائیلیها و فلسطینیان، ما باید معاملههای مشکلتری را امضا کنیم. ترامپ خاطرنشان کرد: همچنان معتقدم به رغم انتقادات کشورهای مختلف موضوع انتقال سفارت واشنگتن به قدس تصمیمی درست است. همزمان وزارت خارجه آمریکا به صورت رسمی اعلام کرد، این کشور قصد دارد سفارت خود را در قدس می2018 همزمان با هفتادمین سال تشکیل اسرائیل افتتاح کند. به گزارش شبکه الجزیره، یک مسئول آمریکایی در این باره گفت: سفارت تا زمان آماده شدن ساختمان جدیدش به ساختمان مربوط به فعالیتهای کنسولی در محله ارنونا در بخش غربی قدس اشغالی منتقل خواهد شد. دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل نیز به همراه تعدادی از دیپلماتها به کنسولگری منتقل میشود و کار خود را از آنجا شروع خواهد کرد. تعدادی از کشورهای جهان سفارت خود را در تلآویو افتتاح کردهاند، هرچند بعضیشان در بیتالمقدس نیز کنسولگری دارند. تصمیم اولیه برای انتقال سفارت آمریکا به بیتالمقدس سال 1995 و در کنگره به تصویب رسید، اما از آن زمان تا امروز همه روسایجمهور این کشور با وجود اینکه در جریان انتخابات قول عملیکردن این مصوبه را داده بودند، به بهانه بحران خاورمیانه و حساسیت آن و تاثیری که میتوانسته بر امنیت ملی آمریکا داشته باشد، پس از ورود به کاخسفید از به اجراگذاشتن این مصوبه طفره رفتهاند. دونالد ترامپ نیز در تبلیغات دوران نامزدی خود وعده انتقال سفارت را داده بود .

بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی از این تصمیم بشدت استقبال کرد و گفت: تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت کشورش از تلآویو به قدس، ادامه اعلام تاریخی او در ماه دسامبر در زمینه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است. وی افزود: این تصمیم، سالگرد تاسیس اسرائیل را به جشنی بزرگ تبدیل خواهد کرد. آقای ترامپ من از صداقت و رهبری شما متشکرم!

اسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز در صفحه خود در توییتر به دونالد ترامپ به خاطر تصمیمش برای افتتاح سفارت آمریکا در قدس تبریک گفت و نوشت: هدیهای از این بزرگتر نیست! حرکتی به موقع و درست. مرسی
دوست عزیز.

واکنش فلسطینیها

این در حالی است که نبیل ابو ردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در پی اعلام این خبر گفت: هر اقدام یکجانبهای هیچ کمکی به تحقق صلح نمیکند و به هیچ طرفی مشروعیتی نمیبخشد. ابو ردینه گفت: این گامها با قانون بینالملل همخوانی ندارد. صائب عریقات، دبیرکل کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین نیز دراین باره گفت: تصمیم آمریکا اقدامی در جهت نابودی راه حل دو کشور است. عریقات تاکید کرد: این گام از سوی آمریکا آن را از هر گونه ایفای نقش به عنوان ناظر بر روند صلح در انزوا قرار میدهد و چنین تصمیمهایی در حال حاضر تبدیل به بخشی از مشکل شده و امکان ندارد بخشی از راهحل باشد.

از سوی دیگر، جنبش جهاد اسلامی در بیانیهای اعلام کرد انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی بزرگترین جنایت است و ملت فلسطین قاطعانه در مقابل آن میایستد. انتقال سفارت در هفتادمین سالروز اشغال فلسطین، یعنی بیتوجهی آمریکا به تجاوزات و جنایات علیه ملت فلسطین و سراسر امت اسلامی و عربی. از سوی دیگر، کاید غول، عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین این تصمیم را بیاعتنایی به جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین و حمایت مطلق و قاطع آمریکا از این رژیم دانست. جنبش حماس نیز با صدور بیانیهای تاکید کرد انتقال سفارت آمریکا از تلآویو به قدس اشغالی، کل منطقه را به آتش خواهد کشید. انتقال سفارت آمریکا به قدس هیچ مشروعیتی به رژیم اشغالگر نمیبخشد و موجب تغییر یا تحریف حقایق و واقعیتهای موجود در این شهر نخواهد شد.

پایگاه شبکه اسکاینیوز عربی نیز در گزارشی نوشت: حزب فلسطینی الشعب با صدور بیانیهای تاکید کرد انتقال سفارت، مخالفت آشکار با قوانین بینالمللی وقطعنامههای سازمان ملل بویژه درباره قدس است. این گروه مانند سایر گروههای فلسطینی از مردم خواستند با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی انزجار خود را نسبت به این تصمیم اعلام کنند.

دوازدهمین جمعه خشم

12 هفته از تصمیم نابخردانه ترامپ مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر فلسطین میگذرد. طی این 12 هفته اعتراض فلسطینیها لحظهای فروکش نکرده است. روز جمعه گذشته نیز به همین مناسبت در سرزمین اشغالی فلسطین به درخواست گروههای مقاومت تظاهراتی برپا شد. نظامیان اشغالگر صهیونیستی با شلیک گلولههای گاز اشکآور در منطقه مزرعه غربی نزدیک شهر راما... در غرب کرانه باختری رود اردن سعی کردند این تظاهرات را سرکوب کنند . منابع خبری گفتند سه جوان فلسطینی در جریان این درگیریها مجروح شدند. بازار مرکزی روستای بیتا در جنوب نابلس نیز براثر حمله ارتش صهیونیستی به مغازههای مردم آتش گرفت.

یک جوان فلسطینی نیز با گلوله جنگی و سه نفر با گلوله پلاستیکی در درگیری در پست بازرسی حواره در جنوب نابلس مجروح شدند. همچنین نظامیان اشغالگر یک کودک فلسطینی را در الخلیل بازداشت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها