تلاش‌های آمریکا برای در تنگنا قرار دادن ایران باعث شد بانک‌های اروپایی متحمل جریمه‌های سنگین و مجبور به قطع جریانات مالی خود به ایران شوند، اما بتازگی مشخص شده است ایران کانال جدیدی را برای مبادلات خود از طریق بانک‌های آسیایی پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۲۴۲۶۱

به گزارش ایسنا و به نقل از بلومبرگ، با توجه به پروندههای حقوقی و افراد آگاه به این مساله، وامدهندگان در کره جنوبی، تایوان و دیگر کشورهای منطقه، بخشی از نقش کمک به دور زدن تحریمهای ایران را پیش از حصول توافق هستهای ایفا کردهاند و به ایران کمک کردهاند پول بخشی از فرآوردههای نفتی خود را به دلار تبدیل کند.

به گفته چندین نفر از مقامات وزارت خزانهداری آمریکا که متخصص امور تحریمها هستند، حالا که آمریکا از بانکهای اروپایی میلیاردها دلار به دلیل نقض تحریمها دریافت کرده، این کشور توجه خود را به بانکهای آسیایی معطوف کرده است.

خوان زارات، از مقامات سابق وزارت خزانهداری و کاخ سفید که موسسهای را برای مشاوره در زمینه امور ممانعت از فعالیتهای غیرقانونی مالی تأسیس کرد گفت: توجهات در حال معطوف شدن به سمت شرق است. بسیاری از بانکهای آسیایی از بستههای مدیریت ریسک مالی تبعیت نکردهاند.

این تغییر رویکرد نشان میدهد اعمال تحریمهای بینالمللی و بیرون نگه داشتن بازیگران بد از سیستم مالی آمریکا تا چه میزان دشوار است. زمانی که یک در بسته میشود، به ناچار در دیگری باز میشود.

مساله بانکهای آسیایی پس از آن مطرح شد که دادگاههایی در ایالتهای آلاسکا و نیویورک مشغول رسیدگی به پروندههایی درخصوص برداشت یک میلیارد دلار توسط ایران از حسابهایی در دو بانک دولتی کرهای «ووری بانک» و «اینداستریال بنک آف کوریا» بودند که از بزرگترین بانکهای این کشور به شمار میروند. طبق شرایط اعمالی در تحریمهای آمریکا، استفاده از این منابع فقط به امور انگشتشماری محدود شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها